نوشته شده توسط : تیم پزشکی

 یکی از تست هایی که در بارداری ممکنه استفاده شود، تست نمونه برداری از پرزهای جفتی جنین (CVS) است.معمولا بعد از انجام غربالگری سه ماهه اول بارداری و در صورت مشکوک بودن جواب، آزمایش CVS تجویز میشود. که در این تست اختلالات کروموزومی دقیق تر برسی میشود. در اینجا سعی شده به هر سوالی که شما درباره این آزمایش دارید، پاسخ داده شود:

در این مقاله می خوانیم:

CVS یا نمونه برداری از پرزهای جفتی چیست؟

CVS چه مشکلاتی را تشخیص می دهد؟

چه عواملی باعث می شود فرزند من در معرض خطر ابتلا به اختلال ژنتیکی که توسط CVS تشخیص داده می شود، قرار گیرد؟

خطرات CVS چیست؟

آیا راهی برای کاهش خطرات CVS وجود دارد؟

آیا می توانم پیش از تصمیم گیری درباره CVS، با مشاور مشورت کنم؟

چگونه می توانم در خصوص آزمایش CVS تصمیم بگیرم؟

چگونه می توانم بین CVS و آمنیوسنتز انتخاب کنیم؟

قبل از انجام CVS چه کاری باید انجام داد؟

پس از CVS چه اتفاقی می افتد؟

چه زمانی نتایج CVS  را دریافت میکنم؟

اگر فرزندم مشکل داشته باشد که توسط CVS  تشخیص داده شود، چه اتفاقی می افتد؟


CVS یا نمونه برداری از پرزهای جفتی چیست؟

- نمونه برداری از پرزهای جفتی یک آزمایش پیش از تولد است که برای تشخیص اختلالات کروموزومی مانند سندرم داون در بارداری و همچنین سایر اختلالات ژنتیکی استفاده می شود. دکتر سلول ها را از روی جفت برمیدارد و به عنوان پرزهای جفتی در نظر می گیرد و آنها را برای تجزیه و تحلیل ژنتیکی به آزمایشگاه می فرستد.

- CVS و آزمون دیگری که تست آمنیوسنتز نامیده می شود، تصویری از کروموزوم های کودک شما ایجاد می کند - به طوری که پزشک می تواند از وجود مشکل اطلاع حاصل کند.

- خانم هایی که CVS یا آمنیوسنتز انجام می دهند اغلب کسانی هستند که در معرض خطر ابتلا به مشکلات ژنتیکی و کروموزومی هستند. این تست تهاجمی است و خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

- مزیت اصلی CVS در مقابل آمنیوسنتز این است که می توانید آن را زودتر انجام دهید؛ به طور کلی بین هفته دهم بارداری و هفته سیزدهم بارداری. برای آمنیوسنتز، باید حداقل تا هفته شانزدهم بارداری صبر کنید. 

CVS چه مشکلاتی را تشخیص می دهد؟

CVS و مشکلات جنین

مانند آمنیوسنتز، CVS می تواند مشکلات زیر را تشخیص دهد:

  • تقریبا تمام اختلالات کروموزومی، از جمله سندرم داون، تریزومی 13، تریزومی 18 و اختلالات کروموزوم جنسی (مانند سندرم ترنر). این آزمایش می تواند این مشکلات را تشخیص دهد، اما نمی تواند شدت آن ها را اندازه گیری کند.
  • چندین اختلال ژنتیکی، مانند فیبروز کیستیک، بیماری سلول داسی شکل و بیماری Tay-Sachs. تست برای بررسی همه آنها استفاده نمی شود، اما اگر کودک شما در معرض خطر ابتلا به یک یا چند بیماری قرار گیرد، CVS معمولا می تواند به شما بگوید که آیا بیماری دارد یا خیر.

- برخلاف آمنیوسنتز، CVS قادر به تشخیص نقص های لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا نیست. اگر CVS را انتخاب کنید، در سه ماهه دوم یک آزمایش غربالگری خون برای تعیین اینکه آیا در معرض خطر نقص لوله عصبی هستید انجام می شود. اکثر نقایص لوله عصبی را می توان با یک سونوگرافی دقیق سه ماهه ی دوم شناسایی کرد.

- اگر CVS داشته باشید، به احتمال 1 تا 2 درصد نتیجه نامشخص دیده می شود. این حالت موزاییکیسم پلاکتی محدود است که در آن برخی از سلولهای کشت شده از جفت، شامل کروموزوم های غیر طبیعی می باشند و برخی از آنها طبیعی هستند. اگر CVS شما یک موزاییکیسم را تشخیص دهد، باید آمنیوسنتز و احتمالا آزمایش دیگری برای تعیین اینکه آیا نوزاد شما تحت تاثیر قرار گرفته است یا خیر انجام شود.

چه عواملی باعث می شود فرزند من در معرض خطر ابتلا به اختلال ژنتیکی که توسط CVS تشخیص داده می شود، قرار گیرد؟

برخی از عوامل مورد توجه عبارتند از:

نتایج غربالگری سندرم داون

غربالگري سه ماهه اول نشان می دهد کودک در معرض خطر سندرم داون يا مشکلات ديگر کروموزومي قرار دارد یا خیر.

نتایج سونوگرافی

سونوگرافی اولیه نشان می دهد نوزاد دارای نقص ساختاری مرتبط با مشکل کروموزومی می باشد یا خیر.

نتیجه غربالگری حامل

شما و همسرتان هر دو حامل یک اختلال ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک یا بیماری سلول داسی شکل هستید.

سابقه شما

قبلا یک کودک مبتلا به اختلالات ژنتیکی حامله بوده اید و ممکن است در معرض خطر بیشتر این اتفاق باشید.

سابقه خانوادگی شما

شما یا همسرتان دارای اختلال کروموزومی یا اختلال ژنتیکی یا سابقه خانوادگی هستید.

سن شما

هر کسی می تواند کودکی با اختلال کروموزومی داشته باشد، اما این خطر با سن مادر افزایش می یابد. برای مثال، احتمال داشتن یک کودک مبتلا به سندرم داون در 25 سالگی یک نمونه از 1200 نمونه و در 40 سالگی یک نمونه در صد نمونه است.

خطرات CVS چیست؟

- هیچ مدرکی مبنی بر احتمال بروز سقط جنین ناشی از CVS وجود ندارد، هرچند برآورد شده است در روش آمنیوسنتز از هر 100 تا 200 نفر یک نفر در معرض خطر سقط جنین قرار دارد. 

- اما تحقیقات اخیر نشان می دهد خطر سقط جنین ناشی از CVS بسیار پایین تر است.

- از آنجائیکه درصد مشخصی از خانم ها در این مرحله در دوران بارداری سقط جنین را تجربه می کنند، هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا سقط جنین به خاطر CVS بوده است یا خیر وجود ندارد. 

- برخی مطالعات قدیمی نشان دادند CVS ممکن است نقایصی را در انگشتان دست یا پای کودک ایجاد کند، اما این اتفاق بیشتر در خانم ها قبل از هفته نهم بارداری دیده می شود. تحقیقات کنونی نشان می دهد اگر آزمایش بعد از هفته یازدهم بارداری انجام شود هیچ خطری وجود ندارد.

آیا راهی برای کاهش خطرات CVS وجود دارد؟

  • با متخصص یا مشاور ژنتیک مشورت کنید تا مطمئن ترین راه را برای شما پیشنهاد کند. 
  • همچنین مطمئن شوید پزشک در طول کار سونوگرافی انجام می دهد. 

آیا می توانم پیش از تصمیم گیری درباره CVS، با مشاور مشورت کنم؟

بله در واقع، اکثر مراکز تست از شما می خواهند پیش از انجام آزمایش با یک مشاور ژنتیک در مورد خطرات و مزایای روش های مختلف غربالگری و آزمایش قبل از زایمان صحبت کنید. مشاور سابقه خانوادگی و شرایط بارداری شما را جویا می شود. پاسخ های شما مشاور را قادر می سازد احتمال خطر مشکلات کروموزومی یا بیماری ژنتیکی خاص را تعیین کند. سپس می توانید در خصوص انجام آزمایش تصمیم بگیرید. 

چگونه می توانم در خصوص آزمایش CVS تصمیم بگیرم؟

- کالج آمریکایی زنان و زایمان توصیه می کند خانم ها در طول بارداری تست غربالگری و تست های تشخیصی سه ماهه اول و دوم را انجام دهند. پزشک یا مشاور ژنتیک باید جوانب مثبت و منفی روش ها را با شما در میان بگذارد. اما در نهایت، تصمیم گیری با شماست.

- بسیاری از خانم ها غربالگری انجام می دهند و سپس در مورد آزمایش های تشخیصی تصمیم می گیرند. برخی از خانم ها آزمایش تشخیصی انجام می دهند. برخی از خانم ها تصمیم می گیرند آزمایش غربالگری نیز انجام ندهند.

- اگر تصمیم دارید تست غربالگری انجام می دهید، می توانید با کمک پزشک یا مشاور ژنتیک تصمیم بگیرید. 

- برخی از خانم ها که آزمایش تهاجمی را انتخاب می کنند، مطمئن هستند که اگر یک مشکل جدی وجود داشته باشد بارداری را متوقف خواهند کرد. دیگران تصمیم می گیرند CVS انجام دهند.

- بعضی از خانم ها تصمیم می گیرند CVS انجام دهند حتی اگر بارداری را خاتمه ندهند. آنها در این موارد ترجیح می دهند به متخصص در بیمارستان مجهز مراجعه کنند.

- برخی بیماری ها را می توان در رحم مادر درمان کرد. بنابراین اگر سوء ظن دارید که ممکن است کودک یکی از این مشکلات نادر را داشته باشد، بهتر است CVS انجام دهید.

چگونه می توانم بین CVS و آمنیوسنتز انتخاب کنیم؟

 CVS و آمنیوسنتز

- هر دو آزمایش می تواند به شما بگوید آیا کودک مشکل کروموزومی یا اختلالات ژنتیکی دارد یا خیر.

- CVS در ابتدای بارداری (معمولا بین هفته دهم تا هفته سیزدهم) انجام می شود، بنابراین می توانید زودتر از وضعیت کودک خود مطلع شوید. اگر همه چیز خوب باشد، ذهن شما خیلی راحت تر خواهد شد. اگر یک مشکل جدی وجود داشته باشد می توانید تصمیم بگیرید که بارداری را خاتمه دهید.

- از سوی دیگر، ممکن است ترجیح دهید منتظر نتیجه غربالگری سه ماهه دوم باشید. در این حالت، آمنیوسنتز تنها گزینه شماست.

- ملاحظات دیگر ممکن است بر تصمیم شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر شما در معرض خطر داشتن یک نوزاد با نقص لوله عصبی باشید، ممکن است بخواهید آمنیوسنتز داشته باشید، چون CVS نمیتواند این نقایص را تشخیص دهد.

- قبل از تصمیم گیری، با همسر خود، پزشک و مشاور ژنتیکی مشورت کنید.

قبل از انجام CVS چه کاری باید انجام داد؟

- قبل از انجام CVS سونوگرافی انجام می شود. باید مثانه پر باشد تا تصاویر خوبی از رحم در سونوگرافی گرفته شود.

- هدف CVS گرفتن یک نمونه بافت کوچک از جفت است که برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال می شود. دکتر نمونه را از طریق رحم یا شکم برمی دارد. تکنسین برای کمک و راهنمایی از سونوگرافی استفاده می کند.

- اگر دکتر تصمیم داشته باشد دهانه رحم و واژن را بررسی کند باید دهانه رحم با یک ضد عفونی کننده تمیز شود. این کار برای جلوگیری از ورود هرکدام از باکتری ها به رحم است که می تواند باعث عفونت شود. سپس دکتر یک کاتتر را از طریق دهانه رحم و با استفاده از مکش ملایم به جفت می رساند.

- اگر CVS از طریق شکم انجام شود، می توانید از بیهوشی موضعی استفاده کنید. سپس دکتر از طریق پوست، عضلات و دیوار رحم سوزن را برای استخراج نمونه تزریق می کند.

- در هر دو حالت نمونه برداری، کیسه آب اطراف جنین، آشفته نخواهد بود. وقتی آزمایش انجام می شود، پزشک ضربان قلب کودک خود را با یک مانیتور یا با سونوگرافی بررسی می کند.

- این روش ممکن است کمی درد داشته باشد، اما نسبتا سریع است. این آزمایش حدود 30 تا 45 دقیقه از ابتدا تا پایان طول می کشد و بافت برداری تنها چند دقیقه طول می کشد. 

توجه داشته باشید: اگر خون شما Rh-منفی باشد، پس از CVS، نیاز به تزریق ایمونوگلوبولین Rh دارید زیرا ممکن است خون نوزاد با خون شما مخلوط شده و ناسازگاری ایجاد کند.

روش های CVS

پس از CVS چه اتفاقی می افتد؟

  • باید بقیه روز را استراحت کنید.
  • در دو تا سه روز آینده از فعالیت های شدید و نزدیکی جنسی بپرهیزید.
  • از شنا یا حمام نیز اجتناب کنید، اگر CVS از طریق دهانه رحم انجام شده است.
  • سفر نکنید. پرواز خطرناک نیست، اما بهتر است چند روز استراحت کنید.
  • خونریزی خفیف و گرفتگی عضلات طبیعی است اما به پزشک خود اطلاع بدهید. اگر گرفتگی شدید دارید یا لکه بینی زیاد است و یا چکه کردن از کیسه آب را مشاهده می کنید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. آنها می توانند نشانه هایی از سقط جنین باشند.
  • اگر تب دارید با پزشک تماس بگیرید زیرا تب نشانه عفونت است.

چه زمانی نتایج CVS  را دریافت میکنم؟

حدود هفت روز بعد از آزمایش، نتایج تجزیه کروموزومی را دریافت می کنید. در طول این دوره، تکنسین ها در آزمایشگاه سلول های بافت را جدا می کنند و به آنها اجازه می دهند تا یک یا دو هفته تولید شوند. سپس آنها سلول ها را برای اختلالات کروموزومی تجزیه می کنند. همچنین می توانید جنسیت جنین را متوجه شوید.

نتایج آزمایشات اختلالات ژنتیکی به طور معمول 2 تا 4 هفته بعد مشخص می شود.

اگر فرزندم مشکل داشته باشد که توسط CVS  تشخیص داده شود، چه اتفاقی می افتد؟

مشاوره ژنتیکی می تواند اطلاعات بیشتری به شما بدهد و گزینه های مورد بحث را توضیح دهد. بعضی از زنان تصمیم به توقف بارداری می گیرند در حالی که دیگران تصمیم می گیرند ادامه دهند. هر مسیری که انتخاب میکنید نیاز به مشاوره یا پشتیبانی دارید. بعضی از زنان گروه های حمایتی را مفید می دانند، بعضی دیگر ممکن است مشاوره های فردی را مناسب ببینند، و برخی ممکن است هر دو را انتخاب کنند. اگر به کمک بیشتری نیاز دارید به پزشک و مشاور ژنتیک بگویید.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: آزمایش cvs



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

 

تست آمنیوسنتز چیست؟

تست آمنیوسنتز تستی است که پیش از تولد نوزاد برای اطمینان از سالم بودن جنین با استفاده از بررسی مایع آمونیاک انجام می شود. مایع آمونیاک در داخل رحم در اطراف جنین قرار دارد.
یکی از دلایل رایج تست آمنیوسنتز، بررسی بیماری های ژنتیکی یا کروموزومی است مانند سندرم داون.
در این تست کرومزوم های جنین بررسی می شوند.
آمنیوسنتز بین هفته 16 تا 20 بارداری انجام می شود. خانم هایی که این تست را انجام می شوند بیشتر در معرض خطر بیماری های ژنتیکی و کروموزومی هستند و احتمال سقط جنین در اثر این تست وجود دارد. 
دلایلی که تست آمنیوسنتز انجام می شوند شامل:

  • برای بررسی عفونت های داخل رحم
  • بررسی سلامتی جنین در حالتی که Rh خون شما و جنین یکی نباشد.
  • برای بررسی رشد ریه های جنین هنگامی که نیاز به زایمان زودرس باشد. روش های جلوگیری از زایمان زودرس در مقاله ای دیگر ذکر شده است.

تست آمنیوسنتز چه بیماری هایی را تشخیص می دهد؟

تست آمنیوسنتز برای تشخیص بیماری های زیر انجام می شود:

  • تقریبا تمام بیماری های کروموزومی مانند سندرم داون، بیماری سه کروموزومی 13 و 18و بیماری های کروموزومی جنسیتی. این تست بیماری ها را تشخیص می دهد اما شدت بیماری را مشخص نمی کند.
  • بیماری های ژنتیکی مانند بیماری سلول های داسی و بیماری کیست فیبروئید. در واقع این آزمایش احتمال وقوع این بیماری ها را نشان می دهد.
  • نقص لوله های عصبی مانند spina bifida و بی مغزی؛ که با اندازه گیری ماده فتوپروتئین آلفای موجود در مایع آمونیاک انجام می شود.

تست آمنیوسنتز نمی تواند سایر نقص های ساختاری را تشخیص دهد. 

چه عواملی باعث می شود جنین بیشتر در معرض بیماری های ژنتیکی که توسط تست آمنیوسنتز تشخیص داده می شود، قرار بگیرد؟

برخی عوامل شامل:

نتایج بررسی سندرم داون

شما آزمایشی انجام می دهید که نشان می دهد جنین بیش از حد نرمال در معرض خطر بیماری های کروموزومی یا سندرم داون است.

نتایج سونوگرافی

سونوگرافی نشان می دهد جنین نقص ساختاری همراه با مشکلات کروموزومی دارد.

نتایج بررسی حامل

شما و همسرتان حامل بیماری های ژنتیکی مانند کیست فیبروئید هستید.

سابقه شما

شما قبلا فرزندی باردار بودید که سابقه بیماری های ژنتیکی داشته است.

سابقه خانوادگی شما

شما یا همسرتان سابقه خانوادگی در زمینه بیماری های ژنتیکی و کروموزومی دارید.

سن شما

احتمال بیماری کروموزومی در هر فردی وجود دارد ولی با افزایش سن مادر این احتمال بیشتر می شود. به عنوان مثال احتمال سندرم داون در جنین هنگامی که مادر 25 ساله است، یک در 1200 مورد است ولی در هنگامی که مادر 40 ساله است، یک در 100 مورد است.

احتمال سقط جنین در تست آمنیوسنتز

احتمال سقط جنین در اثر آمنیوسنتز خیلی کم است. زیرا درصدی از خانم ها در هر صورت در سه ماهه دوم بارداری با سقط مواجه می شوند و مشخص نیست آیا دلیل سقط آمنیوسنتز بوده است یا خیر.
مطالعات نشان میدهد در صورتی که پزشک تجربه کافی داشته باشد احتمال سقط جنین از یک در 300 مورد به یک در 500 مورد کاهش می یابد.

آیا راهی برای کاهش احتمال سقط جنین در تست آمنیوسنتز وجود دارد؟

از پزشک خود اطلاعات کافی کسب کنید.
اگر در طول تست، سونوگرافی انجام شود احتمال ایجاد خطا خیلی کاهش می یابد. 

آیا می توان پیش از انجام تست آمنیوسنتز به مشاور ژنتیک مراجعه کرد؟

بله، در واقع بیشتر مراکز به شما مشاور ژنتیک معرفی می کنند و خطرات و مزایای آزمایشات پیش از تولد را برای شما توضیح می دهد. مشاور سابقه خانوادگی شما را بررسی می کند و سوالاتی در خصوص بارداری از شما می پرسد.
پاسخ های شما به مشاور اطلاعات کافی در خصوص احتمال در معرض بودن جنین میدهد. مشاور تصمیم میگیرد آیا انجام آزمایشات لازم است یا خیر.

چگونه می توانم برای انجام تست آمنیوسنتز تصمیم درست بگیرم؟

پزشک و مشاور ژنتیک اطلاعات لازم در خصوص مزایا و معایب آزمایش به شما می دهند و شما باید تصمیم نهایی را بگیرید.
می توانید در ابتدا آزمایشات غربالگری انجام دهید سپس براساس نتایج تست آمنیوسنتز را انتخاب می کنید. 
در بیشتر موارد در صورتی که جنین بیماری ژنتیکی داشته باشد در رحم قابل درمان است. بنابراین در صورتی که فکر می کنید جنین مشکلی دارد انجام تست آمنیوسنتز می تواند از آن مشکل جلوگیری کند.

اگر آزمایشات تشخیصی را انتخاب کنم چگونه بین تست آمنیوسنتز و CVS تصمیم بگیرم؟

هر دو تست به شما می گوید جنین مشکل ژنتیکی  یا کروموزومی دارد یا خیر.
CVS در هفته بین 10 تا 13 بارداری انجام می شود بنابراین زودتر می توانید از شرایط جنین آگاه شوید. 
از طرف دیگر می توانید پیش از انجام تست تشخیص، از سونوگرافی سه ماهه دوم استفاده کنید. در این صورت تست آمنیوسنتز بهتر است.
شرایط و ملاحظات دیگر نیز بر تصمیم شما تاثیر می گذارند به عنوان مثال اگر فکر می کنید فرزند شما در معرض نقص لوله عصبی است، باید آمنیوسنتز انجام دهید.
در واقع باور بر این است که در تست CVS احتمال سقط جنین بیشتر است اما این مسئله درست نیست در واقع هنگامی که پزشک با تجربه باشد می تواند احتمال سقط جنین را در هر دو تست کاهش دهد.

تست آمنیوسنتز چگونه انجام می شود؟

این تست معمولا 20 تا 30 دقیقه طول می کشد. پیش از انجام تست، سونوگرافی برای بررسی جنین و آناتومی او انجام می شود.
برای انجام تست، باید بر روی تخت دراز بکشید و شکم شما با الکل یا محلول ید تمیز می شود تا احتمال عفونت به حداقل برسد.
سونوگرافی برای بررسی فاصله مناسب مایع آمونیاک از جنین و جفت می باشد. این عمل 20 دقیقه طول می کشد.
سپس تحت سونوگرافی، پزشک سوزنی نازک و بلند را وارد دیواره شکم و کیسه آب اطراف جنین می کند. پزشک مقداری مایع آمونیاک خارج می کند.
خارج کردن مایع تقریبا 30 ثانیه طول می کشد. جنین مایع بیشتری برای جایگزینی تولید می کند.
ممکن است احساس انقباض و گرفتگی در طول تست داشته باشید. برخی مادرها ترجیح می دهند از بی حسی موضعی استفاده شود اما درد تزریق بی حسی موضعی از تست آمنیوسنتز بدتر است.
سپس پزشک به ضربان قلب جنین گوش می دهد.

بعد از تست آمنیوسنتز چه اتفاقی می افتد؟

سعی کنید بعد از تست استراحت کنید. برای یک هفته از نزدیکی جنسی و فعالیت های سنگین خودداری کنید. 
ممکن است به مدت یک روز احساس گرفتگی عضلات داشته باشید. اگر لکه بینی داشتید یا گرفتگی ها شدید بود یا نشت مایع آمونیاک را مشاهده کردید با پزشک تماس بگیرید. اینها ممکن است علائم سقط جنین باشند. همچنین در صورت تب نیز بلافاصله به پزشک مراجعه کنید زیرا احتمال عفونت وجود دارد.

چه زمانی می توانم نتایج تست آمنیوسنتز را دریافت کنم؟

نتایج بعد از یک یا دو هفته آماده می شود.
در این مدت، آزمایشگاه مایع را بررسی می کند و مقدار فتوپروتئین آلفا موجود در مایع آمونیاک را اندازه گیری می کند. آزمایشگاه همچنین سلول های جنین را از مایع می گیرد و پس از یک یا دو هفته، وجود بیماری های کروموزومی و ژنتیکی را بررسی می کند. 

اگر نتایج تست آمنیوسنتز وجود مشکل در جنین را نشان دهد چه کاری انجام دهم؟

اگر مشکلی وجود داشته باشد می توانید با مشاور ژنتیک صحبت کیند و اطلاعات کافی دریافت کنید. برخی خانم ها تصمیم می گیرند به بارداری ادامه ندهند.

منبع: تست آمنیوسنتز



:: برچسب‌ها: تست آمنیوسنتز چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

سونوگرافی NT چیست؟

سونوگرافی NT برای بررسی سندرم داون استفاده می شود.
سونوگرافی NT با استفاده از جمع آوری مایع پشت گردن جنین انجام می شود. این سونوگرافی در زمان های زیر انجام می شود:

  • هفته یازدهم تا سیزدهم بارداری
  • هنگامی که طول جنین بین 45 تا 84 میلی متر است.

تمام نوزادان پشت گردنشان مایع دارند اما در جنینی که سندرم داون دارد این مایع بیشتر است.

چرا سونوگرافی NT انجام می شود؟

سونوگرافی NT برای تمام خانم های باردار توصیه می شود تا سندرم داون در جنین بررسی شود.
سونوگرافی NT فقط احتمال سندرم داون را تخمین میزند و به طور صد در صد بیماری را مشخص نمی کند. 
آزمایشات نمونه برداری از پرزهای جفتی و آمنیوسنتز به طور قطعی سندرم داون را مشخص می کند. اما این آزمایشات، احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.
سونوگرافی NT یا به تنهایی انجام می شود یا همراه با آزمایش خون انجام می شود. این آزمایشات به شما کمک می کند احتمال بیماری سندرم داون را تشخیص دهید.

چگونگی انجام سونوگرافی NT

سونوگرافی NT در زمانی مشخص در بارداری انجام می شود. سونوگرافی NT بین هفته یازدهم و سیزدهم انجام می شود یا هنگامی که طول جنین بین 45 تا 84 میلیمتر می باشد، انجام می شود. انجام سونوگرافی NT پیش از این موعود دشوار می باشد زیرا جنین بسیار کوچک است. 
بعد از هفته چهاردم بارداری، مایع اضافی پشت گردن جنین توسط سیستم لنفاوی جذب می شود بنابراین نتایج سونوگرافی NT دقیق نمی باشد.
اسکن NT از طریق شکم با استفاده از تجهیزات سونوگرافی معمولی انجام می شود. سونوگرافیست ژلی بر روی شکم قرار می دهد و با استفاده از دستگاه بر روی پوست شکم اسکن را انجام می دهد. این کار درد ندارد. اما اگر سونوگرافیست برای نمایش بهتر، دستگاه را فشار دهد احساس درد می کنید. 
گاهی اوقات سونوگرافی از طریق شکم سخت می باشد به همین دلیل از سونوگرافی واژینال استفاده می شود. این حالت زمانی پیش می آید که رحم به پشت چسبیده باشد یا مادر اضافه وزن داشته باشد. سونوگرافی واژینال برای مادر و جنین بهتر است و مشکلی ایجاد نمی کند. 
برای تعیین زمان دقیق بارداری، سونوگرافیست اندازه جنین را از طریق اندازه گیری آن از بالای سر تا پایین ستون فقرات انجام می دهد. سپس عرض مایع پشت گردن جنین اندازه گیری می شود. پوست جنین به صورت خط سفیدی می باشد و مایع پشت گردن به رنگ سیاه است. 
سر، ستون فقرات، اندام، دست و پای جنین بر روی صفحه نمایش دیده می شود. اختلالاتی مانند مشکلات دیواره شکم و جمجمه نیز بر روی صفحه نمایش دیده می شوند. اما جزئیات بیشتر پس از هفته هجدهم تا بیستم قابل مشاهده است. 

اندازه گیری طبیعی سونوگرافی NT

هنگامی که جنین بین 45 تا 84 میلیمتر طول دارد، NT کمتر از 3.5 میلیمتر طبیعی است. 
NT با رشد جنین افزایش می یابد. تصاویر زیر مقدار مختلف NT را نشان می دهد.

 NT= 1.3 mm :

سونوگرافی NT

NT= 2.9 mm:

سونوگرافی NT


جنین با NT =1.3 میلیمتر کمتر در معرض خطر است. اما افزایش NT به معنی مشکل نیست. در برخی موارد که جنین سندرم داون ندارد نیز مایع پشت گردن آن زیاد است. 
جنین با NT=2.9 میلیمتر در محدوده طبیعی است. 
جنین با NT بین 2.9 میلیمتر تا 3.5 میلیمتر، احتمال بسیار کمی دارد که در معرض خطر سندرم داون باشد.

NT= 6 mm:

سونوگرافی NT

با افزایش NT فرد بیشتر در معرض خطر سندرم داون و سایر مشکلات کروموزومی قرار می گیرد. 
جنین با NT=6 میلیمتر در معرض خطر زیادی است. همچنین این جنین در معرض مشکلات قلبی و اختلالات کروموزومی نیز می باشد. 
خوشبختانه بیشتر جنین ها در این حد مایع پشت گردنی ندارند.

محاسبه احتمال سندرم داون با استفاده از سونوگرافی NT

در تمام جنین ها احتمال سندرم داون وجود دارد. احتمال این مشکل با افزایش سن مادر بیشتر می شود. 
در برخی کشورها، آزمایش خون همراه با سونوگرافی NT انجام می شود تا اطلاعات دقیق تری به مادر داده شود.

اگر احتمال سندرم داون در مادر زیاد باشد باید چه کاری انجام دهد؟

بیشتر مادرهایی که احتمال سندرم داون در آنها زیاد است، جنینی بدون سندرم داون به دنیا می آورند. اما آزمایشاتی که نشان می دهد احتمال سندرم داون در مادر زیاد است باعث نگرانی مادر می شوند.
اگر احتمال سندرم داون در شما زیاد باشد، پزشک شما را به تیم پزشکی معرفی می کند تا با انجام آزمایشات به بررسی مشکل شما بپردازند.
روش قطعی تشخیص سندرم داون انجام آزمایشات نمونه برداری از پرزهای جفتی و آمنیوسنتز می باشد. البته احتمال سقط جنین با آزمایش نمونه برداری از پرزهای جفتی وجود دارد بنابراین تصمیم گرفتن برای انجام آزمایش کاری دشوار است.
یکی از مزایای انجام آزمایش خون به همراه سونوگرافی NT انجام آن در ماه اول بارداری می باشد بنابراین به شما زمان کافی برای تصمیم گیری برای مراحل بعدی داده می شود. می توانید در ماه اول بارداری آزمایش نمونه برداری از پرزهای جفتی را انجام دهید یا در هفته پانزدهم بارداری، آزمایش آمنیوسنتز را انجام دهید.
تیم پزشکی به شما اطلاعات کافی درباره آزمایشات می دهد و مشکلات بعدی که در رشد نوزاد ایجاد می شود را برای شما توضیح می دهد.

آیا مادر در معرض خطر ناهنجاری های دیگر قابل شناسایی با سونوگرافی NT نیز قرار دارد؟

مادر ممکن است در معرض سندرم پاتو یا سندرم ادواردز نیز باشد. این سندرم ها از سندرم داون نادرتر می باشند. اما باعث سقط جنین می شوند. همچنین با انجام سونوگرافی NT می توانید ناهنجاری های جنین ناشی از سندرم پاتو و ادواردز را مشاهده کنید. 

دقت سونوگرافی NT چقدر است؟

سونوگرافی NT در 77 درصد موارد تشخیص درست می دهد.
در واقع گاهی اوقات سونوگرافی NT احتمال سندرم داون را زیاد نشان می دهد در حالی که احتمال آن بسیار کم است. احتمال خطای سونوگرافی NT حدود 5 درصد است.
هنگامی که سونوگرافی NT همراه با آزمایش خون انجام می شود دقت به 90 درصد افزایش می یابد. اما احتمال خطای این ترکیب نیز 5 درصد می باشد. 

منبع: سونوگرافی nt



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

غذای کودک یکی دیگر از دغدغه های مادر است. همیشه مادران از خود می پرسند که غذای کمکی را از چه سنی شروع کنم؟ چه غذایی به کودک بدهم بهتر است؟ چه غذایی را باید برای کودک حذف کنم؟ بهترین غذا برای کودک 6 ماهه چیست؟ لیست برنامه غذایی روزانه کودک تا یکسالگی چگونه باید یاشد؟ در این مقاله مروری جامع داریم بر شروع غذای کمکی کودک و نکات مورد نیاز و قابل استفاده و عملی که در اختیار مادر قرار می گیرد:

در این مقاله می خوانیم:

 شروع غذای کودک چه زمانی است؟

آنچه مادران باید درباره غذای کودک بدانند؟

راهنمای غذای کودک از تولد تا 4 ماهگی

راهنمای غذای کودک از سن 4 تا 6 ماهگی

راهنمای غذای کودک از سن 6 تا 8 ماهگی

راهنمای غذای کودک از سن 8 تا 10 ماهگی

راهنمای غذای کودک از سن 10 تا 12 ماهگی

لیست غذاهای کودک تا یکسالگی


 شروع غذای کودک چه زمانی است؟

WHO توصیه می کند کودک موادغذایی مکمل را در 6 ماهگی همراه با شیر مادر شروع کند و در 6 تا 8 ماهگی دو تا سه بار در روز، در 9 تا 11 ماهگی و 12 تا 24 ماهگی سه تا چهار بار در روز مکمل غذایی مصرف کند.  شیوه های تغذیه نامناسب اغلب به ناکافی بودن موادغذایی بر می گردد. هنگامی که شیر مادر دیگر پاسخگوی نیازهای تغذیه نوزاد نباشد، غذاهای مکمل باید به رژیم غذایی کودک اضافه شود. انتقال از تغذیه انحصاری شیردهی به غذاهای خانواده که به عنوان مکمل شناخته می شود، معمولا دوره ای از 6 تا 18-24 ماهگی را پوشش می دهد و دوره ای بسیار آسیب پذیر است. این زمانی است که سوء تغذیه در بسیاری از نوزادان شروع می شود. شیوع سوء تغذیه در کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان دیده می شود. WHO برآورد می کند که 2 نفر از 5 کودک در کشورهای کم درآمد سوء تغذیه دارند.

WHO یک پروتکل برای تطبیق توصیه های تغذیه ای برای شیوه های تغذیه محلی، مشکلات شایع مرتبط با تغذیه و غذاهای مکمل کافی ارائه کرده است. پروتکل بر اساس اطلاعات موجود تهیه شده و آزمایشهای خانوار را برای تست توصیه های تغذیه بهتر پیشنهاد می دهد. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که پروتکل برای طراحی مداخلات برای بهبود تغذیه مکمل مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان بخشی از فرایند انطباق مدیریت استراتژی یکپارچه مدیریت بیماری کودکان طراحی شده است.

آنچه مادران باید درباره شروع غذای کودک6 ماهه بدانند؟

- تغذیه تکمیلی باید به موقع باشد، به این معنی که همه نوزادان باید علاوه بر شیر مادر از 6 ماهگی به بعد غذاهای بیشتری مصرف کنند.

- غذاهای مکمل باید در مقادیر، فرکانس، انسجام و استفاده از انواع غذاها برای پوشش نیازهای تغذیه ای کودک استفاده شود. 

- مواد غذایی باید به صورت ایمن تهیه شوند. به این معنی که اقدامات لازم برای به حداقل رساندن خطر آلودگی با بیماری ها انجام شود.

- غذاها باید به نحوی تهیه شوند که از نظر بافت برای سن فرزند و تغذیه مناسب باشد.

-  مناسب بودن ماده غذایی مکمل نه تنها به در دسترس بودن انواع غذاها بستگی دارد بلکه بر شیوه تغذیه مادر نیز بستگی دارد.

- تغذیه نوزادان نیاز به مراقبت دارد و مادر مسئول نیازهای گرسنگی کودک است. 

- لازم نیست غذاها را به ترتیب خاصی به فرزند خود معرفی کنید.

- اگر می خواهید کودک طعم توفو را در سن 6 ماهگی تجربه کند و در جدول آن را تا 8 ماهگی مجاز ندانسته است مهم نیست کمی توفو به او بدهید.

- می توانید غلات را نیز همراه با میوه ها یا سبزی های خرد شده به کودک بدهید.

- در اغلب موارد، مجبور نیستید صبر کنید تا غذاهای بسیار آلرژیک مانند تخم مرغ، ماهی و بادام زمینی را معرفی کنید. (درباره حساسیت های غذایی شیرخواران بیشتر بخوانید و از دکتر بپرسید تا مطمئن شوید.)

WHO دستورالعمل "تغذیه تکمیلی: غذای خانواده برای کودکان تغذیه شده با شیر مادر" را تهیه کرده است که راهنمایی بیشتری برای کارکنان بهداشتی در مورد نحوه حمایت از تغذیه تکمیلی ارائه می دهد.از این راهنما استفاده کنید تا متوجه شوید در سال اول چه مقدار و چه غذایی باید به کودک بدهید. این مقادیر کلی هستند، بنابراین اگر کودک شما کمی بیشتر یا کمتر می خورد نگران نشوید. بهتر است پیش از شروع غذاهای جامد، با پزشک کودک صحبت کنید.

راهنمای غذای کودک از تولد تا 4 ماهگی

غذای کودک از تولد تا 4 ماهگی

رفتار تغذیه ای کودک:

  •  واکنش های ذاتی باعث می شود کودک در هنگام گرسنگی به سمت نوک پستان برود تا غذا پیدا کند.
  • چه چیزی می تواند بخورد
  •  فقط شیر مادر یا شیر خشک 
  • چه مقدار در روز
  •  چگونه می توان گفت نوزاد شیر کافی دریافت می کند
  •  چگونگی تعیین مقدار شیر خشک مورد نیاز کودک

نکات تغذیه ای در این سن

 دستگاه گوارش کودک شما هنوز در حال رشد است، بنابراین غذای جامد در حال حاضر مجاز نیست.


راهنمای غذای کودک از سن 4 تا 6 ماهگی

غذای کودک از 4 تا 6 ماهگی

نشانه های آمادگی برای مواد غذایی جامد

  • در زیر برخی از دستورالعمل های آکادمی کودکان ارائه شده است. فرزند شما زمانی آماده است که:
  •  می تواند سرش را بالا نگه دارد و روی صندلی صاف بنشیند
  •  افزایش وزن قابل توجهی دیده شود (دو برابر وزن تولد) و حداقل 13 پوند وزن داشته باشد
  •  می تواند دهان را در اطراف قاشق کوچک ببندد
  •  می تواند مواد غذایی را از جلو به عقب دهان منتقل کند

غذای کودک در این سن چیست؟

  • شیر مادر یا شیر خشک، بعلاوه
  •  سبزیجات خرد شده (سیب زمینی شیرین، اسکواش)
  •  میوه خرد شده (سیب، موز، هلو)
  •  گوشت خالص (مرغ، گوشت خوک، گوشت گاو)
  •  غلات غنی شده با آهن و نیمه مایع 
  •  مقدار کمی ماست غیر شیرین (شیر گاو تا سن 1 سالگی داده نشود)

غذای کودک 4 تا 6 ماهه چه مقدار در روز است؟

  •  با 1 قاشق چایخوری غذاهای خالص یا غلات شروع کنید.
  • غلات را با 4 تا 5 قاشق چای خوری شیر مادر یا شیر خشک مخلوط کنید. (باید خیلی رقیق باشد)
  •  غذا را به 1 قاشق غذا خوری یا 1 قاشق غذاخوری غلات مخلوط با شیر مادر یا شیر خشک افزایش دهید و دو بار در روز به کودک بدهید.
  • اگر به کودک غلات می دهید، کم کم غلظت آن را افزایش دهید.

نکات تغذیه ای در این سن

  1.  اگر کودک چیزی را که تهیه کرده اید نمی خورد، دوباره چند روز دیگر آن را امتحان کنید.
  2.   غذاهای جدید را کم کم به کودک معرفی کنید. دو یا سه روز منتظر بمانید سپس غذای جدید دیگر را معرفی کنید. (اگر کودک یا خانواده شما سابقه آلرژی دارند، سه روز منتظر بمانید).
  3. همچنین خوب است غذاهای نمونه را بنویسید.
  4.  اگر کودک واکنش نامطلوب نشان بدهد راحت تر می توانید متوجه بشوید مربوط به کدام غذا است.
  5.  ترتیب غذاهای جدید معمولا مهم نیست.
  6. پزشک فرزند شما می تواند به شما لیست غذاها را پیشنهاد بدهد.

راهنمای غذای کودک از سن 6 تا 8 ماهگی

غذای کودک از سن 6 تا 8 ماهگی

نشانه های آمادگی کودک برای مواد غذایی جامد

  •  مشابه 4 تا 6 ماه است. قسمت بالا را مطالعه کنید.

کودکم چه غذایی را می تواند بخورد؟

  •  شیر مادر یا شیر خشک، بعلاوه
  •  میوه ها (موز، گلابی، سیب زمینی، هلو، آووکادو)
  •  سبزیجات خرد شده (هویج به خوبی پخته شده، اسکواش، سیب زمینی شیرین)
  •  گوشت خالص (مرغ، گوشت خوک، گوشت گاو)
  •  توفو خالص
  •  مقدار کمی ماست غیر شیرین (شیر گاو تا سن 1 سالگی مجاز نیست)
  • حبوبات خرد شده (لوبیا، نخود، عدس)
  •  غلات غنی شده با آهن (جو، بلغور)

غذای کودک 6 تا 8 ماهه چه مقدار در روز است؟

  •  1 قاشق چای خوری میوه، به تدریج به 2 یا 3 قاشق غذاخوری در چهار وعده افزایش یابد
  • 1 قاشق چای خوری سبزیجات، به تدریج به 2 یا 3 قاشق غذاخوری در چهار وعده افزایش یابد
  •  3 تا 9 قاشق غذاخوری غلات در 2 یا 3 وعده

نکات تغذیه ای در این سن

  1.  غذاهای جدید را کم کم به کودک معرفی کنید. دو یا سه روز منتظر بمانید سپس غذای جدید دیگر را معرفی کنید. (اگر کودک یا خانواده شما سابقه آلرژی دارند، سه روز منتظر بمانید). همچنین خوب است غذاهای نمونه را بنویسید.
  2.  اگر کودک واکنش نامطلوب نشان بدهد راحت تر می توانید متوجه بشوید مربوط به کدام غذا است.
  3.  ترتیب غذاهای جدید معمولا مهم نیست. پزشک فرزند شما می تواند به شما لیست غذاها را پیشنهاد بدهد.

راهنمای غذای کودک از سن 8 تا 10 ماهگی

غذای کودک 8 تا 10 سالگی

نشانه های آمادگی برای غذاهای جامد و انگشتی

 مشابه 6 تا 8 ماهگی، بعلاوه

  •  اشیاء را با انگشت شست و انگشت اشاره جمع می کند (درک صحیح)
  •  می تواند چیزها را از یک دست به دست دیگر انتقال دهد
  •  هر چیزی را در دهان قرار می دهد
  •  فک را به حالت جویدن حرکت می دهد

کودک چه غذایی می تواند بخورد؟

  •  شیر مادر یا شیر خشک، بعلاوه

  •  مقدار کمی پنیر پاستوریزه نرم و ماست غیر شیرین
  •  سبزیجات پخته شده (هویج پخته شده، اسکواش، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین)
  •  میوه های پخته شده (موز، هلو، گلابی، آوکادو)
  •  غذاهای انگشتان (غلات او شکل، قطعات کوچک تخم مرغ، قطعات پخته شده سیب زمینی، ماکارونی پخته شده)
  •  پروتئین (قطعات کوچک گوشت، مرغ، ماهی بدون استخوان، توفو و لوبیا به خوبی پخته شده، عدس، نخود فرنگی، لوبیا سیاه)
  •  غلات غنی شده با آهن (جو، گندم، بلغور، غلات مخلوط)

کودک چه مقدار غذا در روز بخورد؟

  •  1/4 تا 1/3 فنجان لبنیات (یا 1/2 اونس پنیر)
  •  1/4 تا 1/2 فنجان غلات غنی شده با آهن
  •  3/4 تا 1 فنجان میوه
  •  3/4 تا 1 فنجان سبزیجات
  • 3 تا 4 قاشق غذاخوری پروتئین

نکات تغذیه ای در این سن

  1.  غذاهای جدید را کم کم به کودک معرفی کنید.
  2. دو یا سه روز منتظر بمانید سپس غذای جدید دیگر را معرفی کنید. (اگر کودک یا خانواده شما سابقه آلرژی دارند، سه روز منتظر بمانید).
  3. همچنین خوب است غذاهای نمونه را بنویسید.
  4. اگر کودک واکنش نامطلوب نشان بدهد راحت تر می توانید متوجه بشوید مربوط به کدام غذا است.

راهنمای غذای کودک از سن 10 تا 12 ماهگی

غذای کودک از سن 10 تا 12 سالگی

نشانه های آمادگی برای دیگر غذاهای جامد: مشابه 8 تا 10 ماهگی بعلاوه

  •  غذا را به راحتی فرو دهد
  •  دندان های بیشتری دارد
  •  دیگر غذا را با زبان از دهان خارج نمی کند
  •  سعی می کند از قاشق استفاده کند

کودک چه غذایی می تواند بخورد؟

  •  شیر مادر یا شیر خشک بعلاوه
  •  پنیر پاستوریزه، ماست، پنیر نرم (شیر گاو تا سن 1 سالگی مجاز نیست)
  •  میوه له شده یا برش خورده 
  •  سبزیجات نرم و پخته شده (نخود، هویج)
  •  ماکارونی و پنیر، نخود فرنگی
  •  پروتئین (تکه کوچکی از گوشت، مرغ، ماهی بدون استخوان، توفو و لوبیا به خوبی پخته شده)
  • غذاهای انگشتی (غلات او شکل، تکه های کوچک تخم مرغ، قطعات پخته شده سیب زمینی)
  • غلات غنی شده با آهن (جو، گندم، بلغور، غلات مخلوط شده)

کودک چه مقدار غذا در روز بخورد؟

  • 1/3 لیوان شیر (یا 1/2 اونس پنیر)
  •  1/4 تا 1/2 فنجان غلات غنی شده با آهن
  •  3/4 تا 1 فنجان میوه
  •  3/4 تا 1 فنجان سبزیجات
  •  3 تا 4 قاشق غذاخوری پروتئین

نکات تغذیه ای در این سن

  1. غذاهای جدید را کم کم به کودک معرفی کنید.
  2. دو یا سه روز منتظر بمانید سپس غذای جدید دیگر را معرفی کنید. (اگر کودک یا خانواده شما سابقه آلرژی دارند، سه روز منتظر بمانید).
  3. همچنین خوب است غذاهای نمونه را بنویسید.
  4. اگر کودک واکنش نامطلوب نشان بدهد راحت تر می توانید متوجه بشوید مربوط به کدام غذا است.

لیست غذاهای کودک تا یکسالگی

لیست غذاهای کودک تا یکسالگی

لیست غذای کودک هفت ماهه:

هفته اول ماه هفتم

فرنی آرد برنج و سپس حریره بادام

در اولین روز از هفته اول ماه هفتم باید از یک تا دو قاشق مربا خوری در یک وعده شروع کنید که ترجیحا این وعده در صبح بعد از شیر خوردن نوزاد باشد. در روز بعد بجای یک وعده، دو وعده به نوزاد بدهید. از روز سوم تا هفتم بتدریج بر تعداد قاشق ها اضافه کنید تا در آخر اولین هفته حدود 10 تا 12 قاسق مرباخوری کودک غذا بخورد.

نکته: در هفته اول ابتدا فرنی آرد برنج و سپس حریره بادام دو غذای کودک خواهد بود. فرنی و حریره بادام را می توانید با شیر گاو تهیه کنید و مشکلی ندارد.

با طرز تهیه " حریره بادام برای نوزادان" آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه فرنی آرد برنج: 

  • آرد برنج : یک قاشق غذاخوری
  • شیر مادر یا شیر گاو: 2 قاشق غذاخوری
  • آب: یک فنجان

توجه : نیاز به افزودن شکر نیست.

هفته دوم ماه هفتم 

- سوپ را به غذای کودک اضافه کنید.

برنامه قبلی کودک بهمراه سوپ در هفته دوم قرار دارد. سوپ را از روزی 2 قاشق مرباخوری شروع کرده و سپس جایگزین وعده فرنی در ظهر شود و فرنی در وعده صبح مصرف شود، سپس تعداد قاشق را افزایش دهید. 

در این مرحله سوپ کودک حاوی: انواع گوشت: گوشت گوسفند، مرغ و یا بوقلمون + هویج ، جعفری، گشنیز و سیب زمینی می باشد. 

مواد لازم برای تهیه سوپ:

  • گوشت ماهیچه گوسفندی  (یک تکه متوسط خورشتی معادل ۳۰ گرم)
  • برنج (یک قاشق مرباخوری)
  • هویج (یک عدد کوچک)
  •  سیب زمینی (یک عدد کوچک)

هفته سوم ماه هفتم

در این هفته پوره ها به برنامه غذایی قبلی کودک اضافه میشود. در این مقاله با " انواع پوره ها برای نوزادان" آشنا می شوید. می بایست در این هفته کودک سه وعده غذا بخورد که پوره ها را عصر به کودک  بدهید.

هفته چهارم ماه هفتم

سوپ را متنوع تر کنید. می توانید کدو حلوایی و کرفس هم اضافه کنید. 

لیست غذای کودک هشت ماهه

هفته اول ماه هشتم:

در این هفته برنامه قبل را ادامه داده در وعده صبحانه تخم مرغ سفت شده و کاملا پخته شده به اندازه یک عدس به کودک بدهید یا در شیر یا آب جوش حل کنید به کودک بدهید. سپس هر روز این مقدار را افزایش دهید تا پایان 10 روز یک زرده کامل را به کودک داده باشید. سپس هر روز یک نصفه زرده و یا یک روز در میان یک زرده کامل به کودک دهید.

هفته دوم ماه هشتم:

در این هفته به سوپ کودک عدس، ماش و لغور جو و .... اضافه کنید. برنامه قبلی + سوپ ادامه دار خواهد بود.

میوه های مصرفی در این ماه: سیب، آب سیب، هلو، موز، گلابی و ....

توجه کنید: آبمیوه زیاد به کودک ندهید تنها مجازید که 6 تا 12 قاشق مرباخوری آبمیوه به کودک بدهید. آبمیوه هم خانگی تهیه شود و از آبمیوه صنعتی استفاده نکنید که باعث اسهال کودک میشه.

هفته سوم و چهارم ماه هشتم

ادامه برنامه قبلی با تنوع بیشتر در سوپ ها و آش ها. استفاده از تکه های نان .

برنامه غذایی کودک نه ماهه و ده ماهه 

در این ماه برنامه های غذای کودک در ماه های گذشته ادامه دار می شوید و به برنامه غذایی او بیسکویت، کته و برنج نرم و خرما و سایر حبوبات مانند جوانه گندم اضافه میشود. آب طالبی و گرمک را می توان برای افزایش اشتها به کودک داد و انواع حبوبات را با فاصله 3 زوز یکبار به آش ها و حلیم کودک اضافه کنید. غذاهای انگشتی را به غذای کودک اضافه کنید.

برنامه غذایی کودک یازده ماهه و دوازده ماهه 

در این زمان غذای کودک متنوع تر شده و انواع خوراک ها، اسفناج و شلغم و جعفری و انواع کته ها و پلوها و تخم مرغ کامل، ماهی و پنیر و حبوبات و .... به رژیم کودک اضافه میشود. در این سن می توانید برای خوشمزه شدن غذا ی کودک از آب تارنج و آب لیمو استفاده کنید اما هنوز زمان استفاده از نمک و شکر فرا نرسیده است.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: غذای کودک



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

فیبروم ها تومورهای غیر سرطانی هستند که از لایه های عضلانی رحم رشد می کنند. آنها شامل فیبروم رحم، لیومیوم یا مایوم ( میوم) می باشند. اندازه این عضله از یک لوبیا تا یک خربزه متفاوت است. در این مقاله درباره علت، علائم و انواع روش های درمانی فیبروم می خوانیم.

در این مقاله می خوانیم:

حقایقی در خصوص فیبروم ها

انواع فیبروم

علائم فیبروم چیست؟

علت بوجود آمدن فیبروم چیست؟

چطوری می فهمند که من فیبروم دارم؟

آیا درمانی برای فیبروم یا میوم وجود داره؟

آیا فیبروم ها عوارضی هم دارند؟

درمان خانگی برای فیبروم یا میوم


حقایقی در خصوص فیبروم ها

انواع فیبروم ها

- فیبروم ها بر 30 درصد از زنان 35 ساله و 20 تا 80 درصد از زنان 50 ساله تأثیر می گذارند.

- این تومورها معمولا بین 16 تا 50 سال (سنین باروری) رشد می کنند. در این سال ها مقدار استروژن بالاتر است.

- هنگامی که فیبروئید رشد می کند، می تواند تا بعد از یائسگی رشد کند. همانطور که سطح استروژن کاهش می یابد، فیبروئید کوچک می شود.

- داشتن اضافه وزن یا چاقی به طور قابل توجه این خطر را افزایش می دهد.

  1. فیبروم ها در سال های باروری رایج هستند.
  2. به همین دلیل است که شکل آنها مشخص نیست، اما زمانی که مقدار استروژن بالاتر باشد، این تومورها رشد می کنند.
  3. اکثر افراد علائمی مشاهده نمی کنند، علائم شامل کمردرد، یبوست و خونریزی بیش از حد واژن است که منجر به کم خونی می شوند.
  4. عوارض تومورها نادر هستند اما می توانند جدی باشند.

انواع فیبروم

انواع میوم

چهار نوع فیبروم و یا میوم وجود دارد:

  • داخلی: در دیواره عضلانی رحم واقع شده است؛ این فیبروئیدها شایع ترین نوع هستند.
  • فیبروئیدهای زیرزمینی: در خارج از دیوار رحم، در زیر لایه بافت اطراف آن قرار دارد. آنها می توانند به فیبروئیدهای متورم تبدیل شوند و می توانند بسیار بزرگ شوند.
  • فیبروئیدهای زیر جلدی: این نوع می تواند به حفره رحم برسد و در عضله زیر پوشش دیوار رحم واقع شده است.
  • فیبروئیدهای دهانه رحم: این تومورها در دهانه رحم قرار دارد.

طبقه بندی فیبروم بستگی به محل آن در رحم دارد.

علائم فیبروم چیست؟

از هر 3 زن مبتلا به فیبروم یک نفر علائم را تجربه می کند. این علائم عبارتند از:

  • کم خونی، نتیجه پریودی سنگین
  • درد پشت یا درد پا
  • یبوست (بخوانید: یبوست را در 6 حرکت درمان کنید)
  • ناراحتی در قسمت پایین کمر، به خصوص در فیبروئیدهای بزرگ
  • تکرر ادرار
  • پریودی سنگین و دردناک
  • درد هنگام مقاربت

سایر علائم احتمالی عبارتند از:

  • مشکلات زایمان
  • مشکلات حاملگی
  • مشکلات باروری
  • سقط جنین مکرر

اگر فیبروم بزرگ باشد، باعث افزایش وزن و تورم در پشت کمر می شود. توجه کنید که بروز هر یک از علائم بسته به محل و بزرگی فیبروم یا میوم داره و در هر فرد ممکنه یک تا چند مورد بروز کنه.

علت بوجود آمدن فیبروم چیست؟

- علل این مشکل دقیقا مشخص نیست اما ممکن است به مقدار استروژن مرتبط باشد.

- در طول سال های باروری، میزان استروژن و پروژسترون زیاد است.

- هنگامی که مقدار استروژن بالا است، به خصوص در دوران بارداری، فیبروئید ها تمایل به تورم دارند. زمانی که خانم قرص های ضدسرطان مصرف می کند که دارای استروژن هستند، احتمال بزرگ شدن این تومورها افزایش پیدا می کند.

-هنگامی که مقدار استروژن کم باشد، فیبروئید کوچک می شود، مثلا در طی یائسگی.

- وراثت ممکن است نقش داشته باشد. اگر یکی از نزدیکان فیبروئید داشته باشد احتمال آن در شما افزایش می یابد.

- همچنین شواهدی وجود دارد که گوشت قرمز، الکل و کافئین می تواند خطر ابتلا به فیبروئیدها را افزایش دهد و افزایش مصرف میوه و سبزیجات ممکن است باعث کاهش آن شود.

فیبروئیدها در رحم

چطوری می فهمند که من فیبروم دارم؟

فیبروم و یا میوم معمولا در معاینه واژینال معمولی کشف می شوند.

روش های تشخیص فیبروم:

  • سونوگرافی شکم، یا داخل کردن پروب کوچک در مهبل (واژن). این کار باعث مشاهده فیبروئید های دهانه رحم و زیر شکم می شود.
  • MRI، که می تواند اندازه و مقدار فیبروئیدها را تعیین کند.
  • هیستروسکوپی، که در آن یک تلسکوپ کوچک با یک دوربین در انتها برای بررسی داخل رحم استفاده می شود. در صورت لزوم، یک نمونه بیوپسی (بافت برداری) می تواند در همان زمان گرفته شود.
  • لاپاراسکوپی، که در آن یک لوله کوچک انعطاف پذیر به داخل شکم وارد شده و برای بررسی خارج از رحم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در طی این روش، در صورت لزوم، بیوپسی از لایه بیرونی رحم گرفته می شود. در این روش نیاز به برش پوست می باشد. 

آیا درمانی برای فیبروم یا میوم وجود داره؟

  1. اگر علائمی وجود نداشته باشد و فیبرومها بر کیفیت زندگی افراد تأثیری نداشته باشند، درمان ضروری نیست.
  2. اگر فیبروم ها باعث پریودی سنگین شوند، اما باعث مشکلات عمده ای نشوند، ممکن است نیازی به درمان نباشد.
  3. در دوران یائسگی، فیبروئید اغلب کوچک می شود و علائم کمتر ظاهر می شوند و یا حتی کاملا از بین می روند.
  4. هنگامی که درمان لازم باشد، درمان به صورت دارو یا جراحی می باشد.
  5. محل فیبروم ها، شدت علائم، و برنامه بارداری می تواند بر تصمیم گیری در خصوص درمان تاثیر بگذارد.

درمان فیبروم با دارو

هورمون آزاد کننده گنادوتروپین موجب تولید استروژن کمتر می شود که فیبروئیدها را کاهش می دهد. این هورمون چرخه قاعدگی را متوقف می کند، اما پس از درمان، بر باروری تأثیری ندارد. این هورمون ها می توانند علائم یائسگی را شامل می شود، از جمله گرگرفتگی، تمایل به عرق بیشتر، خشکی واژن، و در بعضی موارد، افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان. این هورمون ها معمولا قبل از عمل جراحی برای کاهش فیبروم داده می شوند. این هورمون ها معمولا به صورت کوتاه مدت استفاده می شوند. سایر داروها ممکن است مورد استفاده قرار گیرد، اما در درمان فیبروئید بزرگتر، کمتر اثر دارند.

این داروها شامل:

  • داروهای ضد التهاب: این داروها شامل مفنامیک و ایبوپروفن هستند. داروهای ضد التهابی تولید پروستاگلاندین ها را کاهش می دهد که به طور معمول با پریودی سنگین همراه است. داروهای ضد التهابی مسکن نیز هستند. آنها باروری را تحت تاثیر قرار نمی دهند.
  • قرص های کنترل قلب: قرص های ضد بارداری خوراکی به تنظیم چرخه تخمک گذاری کمک می کنند و ممکن است منوراژی (خونریزی شدید در پریودی) را کاهش دهند.
  • دستگاه داخل رحمی: دستگاه پلاستیکی داخل رحم قرار گرفته و هورمون پروژسترون را به نام لوونورژسترل آزاد می کند.
  • این هورمون از رشد بیش از حد سریع پوشش رحم جلوگیری می کند و خونریزی را کاهش می دهد. عوارض جانبی عبارتند از خونریزی نامنظم تا 6 ماه، سردرد، حساسیت پستان و آکنه. در بعضی موارد می تواند پریودی را متوقف کند.

عمل جراحي فیبروم ها

اگر علائم شدید باشد و درمان شکست خورده باشد، جراحی ممکن است ضروری باشد. روش های عمل جراحی عبارتند از:

  • هیسترکتومی: حذف رحم در صورت بزرگ شدن فیبروئیدها یا در صورت خونریزی بیش از حد بیمار. هیسترکتومی می تواند از بروز فیبروئید ها جلوگیری کند. اگر یک جراح تخمدان ها و لوله های فالوپ را بردارد، عوارض جانبی می تواند شامل کاهش میل جنسی و یائسگی باشد.
  • Myomectomy: فیبروم ها از دیواره رحم برداشته می شوند. این می تواند به زنانی که می خواهند بچه دار شوند کمک کند. زنان با فیبروم های بزرگ یا فیبروئید در قسمت های خاص رحم نمی توانند از این عمل جراحی استفاده کنند.
  • انقباض آندومتر: از بین بردن پوشش رحم ممکن است به فیبروییدهای نزدیک سطح داخلی رحم کمک کند. این عمل می تواند یک جایگزین موثر برای هیسترکتومی باشد.
  • آمبولیزاسیون شریان رحمی یا آمبولیزاسیون فیبروئید رحمی: قطع جریان خون باعث کوچک شدن فیبروئید می شود. یک ماده شیمیایی از طریق یک کاتتر به یک رگ خونی در پا تزریق می شود که توسط اسکن اشعه ایکس هدایت می شود. این عمل علائم 90 درصد بیماران را کاهش می دهد، اما برای زنان که هنوز مایل به باردار شدن هستند مناسب نیست.

قطع جریان خون به فیبروئیدها

  • برش لیزر بر روی پوست از طریق : MRI یک اسکن MRI برای قرار دادن فیبروئید ها استفاده می شود. سپس، سوزن های نازک از طریق پوست بیمار وارد می شوند و فشار می آورند تا به فیبروئید های هدف برسند. یک کابل فیبر نوری از طریق سوزن وارد می شود. یک نور لیزر از طریق کابل عبور می کند و فیبروئیدها را کوچک می کند.
  • جراحی سونوگرافی متمرکز شده توسط: MRI یک اسکن MRI فیبروئیدها را پیدا می کند و برای کوچک کردن آنها از امواج صوتی استفاده می شود.

آیا فیبروم ها عوارضی هم دارند؟

فیبروم ها معمولا عوارض ندارند، اما اگر عوارض داشته باشند جدی و خطرناک است. عوارض عبارتند از:

  • پریودی سنگین: این حالت مانع از اعمال طبیعی در طول پریودی می شود، که منجر به افسردگی، کم خونی و خستگی می شود.
  • درد شکم: اگر فیبروئید بزرگ باشد، تورم و ناراحتی در پشت کمر ایجاد می شود. ممکن است یبوست و حرکات روده نیز دیده شود.
  • مشکلات حاملگی: زایمان زودرس، مشکلات زایمان و سقط جنین ممکن است رخ دهد زیرا میزان استروژن در دوران بارداری به طور قابل توجهی افزایش می یابد.
  • ناباروری: در بعضی موارد، فیبروئیدها باعث می شوند تخمک ها به سختی به دیواره رحم بچسبند. فیبرویسی زیر مفصل رحم که خارج از رحم رشد می کند، ممکن است شکل رحم را تغییر دهد و بارداری را سخت تر کند.
  • Leiomyosarcoma: این یکی از انواع بسیار نادر سرطان است که می تواند در داخل فیبروئید رشد کند.

توجه کنید: سایر عوارض جدی شامل ترومبوآمبولیک حاد، ترومبوز ورید عمقی، نارسایی کلیه و خونریزی داخلی است. اگر یک زن مبتلا به فیبروئید به طور ناگهانی درد شدید شکم داشت باید با پزشک خود تماس بگیرد.

درمان خانگی برای فیبروم یا میوم

درمان های طبیعی ثابت شده ای برای فیبروم وجود ندارد، اما کاهش وزن از طریق ورزش و رژیم سالم می تواند به کاهش میزان استروژن کمک کند. همچنین توصیه میشه برای درمان فیبروم یا میوم از چای سبز، روغن کرچک، روغن زیتون، سرکه سیب، آلوئه ورا، زنجبیل، زردچوبه، بابونه و اسید چرب امگا3، سیر و ریشه چغندر بیشتر استفاده کنند.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: فیبروم یا میوم چیست+درمان



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

یکی از ابتدایی ترین غذای نوزاد، انواع پوره ها می باشد. پوره های نوزادان غنی از ویتامین ها و مواد مغذی برای نوزاد است. مادران بهتره با انواع پوره های نوزادان آشنا شوند که روش های تهیه انواع پوره در ادامه ذکر شده است:

پوره های گیاهی خانگی برای نوزاد

تهیه غذای سالم با سبزیجات تازه برای نوزاد کاری راحت است. متخصصان اطفال توصیه می کنند ابتدا با سبزیجات سبز شروع کنید، زیرا آنها از سبزیجات و میوه های زرد شیرینی کمتری دارند. به جای خرید غذای کودک از فروشگاه، غذاهای سالم را در خانه تهیه کنید. در این صورت می دانید دقیقا چه چیزی در غذای کودک شماست. از طرفی غذاهای آماده گران تر است.

پوره هویج برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 4 ماه

هویچ علاوه بر مواد مغذی فراوانی که دارد، غنی از بتا کاروتن نیز می باشد. مقادیر زیاد ویتامین A بینایی را بهبود داده و از عفونت جلوگیری می کند. به علاوه، هویج کاربردهای متنوعی دارد: می توانید آن را با انواع میوه ها، گوشت و دیگر سبزیجات مخلوط کنید - یا به راحتی آنها را خرد کرده، مربا یا پوره کنید.

پوره هویج برای نوزاد

پوره سیب برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 4 ماه

پوره سیب اولین میوه محبوب نوزادان است. اکثر نوزادان از آن لذت می برند و از ویتامین C و فیبر از بهره مند می شوند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد سیب حفاظت قوی در برابر آسم ارائه می دهد. این میوه را می توان همراه با سایر میوه ها، سبزیجات، گوشت و پوره مرغ مصرف کرد.

پوره سیب برای نوزاد

پوره موز برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 4 ماه

موز غنی از پتاسیم است. پوره موز می تواند به کاهش دل درد کمک کند و اسهال را از بین ببرد. این پوره کرمی و شیرین است که می توان همراه با زغال اخته و توت فرنگی مصرف شود.

پوره موز برای نوزاد

پوره هلو برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 4 ماه

این میوه غنی از بتا کاروتن و پتاسیم است. می توانید آن را به تنهایی مصرف کنید یا با مرغ یا موز ترکیب کنید. همچنین می توانید آن را با ماست و خامه یونانی مصرف کنید.

پوره هلو برای نوزاد

پوره شلیل برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 4 ماه

شبیه به هلو- شلیل دارای پوستی صاف است و غنی از بتا کاروتن و پتاسیم می باشد. نیازی نیست قبل از پوره کردن آن را طبخ کنید. این پوره را با هر چیزی می توانید مخلوط کنید.

پوره شلیل برای نوزاد

پوره گلابی برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 4 ماه

گلابی غنی از فیبر است. همچنین روشی خوشمزه برای جذاب تر کردن سایر سبزیجات است. برای مثال، پوره گلابی شیرین را می توان همراه با ماست یونانی و پوره لوبیا سبز مخلوط کرد و مصرف نمود.

پوره گلابی برای نوزاد

پوره آووکادو برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 4 ماه

آووکادو غنی از امگا 3 است و می توان آن را به تنهایی یا مخلوط با پوره موز مصرف نمود.

پوره آووکادو برای نوزاد

پوره سیب زمینی شیرین برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 4 ماه

سیب زمینی شیرین غنی از بتاکاروتن است. همچنین بسیار متنوع است و می توان آن را با انواع مختلف سبزیجات، میوه ها و گوشت ها ترکیب کرد. سیب زمینی شیرین در تمام طول سال در دسترس است، اما اوج فصل رشد آن پاییز است.

پوره سیب زمینی شیرین برای نوزاد

پوره لوبیا سبز برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 4 ماه

این ماده غنی از ویتامین A و فیبر است و غذایی سالم برای نوزاد است.

پوره لوبیا سبز برای نوزاد

پوره نخود سبز برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 4 ماه

نخود فرنگی یکی از گیاهان دارویی ایده آل است. نخود سبز به تنهایی خوشمزه است، اما می توان آن را با سبزیجات و حتی ماست مخلوط کرد.

پوره نخود سبز برای نوزاد

پوره اسکواش Butternut برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 4 ماه

این ماده غنی از ویتامین A و پتاسیم است. این گیاه زمستانه، با توجه به عطر و طعم شیرین و بافت نرم مورد علاقه کودک قرار می گیرد.

پوره اسکواش Butternut برای نوزاد

 

پوره آلو برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 6 ماه

این میوه مانع از یبوست می شود و غنی از فیبر است. همچنین طعم شیرین و ترش جذابی دارد. پوره را می توانید با آلوهای تازه یا خشک تهیه کنید.

پوره آلو برای نوزاد

پوره زردآلو برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 6 ماه

این میوه غنی از بتا کاروتن است. زردآلو را می توان همراه با سیب زمینی شیرین، موز و سیب مصرف کنید.

پوره زردآلو برای نوزاد

پوره زغال اخته برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 6 ماه

این گیاه غنی از آنتی اکسیدان است. این میوه را می توان با موز، سیب یا گلابی مخلوط کرد.

پوره زغال اخته برای نوزاد

پوره کدو تنبل

مناسب نوزاد بزرگتر از 6 ماه

کدو تنبل حاوی ویتامین C، آهن و مواد مغذی دیگر است و یک افزودنی فصلی مغذی برای کودک است. عطر و طعم آن شبیه به اسکواش است و همراه با سبزیجات کم شیرینی مانند کدو سبز و لوبیا سبز و میوه ها و گوشت ها مصرف می شود. علاوه بر این، کدو تنبل کم چربی و کالری است، اما دارای فیبر زیادی است.

پوره کدو تنبل برای نوزاد

پوره گیلاس برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 8 ماه

این پوره غنی از آنتی اکسیدان است که می توان آن را با موز، سیب و پوره گلابی مخلوط کرد. همچنین می توانید آن را با ماست جو یا ساده مخلوط کنید.

پوره گیلاس برای نوزاد

پوره توت فرنگی برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 8 ماه

توت فرنگی غنی از ویتامین B و C است. می توانید آن را با موز، ماست ساده یا بلغور جو مخلوط کنید.

پوره توت فرنگی برای نوزاد

پوره اسفناج برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 8 ماه

اسفناج غنی از کلسیم و آنتی اکسیدان است که برای کودکان بزرگتر ایده آل است. این گیاه برگ سبز دارای مواد مغذی فراوانی است از جمله ویتامین A، آهن و سلنیوم. با این وجود، حاوی مقادیر زیادی نیترات است، بنابراین آن را به مقدار کم مصرف کنید.

پوره اسفناج برای نوزاد

پوره سیب زمینی برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 8 ماه

پوره سیب زمینی غنی از پتاسیم است که با انواع سبزیجات مخلوط می شود. با این حال، با توجه به مقدار بالای کربوهیدرات های نشاسته ای، بهتر است سیب زمینی سفید را تا 8 تا 10 ماهگی به غذای نوزاد اضافه نکنید.

پوره سیب زمینی برای نوزاد

پوره چغندرقند برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 8 ماه

رژیم کودک خود را با چغندرقند غنی از آنتی اکسیدان متنوع کنید. این ماده غذایی دارای مقادیر بالایی از کلسیم، پتاسیم، ویتامین A و فیبر است.

پوره چغندرقند برای نوزاد

پوره کلم بروکلی برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 8 ماه

کلم بروکلی سالم و پر از ویتامین های A و K می باشد. اما مانند مارچوبه، فیبر آن برای سیستم گوارش کودک مناسب نیست، بنابراین صبر کنید تا نوزاد کمی بزرگتر شود سپس این ماده غذایی را به او معرفی کنید. کلم بروکلی در طول سال در دسترس است اما فصل اوج آن از اکتبر تا آوریل است.

پوره کلم بروکلی برای نوزاد

پوره گل کلم برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 8 ماه

گل کلم غنی از ویتامین C و فیبر است. مراقب باشید، زیرا فیبر برای دستگاه گوارش نوزاد چالش برانگیز است و ممکن است باعث ایجاد گاز شود. گل کلم تازه از پاییز تا اوایل بهار به بهترین شکل است.

پوره گل کلم برای نوزاد

پوره انبه برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 10 ماه

این میوه خوش طعم استوایی دارای مقدار زیادی ویتامین A است. این پوره را می توان با سبزیجات شاداب مانند سیب زمینی شیرین مخلوط کرد.

پوره انبه برای نوزاد

پوره پاپایا برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 10 ماه

یکی دیگر از میوه های آبدار پاپایا است که غنی از فولات است و پوره آن را می توان بدون پختن تهیه کرد و با غلات یا پوره موز مخلوط نمود.

پوره پاپایا برای نوزاد

پوره مارچوبه برای نوزاد

مناسب نوزاد بزرگتر از 10 ماه

مارچوبه روشن و خوشمزه غنی از ویتامین ها و مواد مغذی، از جمله آهن، کلسیم و ویتامین A است. اما مانند سبزیجات و کلم بروکلی، این سبزی غنی از فیبر به سختی هضم می شود و ممکن است باعث ایجاد گاز شود. بنابراین صبر کنید تا کودک شما کمی بزرگتر شود سپس این سبزی را به او معرفی کنید. مارچوبه به تنهایی یا همراه با سبزیجات دیگر خوشمزه است.

پوره مارچوبه برای نوزاد

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: پوره نوزاد



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

عرق زیر بغل طبیعی است اما خجالت آور است. در این مقاله روش های جلوگیری از عرق زیر بغل ذکر شده است. 

استفاده از مام های موضعی ضد عرق 

تشخیص مشکل عرق زیر بغل

قبل از رفتن به خرید دئودورانت باید ببینید دقیقا مشکل شما چیست. برای برخی افراد، بزرگترین مشکل بوی عرق بدن است، در حالی که برای دیگران بزرگترین مشکل لکه های عرق است.

  • اگر با بوی بدن و لکه های عرق مبارزه می کنید، باید از روشی استفاده کنید که به طور جداگانه به این مشکلات رسیدگی کند. دئودورانت مانع از عرق زیر بغل نمی شود، اما بوی آن را می پوشاند.
  • نمیتوانید بدون کمک پزشک مانع از عرق کردن شدید بدن شوید. اگر بدن شما از دفع نمک و سموم را از طریق پوست انجام ندهد شما میمیرید.

تشخیص مشکل عرق زیر بغل

محصول مناسب برای مشکل عرق زیر بغل خریداری کنید

بسته به مشکلتان ممکن است به دئودورانت تجاری، ضد عرق ها یا یک محصول ترکیبی نیاز داشته باشید یا ممکن است لازم باشد با پزشک خود در مورد محصولات قوی تر ضد عرق صحبت کنید.

  • اگر با بوی بدنتان مشکل دارید باید از دئودورانت ملایم استفاده کنید و سایر روش های بهداشتی مناسب را امتحان کنید. 
  • اگر با لکه های عرق مشکل دارید، اکثر ضد عرق های تجاری که از هگزا هیدرات کلرید آلومینیوم استفاده می کنند و برای کنترل مقدار عرق زیر بغل تولید می شوند، موثر هستند.

محصول مناسب برای مشکل عرق زیر بغل خریداری کنید

ساخت دئودورانت طبیعی برای عرق زیر بغل

می توانید دئودورانت طبیعی برای کنترل عرق تولید شده در زیر بغل بسازید.

  • مقدار مساوی جوش شیرین و آب را مخلوط کنید تا یک خمیر کنترل کننده عرق ایجاد کنید، سپس بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند. مخلوط را با آب بشویید.
  • سعی کنید از سرکه سیب یا سرکه های دیگر برای خنثی کردن باکتری های طبیعی زیر بغل استفاده کنید. این ماده باعث خشکی پوست می شود و زیربغل را خشک نگه میدارد.
  • مخلوطی از آب لیمو و رب گوجه فرنگی را قبل از خواب زیر بغل بگذارید و 15 دقیقه بماند.
  • خمیری از برگ های گردو و اوکالیپتوس تهیه کنید.

ساخت دئودورانت طبیعی برای عرق زیر بغل

محصولات رفع عرق زیر بغل را به درستی استفاده کنید 

به طور کلی، اگر با عرق زیر بغل مبارزه می کنید، باید قبل و بعد از خواب از دئودورانت استفاده کنید؛ اولین کار پس از بیدار شدن و پس از حمام. همیشه دست های خود را با آب پاک و صابون بشویید، خشک کنید، سپس یک لایه نازک از دئودورانت یا ضد عرق را زیر بغل خشک بمالید.

  • برخی از افراد قبل از خروج از منزل، و یا قبل از لباس پوشیدن دئودورانت، اعمال می کنند. اگر زیرپوشهای شما در حال حاضر عرق دارند، کاری برای کنترل بو و عرق نمی توانید انجام دهید. ابتدا باید زیر بغلتان را تمیز کنید.
  • اگر در حال حاضر عرق دارید، محصول را بر روی عرق مصرف نکنید زیرا باعث کنترل بو نمی شود. در عوض، باید با استفاده از صابون و آب زیر بغل را بشویید و سعی کنید خود را خنک نگه دارید. سپس محصول تازه را زیر بغل بمالید.

محصولات رفع عرق زیر بغل را به درستی استفاده کنید 

کاهش عرق زیر بغل

برای کاهش عرق زیر بغل به طور منظم دوش بگیرید

کنترل عرق زیر بغل علاوه بر محصولات و داروها نیاز به رعایت بهداشت دارد. بدن خود را تمیز و خشک نگه دارید تا عرق زیر بغل را کنترل کنید. سعی کنید به طور مرتب حمام کنید. 

  • در طول تابستان، اگر در منطقه مرطوب زندگی می کنید، زمان کمی بین دوش گرم و لباس پوشیدن بگذارید. بگذارید کاملا خشک شوید و بدن خنک شود سپس لباس بپوشید.

برای کاهش عرق زیر بغل به طور منظم دوش بگیرید

برای کاهش عرق زیر بغل، بعد از استفاده از پیراهن آن را بشویید

اگر عرق کرده اید حتما لباس خود را بشویید. بوی زیر بغل ناشی از عرق نیست. این بو ناشی از باکتری هایی  است که از عرق خشک شده باقی مانده اند و بوی ناخوشایند ایجاد می کنند.

  • اگر لباس ها را نشویید، باکتری های ناشی از عرق با گذشت زمان رشد می کنند و بوی بدتری ایجاد می شود. لباس ها را مرتبا عوض کنید و آنها را تمیز نگه دارید.
  • اگر خیلی عرق می کنید، لباس خود را بیشتر عوض کنید، حتی اگر در وسط روز باشد. اگر می دانید ممکن است سر کار عرق کنید، یک لباس در کیف خود داشته باشید و در صورت لزوم آن را عوض کنید.

برای کاهش عرق زیر بغل، بعد از استفاده از پیراهن آن را بشویید

برای کاهش عرق زیر بغل، لباس زیر را بپوشید

 تی شرت های سفید تمیز عرق زیادی جذب می کنند. بنابراین سعی کنید لباس زیر بپوشید. 

  • لباس زیر را نیز به طور مرتب بشویید. 

برای کاهش عرق زیر بغل، لباس زیر را بپوشید

برای کاهش عرق زیر بغل، موهای زیر بغل را بزنید

اگر خیلی عرق می کنید، موهای زیر بغل را اصلاح کنید. اصلاح موهای زیر بغل، باعث خنک شدن منافذ پوست نمی شود و یا عرق کمتری تولید نمی کند، این کار مانع از جمع شدن عرق زیر بغل می شود.

  • مهم این است که بدانید موهای بدن، از جمله موهای زیر بغل و حتی موهای صورت، در هوای گرم باعث جمع شدن عرق و ترشح عرق می شود. اصلاح موهای بدن باعث کاهش عرق می شود اما باعث افزایش عرق کردن می شود.

برای کاهش عرق زیر بغل، موهای زیر بغل را بزنید

برای کاهش عرق زیر بغل، رژیم خود را تغییر دهید

طبق مطالعات اخیر، غذاها بر روی بوی عرق شما اثر می گذارند. اگر عرق می کنید بهتر است رژیم غذایی که باعث بدتر شدن عرق می شود را بدانید.

  • پیاز، سیر و سایر غذاهایی که در خانواده پیاز قرار دارند، باعث ایجاد سولفور در عرق می شود. بعضی از ادویه ها مانند آسافتیدا، زیره و پودر کاری نیز و سبزیجات مانند کلم و کلم بروکلی نیز بوی بد ایجاد می کنند.
  • رژیم غذایی که دارای گوشت قرمز، لبنیات و یا الکل است، عرق های متفاوتی بوجود می آورد.
  • کپسایکین، که در فلفل تند یافت می شود، گیرنده های عصبی دهان را تحریک می کند و احساس گرما می کنید. هیپوتالاموس سیگنالی برای عرق کردن می فرستد.

برای کاهش عرق زیر بغل، رژیم خود را تغییر دهید

برای کاهش عرق زیر بغل و کاهش شاخص توده بدن ورزش کنید

اگر توده بدن شما بالا باشد، بدن برای خنک نگه داشتن خود عرق می کند. 

  • بهترین و سریع ترین راه برای از دست دادن وزن، افزایش فعالیت بدنی و کاهش کالری است. سعی کنید پروتئین هایی مانند حبوبات، مرغ بدون چربی و تخم مرغ را جایگزین غذاهای سرخ شده، لبنیات و گوشت قرمز کنید و مقدار غلات و سبزیجات را در رژیم غذایی افزایش دهید.
  • در طول روز آب بخورید و سعی کنید ورزش کنید. با پیاده روی طولانی در صبح و شب شروع کنید، سپس برای از بین بردن عرق بدن و خنک شدن دوش بگیرید.

برای کاهش عرق زیر بغل و کاهش شاخص توده بدن ورزش کنید

برای کاهش عرق زیر بغل از درمان های پزشکی استفاده کنید

در مورد گزینه های درمان عرق زیر بغل با دکتر خود صحبت کنید

Hyperhidrosis Axillary نام بالینی عرق کردن بیش از حد است و در خصوص گزینه های مختلف درمان با پزشک عمومی صحبت کنید. به احتمال زیاد اولین بار درمان های موضعی مبتنی بر آلومینیوم توصیه می شود، اما روش های دیگری نیز موجود است.

  • در برخی موارد، آنتی کولینرژیک خوراکی مانند روبینول توصیه می شود، که مانع از عرق کردن، به ویژه زیر بغل می شود.
  • با پزشک خود در مورد تزریق onabotulinumtoxina صحبت کنید. این روش درمانی به طور متوسط شش تا هشت ماه موثر است.

در مورد گزینه های درمان عرق زیر بغل با دکتر خود صحبت کنید

درمان iontophoresis برای کاهش عرق زیر بغل

این نوع درمان الکتریکی معمولا شامل دو تا چهار جلسه 20 دقیقه ای در هفته می باشد. آب برای انجام جریان الکتریکی کوچک بر روی پوست استفاده می شود که به کاهش عرق کردن برای چند هفته یا چند ماه کمک می کند. 

درمان iontophoresis برای کاهش عرق زیر بغل

در مورد سمپاتکتومی توراسیس به عنوان آخرین راهکار برای درمان کاهش عرق زیر بغل فکر کنید

این درمان با استفاده از ابزار اندوسکوپی کوچک که در زیر زیر قرار داده شده است، برای قطع اعصاب سمپاتیک که موجب عرق می شود، استفاده می شود. این درمان موثر است، اما خطرناک است و با عوارض جانبی از جمله مشکلات تنفسی، آسیب عصبی و عرق بیش از حد در قسمت های دیگر بدن می شود.

در مورد سمپاتکتومی توراسیس به عنوان آخرین راهکار برای درمان کاهش عرق زیر بغل فکر کنید

بوتاکس را به عنوان یک راه حل بلند مدت برای کاهش عرق زیر بغل در نظر بگیرید

به لحاظ نظری، تزریق بوتاکس برای کنترل عرق زیر بغل تا شش ماه مورد استفاده قرار می گیرد و موفقیت محدودی در این روش گزارش شده است. این روش در شرایطی که عرق شدید باشد توصیه می شود زیرا درمان پرهزینه و بسیار دردناک است.

  • هیچ پیوند پزشکی اثبات شده ای بین بوتاکس و عرق کردن وجود ندارد، و معمولا این روش به عنوان به عنوان درمان توسط جامعه پزشکی توصیه نمی شود. با این حال استفاده می شود.

بوتاکس را به عنوان یک راه حل بلند مدت برای کاهش عرق زیر بغل در نظر بگیرید

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: برای عرق زیر بغل چه کار کنیم

 



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

دستگاه تناسلی زنان همواره مورد توجه خانم ها است و همیشه دنبال راهی میگرند که تیرگی پوست ناحیه واژن را کمتر کنند و این ناحیه را روشن تر کنند . در این مقاله 7 روش خانگی برای رفع تیرگی ناحیه تناسلی زنان پیشنهاد میشود:

- اما نکته اول این است که واژن برای زیبا به نظر رسیدن طراحی نشده است. پوست خشن، موهای زبر و حتی بوی متفاوت آن منحربه فرد است. اما این منحصر به فرد بودن بی دلیل نیست. همانطور که موی بینی مانع از ورود آلرژنها و گرده ها به سیستم می شود، موی ناحیه تناسلی نیز باکتری ها را گیر می اندازد و مانع از ورود آن ها به مهبل (واژن) می شود.

- واژن دارای باکتری خوب و بد است. باکتری خوب، محیط را قلیایی می کند و میکروب ها را از بین می برد و یک محیط سالم ایجاد می کند و بوی مشخصی ایجاد می کند. هنگامی که بوی ناحیه تناسلی تغییر می کند و بوی عجیبی حس می کنید، تعداد باکتری های بد زیاد شده است!( این مقاله را بخوانید: بوی بد واژن بعد از نزدیکی)

- بافت پوست این ناحیه زبر و خشن است ( این مقاله را بخوانید: چگونه موهای زائد ناحیه تناسلی را از بین ببریم) و این بافت به علت سایش ران و لباسهای تنگ است. و رنگ پوست شما در این منطقه لزوما نباید با بقیه بدن شما مطابقت داشته باشد. حتی برخی خانم های بور نیز گاهی اوقات ناحیه تناسلی تیره ای دارند!

- بین محصولات شیمیایی و داروهای طبیعی، توصیه می کنیم از مواد شیمیایی سمی در نزدیکی واژن استفاده نکنید. بنابراین، در اینجا 7 درمان طبیعی برای روشن شدن پوست در ناحیه تناسلی ارائه شده است.

آب لیمو و درمان تیرگی ناحیه تناسلی زنان

احتمالا این یکی از ایمن ترین روش های روشن کردن پوست در ناحیه تناسل (واژن) است. اسید سیتریک و ویتامین C در لیمو دو کار انجام می دهد – جلوگیری از تغییر رنگ و از بین بردن باکتری ها.

مواد لازم

  • 2 قاشق غذاخوری آب لیمو
  • 10 قطره گلاب

روش تهیه
آب لیمو رقیق را در مقدار مشخصی گلاب بریزید. یک پنبه را در محلول غوطه ور کنید. فشار دهید و مایع اضافی را خارج کنید سپس به آرامی آن را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. بگذارید 3 تا 5 دقیقه بماند و سپس بشویید. این روش را سه بار در روز انجام دهید.
احتیاط – موها را بزنید و ناحیه را بخوبی تمیز کنید و قبل از استفاده از محلول، ناحیه را خشک کنید. اگر احساس سوزش می کنید، بلافاصله محل را بشویید.

آب لیمو و درمان تیرگی ناحیه تناسلی

آلوئه ورا و درمان تیرگی ناحیه تناسلی زنان

این ماده برای روشن کردن پوست در ناحیه تناسلی (واژن) مناسب است. آلوئه ورا با آنتی اکسیدان ها به تنظیم تولید ملانین می پردازد، که سبب تسکین پوست می شود.

مواد لازم

  • زردچوبه
  • 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا

روش تهیه
برگه الوئه ورا را نصف کنید و ژل آن را استخراج کنید. در یک کاسه، ژل آلوئه ورا را با زردچوبه مخلوط کنید. منطقه را کاملا تمیز کنید. سپس آن را خشک کنید. خمیر را به مدت 30 دقیقه بر روی محل بگذارید. سپس محل را شستشو دهید و پاک کنید. این روند را 3 بار در روز تکرار کنید. با گذشت زمان فاصله بین استفاده از ماسک را کاهش دهید.

آلوئه ورا و درمان تیرگی ناحیه تناسلی

لیمو + زردچوبه + پودر برنج + ماست و درمان تیرگی ناحیه تناسلی زنان

پودر برنج سلول های مرده پوست را از بین می برد. اسید لاکتیک در ماست پوست را روشن می کند. طبیعت اسیدی لیمو به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل می کند و همچنین بو را از بین می برد. آنتی اکسیدان های غنی موجود در زردچوبه باعث تحریک جریان خون می شوند و باعث بهبود پوست می شوند.

مواد لازم

  • 1 قاشق غذاخوری زردچوبه
  • 1 قاشق غذاخوری پودر برنج
  • 1 قاشق غذاخوری ماست
  • ½ قاشق چای خوری لیمو

روش تهیه
تمام مواد تشکیل را در یک کاسه مخلوط کنید. هم بزنید تا زمانی که یک کرم درست شود. برای رسیدن به ماده مطلوب گلاب نیز به آن بیفزایید. مخلوط را روی ناحیه تناسلی قرار دهید. بگذارید 20 دقیقه بماند. آن را در جهت حرکت دایره مالش دهید. سپس شستشو کنید و خشک نمایید.

لیمو + زردچوبه + پودر برنج + ماست و درمان تیرگی ناحیه تناسلی زنان

چوب صندل + پوست پرتقال و درمان تیرگی ناحیه تناسلی زنان

خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری چوب صندل پوست را از ناخالصی ها پاک می کند، سلول های مرده پوست را از بین می برد و پوست را روشن می کند. از سوی دیگر، پوست پرتقال با ویتامین C عامل سفید کننده پوست است. این درمان موثر برای روشن کردن پوست ناحیه تناسلی (واژن) مفید است و پس از هفت روز به نتیجه می رسید. 

مواد لازم

  • 1 قاشق غذاخوری پودر چوب صندل
  • 1 قاشق چایخوری پودر پوست پرتقال
  • گلاب

روش تهیه
تمام ترکیبات را با هم مخلوط کنید و یک خمیر تهیه کنید. منطقه تناسلی را با آب بشویید. منطقه را کاملا خشک کنید. مخلوط را به منطقه واژن بمالید. بگذارید 20 دقیقه بماند. سپس شستشو کنید و خشک نمایید.

چوب صندل + پوست پرتقال و درمان تیرگی ناحیه تناسلی زنان

ماست و درمان تیرگی ناحیه تناسلی زنان

اگر زمان زیادی ندارید و می خواهید سریع پوستتان سفید شود از ماست استفاده کنید. این ماده نه تنها رنگ پوست را روشن می کند، بلکه پوست را خنک و آرام می کند.

روش تهیه
هر روز به مدت 5 دقیقه ناحیه تناسلی را با لایه ای نازک ماست ماساژ دهید. بگذارید 15 دقیقه بماند. سپس آن را بشویید. سپس روغن اسطوخودوس برای از بین بردن بوی عطری ماست استفاده کنید.

ماست و درمان تیرگی ناحیه تناسلی زنان

سفیده تخم مرغ و درمان تیرگی ناحیه تناسلی زنان

سفیده تخم مرغ دارای خواص سفید کننده پوست است، به علاوه به خاطر پروتئین داخل آن، باعث روشن شدن و آرامش پوست می شود.

روش تهیه
یک سفیده تخم مرغ را در یک کاسه بریزید و هم بزینید. سپس آن را بر روی ناحیه تیره قرار دهید. اجازه دهید تا زمانی که کشش در پوست حس نکرده اید بماند. سپس با یک پارچه مرطوب آن را تمیز کنید.

سفیده تخم مرغ و درمان تیرگی ناحیه تناسلی زنان

روغن نارگیل و درمان تیرگی ناحیه تناسلی زنان

روغن نارگیل به دلیل خواص ضدقارچ و ضد باکتری شناخته شده است و باعث حذف رنگدانه و عفونت باکتری می شود!

روش تهیه
موهای ناحیه تناسلی را بزنید و منطقه را با یک محلول ملایم پاکسازی کنید. روغن نارگیل را در منطقه آسیب دیده اعمال کنید. از پوشیدن لباس زیر بپرهیزید. اجازه دهید روغن به طور طبیعی توسط پوست جذب شود. این روش را هر روز تکرار کنید تا نتیجه را ببینید.

روغن نارگیل و درمان تیرگی ناحیه تناسلی زنان

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: درمان تیرگی ناحیه تناسلی زنان



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

غربالگری سه ماهه اول روشی جدید است که ترکیبی از آزمایش خون مادر و سونوگرافی جنین است. همواره سوالات زیادی درباره آزمایشات سه ماهه اول بارداری،  تفسیر نتایج و هزینه های آن پرسیده میشود، در این مقاله سعی شده تا هر آنچه را که برای غربالگری  سه ماهه اول باید بدانید، آورده شود. هدف اصلی این غربالگری، شناسایی ریسک های مربوط به ناهنجاری های کروموزومی خاص، از جمله سندرم داون، تریزومی 18 و تریزومی 21 می باشد. علاوه بر تشخیص این اختلالات، بخشی از آزمون برای شناسایی سایر اختلالات جنین مانند اختلالات قلبی است. آزمایش خون مرحله اول  نقص لوله عصبی را تشخیص نمی دهد.

دقت غربالگری گفته شده برای تشخیص ناهنجاری های کروموزومی، تقریبا 85٪ با نرخ مثبت کاذب 5٪ است.

این به این معنی است که:

  • تقریبا 85 مورد از هر 100 کودک مبتلا به ناهنجاری در غربالگری تشخیص داده می شوند.
  • تقریبا 5٪ از بارداری های طبیعی نتیجه مثبت اختلالات کروموزومی را دریافت می کنند.
  • نتیجه مثبت به این معنی است که احتمال یک صدم تا یک سیصدم شما در معرض یک اختلال قرار دارید.

- مهم این است که بدانید نتیجه مثبت به معنی اختلال ناسازگار نیست، بلکه باعث می شود آزمایش های بعدی را انجام دهید. غربالگری سه ماهه اول نباید با غربالگری سه ماهه دوم اشتباه گرفته شود. غربالگری مرحله دوم دقت کمتری دارند و بین هفته پانزدهم بارداری تا هفته بیستم بارداری انجام می شوند.

- غربالگری سه ماهه اول بارداری شامل یک آزمایش خون و یک سونوگرافی NT می باشد. در غربالگری سه ماه اول بارداری  دو هورمون مربوط به بارداری را در خون اندازه گیری می کند:  free-B-HCG و PAPP-A. ارزیابی سونوگرافی به بررسی مایع پشت گردن می پردازد. این روش غیر تهاجمی نتایج حاصل از آزمایشات خون و سونوگرافی را همراه با سن مادر برای تعیین عوامل خطر ترکیب می کند.

تست غربالگری سه ماهه اول بارداری چیست؟

بهتر است پیش از انجام آزمایشات غربالگری در بارداری با آن ها آشنا شوید. این امر باعث کاهش نگرانی می شود. تست های غربالگری فقط به نتایج آزمایش خون نگاه نمی کنند. آنها تعدادی از عوامل مختلف (از جمله سن، قومیت، نتایج آزمایشات خون و غیره) را بررسی کرده و احتمال بیماری را مشخص می کند. این آزمایشات به تشخیص مشکل نمی پردازند بلکه نشان می دهند آزمایش های بیشتری لازم است انجام شود یا خیر.

آزمایش غربالگری سه ماهه اول چگونه انجام می شود؟

غربالگری خون شامل گرفتن خون از مادر است که حدود 5 تا 10 دقیقه طول می کشد. سپس نمونه خون به آزمایشگاه ارسال می شود. سونوگرافی توسط یک متخصص انجام می شود و بین 20 تا 40 دقیقه طول می کشد. نتایج در عرض یک هفته از آزمایشگاه تحویل گرفته می شود.

غربالگری سه ماهه اول چه زمانی انجام می شود؟

غربالگری سه ماهه اول بین هفته یازدهم بارداری تا هفته سیزدهم بارداری انجام می شود.( یازده هفته و صفر روز تا 13 هفته و 6 روز) و بهترین زمان آن بین هفته های 12 تا 13 بارداری است، از آنجایی که آزمایش زود  انجام می شود، معمولا برای تعیین اینکه آیا مادر باید آزمایش تشخیصی (سه ماهه اول) انجام دهد یا خیر استفاده می شود. به عنوان مثال برای نمونه برداری ویروس کوریونی یا تست آمنیوسنتز سه ماهه دوم.

توجه کنید: بعد از هفته 14 بارداری، مایع پشت گرن جنین ممکنه که توسط سیستم لنفاتیک جذب شود و انجام سونو برای شما بی فایده باشد.

چرا غربالگری سه ماهه اول بارداری را انجام دهم؟

علت انجام غربالگری مرحله اول

در نوزادانی که در معرض خطر بالقوه ناهنجاری های کروموزومی قرار دارند، افزایش مایع پشت گردن مشاهده می شود. همچنین مقدار زیاد و یا کم hCG و PAPP-A نیز اغلب دیده می شود. غربالگری سه ماهه اول نتیجه ترکیب این سه اندازه گیری است (اندازه گیری مایع پشت گردن، مقدار free-B-HCG و PAPP-A) که برای تعیین اختلالات کروموزومی استفاده می شوند. 

در واقع در این غربالگری احتمال وجود سندم دوان ( تریزومی 21)، سندرم ادواردز(تریزومی 18) و سندرم پاتو ( تریزومی 13) و نقص لوله عصبی باز بررسی میشه و شامل یک آزمایش خون و سونوگرافی است. که در سونوگرافی ، مایع پشت گردن جنین ( NT) و استخوان بینی ( NB) بررسی می شود. بیماری دیگر که در غربااگری قابل برسی است.

آزمایش خون و سونوگرافی در غربالگری سه ماهه اول چگونه انجام میشود؟

  • آزمایش خون مرحله اول غربالگری که به آن آزمایش دوبل مارکر هم گفته میشه؛ به بررسی دو مارکر خونی free-B-HCG و PAPP-A می پردازد. 
  • آزمایش نیاز به ناشتایی نداره و در هر ساعت شبانه روز قابل انجام است.
  • سونوگرافی NT، یک سونو شکمی است و مانند سونوهایی است که قبلا هم انجام داده اید.

نتایج غربالگری سه ماهه اول به چه معنی است؟

- غربالگری سه ماهه اول آزمایش غربالگری است و یک آزمایش تشخیصی نیست. این آزمون فقط نشان می دهد جنین در معرض خطر اختلال ژنتیکی است یا خیر. بسیاری از خانم هایی که نتیجه نامطلوب دریافت کرده اند بعدا متوجه شده اند نتیجه اشتباه بوده است.
- برای قسمت های جداگانه غربالگری سه ماهه اول مقادیر خاصی داده نمی شود. در عوض، به شما گفته می شود نتایج "طبیعی یا غیر طبیعی" است. در صورت مشکل پزشک با شما صحبت می کند و فاکتورهای خطرناک را بررسی می کند.
- نتایج غیرعادی آزمایش انجام آزمایشات اضافی تشخیصی را توصیه می کند. مشاور ژنتیک شما در مورد نتایج با شما بحث خواهد کرد و به شما در تصمیم گیری در مورد آزمایش های تشخیصی مانند CVS یا آمنیوسنتز کمک خواهد کرد. 

در سونوگرافی NT چه مواردی قابل تشخیص است؟

  • ضخامت چین پشت گردن جنین (NT)
  • استخوان بینی جنین (NB)
  • تعیین چندقلویی 
  • تعیین وضعیت قلب و مثانه جنین
  • تاریخ دقیق زایمان و سن بارداری
  • سندرم دوان با 60 درصد ارزش تشخیصی

تفسیر عدد سونو NT در غربالگری مرحله اول:

تفسیر عدد ان تی

بطور کلی عدد NT در کودکانی که اختلالات کروموزومی دارند، افزایش می یاید.

NB همان استخوان بینی است که در برگه جواب سونو مینویسه ، مشاهده شد. اما اگر نوشته بود مشاهده نشده است، بهتره که در هفته های آتی در سونو پیگیری شود.

در برخی نتایج عدد NT این گونه تعریف میشود:

زمانی که جنین بین 45 تا 84 میلی متر است، اگر NT کمتر از 3.5 میلی متر باشه، طبیعی است. مثلا اگر اگر جنین دارای عدد NT 1.3 میلی متر است احتمال قوی نه 100درصد low risk است اما اگر عدد nt جنین بیم 2.9 تا 3.5 باشد. جنین در حاشیه خطر است اما از هر 10 نفر جنین با این رنج عدد، 9 نفرشون کاملا سالم هستند. 

همه خانم ها اگر عدد NT بالاتر از 3.5 بود ، احتمال سندرم دوان و نقایض قلبی مادزاتی در جنین وجود داره و باید در هفته های 18تا 20 بارداری باید اکوی قلب جنین و سونوگرافی تفصیلی ( آنومالی) را  انجام بدهند.

در افراد زیر اگر  آزمایشات هیچ مشکلی نداشته باشند اما عدد NT بالاتر از 3 باشد ، آزمایش تست آمنیوسنتز پیشنهاد می شو:

  • اگر عدد NT بالای 3 باشه و سن مادر هم بالای 35 سال باشه
  • اگر عدد NT بالای 4 باشه و سن مادر هم زیر 35 سال باشه

تفسیر جواب غربالگری مرحله اول :

پس از اینکه جواب غربالگری مرحله اول را دریافت  کردید ، با توجه به نتیجه ، در یکی از گروه های زیر قرار می گیرید:

1.پرخطر (اسکرین مثبت / غربالگری مثبت / high risk )

اگر عدد ریسک شما 1:50 و بالاتر باشد (مثلا مخرج کوچکتر شود .مثل 1:42 ) در گروه پرخطر هستید و باید آزمایشهای اختصاصی تر برای تشخیص قطعی انجام دهید .

2.ریسک متوسط

اگر نتیجه ی غربالگری شما عددی بین 1:50 و 1:200 باشد ، شما در گروه خطر متوسط قرار دارید . برای این گروه  ، می توانیم صبر کنیم تا 15-16 هفته تا تست ترکیبی (سکوئنشنال) را انجام دهند .

3.کم خطر (اسکرین منفی /غربالگری منفی /low risk )

اگر نتیجه ی نهایی  ریسک کمتر از 1:200 را نشان دهد ، (مثلا  1:2500) ، نیازی به کار خاصی نیست . این مادر فقط جهت بررسی نقایص لوله ی عصبی (مغز و نخاع) ، در هفته های 15-16 به آزمایشگاه ارجاع داده می شوند تا میزان آلفافیتوپروتیین محاسبه شود.

در کل چنانچه ریسک خطر بالا یاشد، برای مطمعن شدن بهتر است تست آمنیوسنتز در هفته های 14 تا 18 بارداری انجام بشه تا اگر واقعا مشکل خاصی داشت برای سقط جنین اقدام شود.

دلیل انجام آزمایشات بیشتر پس از غربالگری سه ماهه اول بارداری چیست؟

آزمایشات بیشتر در غربالگری مرحله اول

غربالگری سه ماهه اول یک غربالگری معمولی است که هیچ خطری برای مادر یا جنین ایجاد نمی کند. نتایج این غربالگری نیاز به آزمایشات بعدی را نشان میدهد. دلایل انجام دادن آزمایشات بیشتر از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
انجام آزمایش های بیشتر به شما امکان می دهد تا از نتایج مطمئن شوید و فرصت های خاصی را برای شما فراهم می کند:

  • مداخلاتی ممکن است وجود داشته باشد (به عنوان مثال جراحی جنین برای اسپینا بیفیدا)
  •  برنامه ریزی برای یک کودک با نیازهای ویژه 
  • تغییرات پیش بینی شده سبک زندگی 
  • شناسایی گروه ها و منابع پشتیبانی 
  • تصمیم گیری در مورد حمل کودک 

بعضی از زوج ها به دلایل مختلف از انجام آزمایش های اضافی سر باز می زنند:

  • آنها با نتایج راحت هستند و نتیجه برایشان مهم نیست.
  • به دلایل شخصی، اخلاقی یا مذهبی، تصمیمی در مورد سقط جنین نمی گیرند
  • بعضي از والدين هیچ تستي که جنین را به خطر بیندازد انجام نمی دهند
  • بهتر است در مورد خطرات و مزایای آزمایش با پزشک خود صحبت کنید. پزشک کمک می کند مزایا و معایب را سبک سنگین کنید و تصمیم درست بگیرید.

هزینه غربالگری مرحله اول بارداری:

- در غربالگری مرحله اول، یک سونو گرافی NT انجام میشه که در آن ضخامت پشت گردن جنین و قد نشسته جنین  که به آن CRL  می گویند، اندازه گیری میشود که هزینه سونو ان تی تقریبا 140 تا 100 هزار تومان متغییر است و در مراکز آزمایشگاهی متفاوت خواهد بود. 

- هزینه تست های آزمایشگاهی دابل مارکر تقریبا 100 تا 150 هزار تومان است که تحت پوشش همه بیمه ها نیز نمی باشد.

سوالات رایج مادران درباره غربالگری سه ماهه اول  بارداری

سوالات غربالگری سه ماهه اول بارداری

1. آیا هزینه های پرداختی سونو و آزمایشات با بیمه قابل پرداخت است؟

بله، بسته به نوع بیمه شما متفاوت خواهد بود و تعرفه های پرداختی مختلف خواهد بود. اما معمولا سازمان بیمه ها 25 تا35 درصد از هزینه بیمه را پرداخت میکنند . گاها برخی بیمه تا 100 درصد هم هزینه های جاری را پرداخت خواهند کرد.

2. ببخشید من فراموش کردم آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری را انجام دهم، الان هفته چهاردهم بارداری هستم، امکانش هست که برم انجام بدم؟

اگر CRL که در سونوگرافی ان تی انجام دادید بین 40 تا 81 باشد و یا هفته بارداری بر اساس سایر پارامترهای سونوگرافی 14 هفته و یا 14 هفته و یک روز را نشان دهد، آزمایش غربالگری سه ماهه اول امکانپذیر است.

3. اگر در نتیجه سونوگرافی NT، استخوان بینی مشاهده نشد، چکار باید کنیم؟

اگر در سونوگرافی NB دیده نشد، مادر باردار باید یک هفته بعد مجدد برای بررسی دقیق تر به مرکز سونوگرافی مراجعه کند، اگر بعد از یک هفته بینی مشاهده شد نیاز به اقدام دیگری نیست اما اگر باز هم NB مشاهده نشد حتی اگر غربالگری مرحله اول نرمال و طبیعی بوده باشد باز باید  مادر باردار برای انجام تست های مطمعن تر CVS و آمنیوسنتز به پزشک مراجعه کند.

4. اگر عدد NT بین 2/5 تا 3/5 بود، چه کارهایی باید انجام دهم؟

اگر عدد ان تی بین 2/5 تا 3/5 بود صرف نظر از سن مادر بهتره غربالگری متوالی بهمراه سونو گرافی آنومالی و اکوی قلب جنین در هفته های 18 تا 20 بارداری انجام شود. اما اگر عدد ان تی بین 3 تا 3/5 بود و سن مادر بالای 35 سال بود بهتره که مادر تست های آمنیوسنتز و یا CVS را انجام دهد.

5. آیا انجام غربالگری مرحله اول بارداری بدون انجام سونو ان تی امکانپذیر است؟

خیر ، آزمایش خون باید بهمراه سونو ان تی انجام شود.

6. برای زنان 40 سال و بالاتر و بارداری تک قلویی و یازنان 35 سال و بالاتر با بارداری چند قلویی، بهترین غربالگری سلامت جنین کدام است؟

بهترین و کامل ترین تست برای این مادران، انجام تست آمنیوسنتز در هفته 15 بارداری است.

7. در حاملگی هایی که با اهدا تخمک بارداری انجام شده است، سن مادر چگونه محاسبه می شود؟

محاسبات براساس سن مادری که تخمک اهدا کرده انجام میشود نه مادری که این تخمک را دریافت کرده است.

8.آیا نتایج غربالگری یک مادر ایرانی با سایر کشورها قابل مقایسه و مشابه است؟

نژاد و قومیت اندکی در تفسیر نتایج غربالگری اثرگذار خواهد بود، بنابراین بهتر است که مقادیر غربالگری مانند ( MOM و MEDIAN) یک مادر ایرانی با یک ایرانی محاسبه و مقایسه شود.

9.  آیا بدنبال انجام تست آمنیوسنتز خطر سقط جنین بالا است؟

خیر، خطر سقط جنین با انجام تست آمنیوسنتز و CVS بسیار ناچیز است و در حد 1 در 200 مورد است.

10. آیا خانمی که در بارداری قبلی ، سابقه مثبت شدن تست غربالگری داشته باید تست آمنیوسنتز را انجام دهد؟

خیر. این مادر حتما غربالگری سه ماهه را باید انجام بده و اگر سن مادر بالا باشه و جواب غربالگری مثبت شد، برای انجام آمنیوسنتز باید اقدام کنند.

11. آزمایش غربالگری stepwise یا غربالگری متوالی گام به گام  چیست؟

آزمایش Sequential  شامل سه روش متفاوت  غربالگری است که معروف ترین و رایج ترین این روش، روش متوالی گام به گام است. در آزمایش Sequential در سه ماهه اول بارداری سه مارکر اندازه گیری میشه، اگر ریسک آزمایش از 1:50 بیشتر باشه که مادر برای انجام تست های تشخیصی بیشتر راهنمایی میشود و اگر ریسک کمتر از این حد بود که مادر می بایست غربالگری مرحله دوم را نیز انجام بده و سپس نتایج مرحله اول و دوم غربالگری باهم مورد بررسی قرار می گیرد.

12. تفاوت غربالگری ترکیبی با غربالگری متوالی در چیست؟

در غربالگری متوالی مادر باردار در مرحله اول آزمایش سونوگرافی بهمراه دو مارکر خونی را می سنجد که قدرت تشخیصی خوبی دارند و اگر مادر در گروه پرخطر قرار بگیرید آزمایشات تکمیلی برای مادر تجویز میشه، ولی در غربالگری ترکیبی مادر باید تا پایان غربالگری مرحله دوم صبر کند و امکان گزارش در پایان مرحله اول وجود ندارد.

13. به چه مادرهایی پیشنهاد انجام غربالگری متوالی داده میشود؟

مدرانی که دارای سن بالای 35 سال هستند و یا به به روش های مصنوعی مانند ivf باردار شده اند و یا سابقه فرزند سندرم دوانی دارند و یا مبتلا به ویروس ایدز هستند و بارداری دو قلویی دارند، پیشنهاد میشود که انجام دهند.

14. آیا برای بارداری دوقلویی و یا سه قلویی هم تست غربالگری سلامت جنین پیشنهاد می شود؟

در بارداری دوقلویی در سه ماه اول بارداری سونوگرافی nt و nb پیشنهاد میشود که برای هر قل ریسک بصورت جداگانه بررسی میشه.  در بارداری سه قلویی سونوگرافی nt و  nb ضروری است و در سه ماهه دوم آزمایش کوآد مارکر انجام میشه که تنها ریسک یک بیماری قابل بررسی است. در بارداری سه قلویی مادر باردار تنها سونوگرافی  nt را انجام میدهد و در صورت نیاز در هفته های 18 تا 20 سونوآنومالی برای او تجویز مکیشه. آزمایشات خون غربالگری برای مادران 4 قلو و بیشتر امکانپذیر نخواهد بود.

15. اگر زوجی زیر 35 سال سن داشتند و در خانواده سابقه هیچ گونه سندرم دوان را نداشتند آیا باید بازهم غربالگری را انجام دهند؟

مطالعات نشان میدهد که حدود 75 تا 80 درصد از متلودین با سندرم دوان از مادرانی هستند که هیچ گونه سابقه خانوادگی ندارند و سن دارای زیر 35 سال هستند. بنابراین توصیه میشود تمام مادران زیر 40 سال تست غربالگری جنین را انجام دهند.

16. آیا در گزارشات غربالگری امکان خطا و اشتباه وجود دارد؟

بله وجود دارد و بیشترین خطا مربوط به اشتباه در محاسبه و یا ثبت سن بارداری توسط ماما یا پزشک است. سن دقیق بارداری مخصوص زمانی که بین سونوگرافی و تاریخ lmp اختلاف وجود دارد، ضروری است. همچنین فاصله زیاد بین زمان درخواست آزمایش و خونگیری باعث ایجاد خطا میشود. 

17. چقدر احتمال وجود داره که خانمی که در گروه پرخطر قرار میگیره، سایر تست های ژنتیکی او هم مثبت بشه؟

نگران نباشید در خانم های زیر 35 سال تنها یک درصد امکان داره که جواب تست بعدی هم مثبت بشه و شما مجبور به سقط جنین باشید. اما در خانم های بالای 35 سال سن این احتمال به 2 تا 3 درصد میرسه.

18. غربالگری مثبت ( positive screen ) یعنی چه؟

در آزمایشات غربالگری خانم ها در سه گروه قرار می گیرند: کم خطر(Low Risk )، گروه بینابینی (Border line) و گروه پر خطر(High Risk) . گروه کم خطر نیاز به پیگیری و آزمایشات تشخیصی دیگر ندارد و با قدرت تشخیص بالای 95 درصد می تواند گفت جنین سالم است. در گروه بینابینی توصیه به انجام سونوگرافی آنومالی و تست آمنیو سنتز میشود. در گروه پرخطر مادر باردار حتما باید در سه ماهه اول بارداری تست cvs و در سه ماهه دوم بارداری تست آمنیوسنتز را بدهد. اما توجه کنید تنها 2 تا3 درصد از جنین هایی که غربالگری مثبت میشود، واقعا ناهنجار هستند و سایر تست های تشخیصی آنها هم مثبت میشود.

19. اگر مادر خونگیری انجام داده باشه و بعد متوجه بشه که هفته بارداری محاسبه شده از روی تاریخ LMP با سونوگرافی اختلاف داره، دوباره باید خون گیری را انجام دهد؟

بله. باید مجدد خونگیری انجام شود. بهتر است سن بارداری براساس سونوگرافی بریا غربالگری درنظر گرفته شود. دقیق ترین روش برای تعیین سن بارداری در نظر گرفتن CRL ( طول فرق سر تا استخوان دنبالچه ) و BPD ( قطر عرضی سر) است.

منبع: 

آزمایش، تفسیر و هزینه غربالگری سه ماهه اول بارداری

 



:: برچسب‌ها: غربالگری ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

درست خوردن در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد.زیرا رشد و تکامل جنین شما وابسته به تغذیه شما در دوران بارداری است. عبارت " غذا خوردن بجای دونفر" کاملا درست نیست. درست خوردن در بارداری به معنی زیاد خوردن در بارداری نیست. اما شما باید متعادل، متناسب و متوازن بخورید تا همه مواد مغذی مورد نیاز بدنتان تامین شود.

بهترین تغذیه در دوران بارداری  باعث وزن گیری مناسب شما در دوران بارداری میشود. مواد مغذی که ممکن است در دوران بارداری دچار کمبود این ریز مغذی ها شوید: آهن، فولات،B12، ویتامین A و ویتامینD . اغلب زنان در دوران بارداری دچار کم خونی آهن میشوند که این کم خونی اغلب باعث کم وزنی کودکان در هنگام تولد میشود. مهم است که در دوران بارداری رژیم غذایی متعادل داشته باشید. درباره بهترین رژیم غذایی ماه اول بارداری بیشتر بخوانید.

بهترین تغذیه در دوران بارداری 

هر مادر باردار برای داشتن بهترین تغذیه در دوران بارداری باید هرم غذایی دوران بارداری را بشناسد. با اجزای آن آشنا شود .هر مادر سالم و باردار باید در طول روز حداقل از هریک از واحدهای غذایی زیر مصرف کند.

هرم غذایی در مادران باردار

هرم غذایی مادر باردار

هر مادر سالم و باردار باید در طول روز حداقل از هریک از واحدهای غذایی زیر مصرف کند

در این هرم غذایی باید 5 گروه غذایی اصلی در طول روز توسط مادر باردار مصرف شود:

گروه اول : نان وغلات. روزانه 9 واحد باید از این گروه مصرف شود که هر واحد حدود 30 گرم است.

گروه دوم:سبزیجات: 3.5 واحد باید در روز مصرف شود. هر واحد تقریبا 100 گرم است.

گروه سوم: میوه ها: روزانه 2 واحد باید مصرف کند. هر واحد 100 گرم است. 

گروه چهارم:شیر و لبنیات: باید روزانه 5 واحد مصرف کند.

گروه پنجم:گوشت و ماکیان: روزانه 2 واحد پروتئن حیوانی+1 واحد پروتئین گیاهی (حبوبات) که هر واحد حدود 30 گرم میشود.

گروه متفرقه: مصرف روغن ها محدود و 6 واحد در روز که حدود 5گرم در هر واحد میشود. گروه قندها حدود 4 واحد و هر واحد 5 گرم است.

هر واحد غذایی در هر گروه بصورت زیر تعریف میشود:

گروه کربوهیدرات:

30گرم انواع نان = یک کف دست ( یک مربع بابعاد 9*9 سانتیمتر مربع ) نان سنگک یا نان بربری = سه کف دست لواش = دو کف دست تافتون = 30گرم نان جو = 30 گرم نان تست = 30 گرم نان همبرگری یا نان باگت ( بعد از کشیدن وزن خمیرش دور ریخته شود) = 25 گرم نان سوخاری = ½ لیوان نخود سبز تازه یا کنسرو = ½ لیوان پوره سیب زمینی = 5/1 عدد ساقه طلایی = یکعدد سیب زمینی آب پز باندازه یک نارنج 100 گرمی = ذرت ½ لیوان = بلال یک عدد = 5/2 قاشق غذاخوری = 3 عدد بیسکویت معمولی ( مادر یا پتی بر) = برنجک 5/1 لیوان = ½ لیوان حبوبات پخته = 3 قاشق غذاخوری جوانه گندم = باقلا سبز پخته ½ لیوان = جو پوست کرده ½ لیوان = بلغور گندم ½ لیوان = ½ لیوان ماکارونی پخته بدون گوشت

گروه لبنیات :

هر 1لیوان شیر کم چرب = 1لیوان ماست کم چرب = 2لیوان دوغ کم چرب

گروه چربی:

یک قاشق مربا خوری روغن زیتون = 1 قاشق مربا خوری روغن جامد = دو عدد مغز گردو = 5 عدد زیتون سبز = 6 عدد پسته یا بادام = 1 قاشق مرباخوری سس مایونز یا کره

گروه قند:

یک قاشق مرباخوری مربا = یک قاشق مرباخوری عسل = یک قاشق مرباخوری شکر= یک عدد گردو کوچک = یکعدد خرما = 10 عدد نقل کوچک = 3/2 قاشق غذاخوری کشمش = 2 عدد حبه قند کوچک = 8 عدد توت خشک = نصف ساقه طلایی = یک عدد بیسکویت مادر یا پتی بر

گروه گوشت:

30گرم گوشت = یک تکه گوشت خورشتی باندازه دو بند انگشت = یکعدد تخم مرغ پخته = یک برش کالباس 15 گرمی = یکعدد سوسیس کوکتل کوچک 22 گرمی = 30 گرم پنیر = 75 گرم ماهی باندازه نصف نوار کاست = 1،5 قاشق غذاخوری سر خالی تن ماهی روغن گرفته

گروه چربی:

یک قاشق مربا خوری روغن زیتون = 1 قاشق مربا خوری روغن جامد = دو عدد مغز گردو = 5 عدد زیتون سبز = 6 عدد پسته یا بادام = 1 قاشق مرباخوری سس مایونز یا کره

گروه میوه:

یکعدد سیب کوچک با پوست (120 گرمی ) = یکعدد پرتغال کوچک ( 150 گرمی) = دو عدد نارنگی کوچک ( 240 گرم ) = دو عدد خرمالو متوسط = یکعدد کیوی ( 100 گرم) = موز کوچک نصف یکعدد ( 120 گرم ) = انبه کوچک نصف یکعدد = 2 عدد آلو زرد = یک خوشه کوچک انگور ( 90 گرم ) یا 7 حبه انگور  درشت = 2 عدد سیب گلاب = یک انار کوچک = هندوانه یا توت فرنگی ( یک لیوان ) = یک عدد هلو کوچک = انجیر ( 2 عدد ) =  آلبالو یا شاتوت 4/3 لیوان یا 240 گرم = یکعدد شلیل متوسط = یک قاچ باریک ( 300 گرم ) خربزه = یک برش طالبی معادل  4/1 طالبی ( 300 گرم ) = 10 عدد گوجه سبز کوچک یا چاقاله بادام کوچک = گلابی کوچک یک عدد = یک لیوان توت تازه سفید = آناناس تازه 4/3 لیوان ( 150 سی سی ) = گریپ فروت نصف عدد = 12 عدد گیلاس = هلو انجیری یکعدد متوسط

هر یک واحد میوه را میتوانید با میوه های خشک زیر جایگزین کنید :

3 عدد خرما = 2 قاشق غذاخوری کشمش = 1،5 عدد انجیر خشک بزرگ = 4 عدد برگه زرد آلو = 4 حلقه سیب خشک شده

هر یک واحد میوه را میتوانید با آب میوه های زیر جایگزین کنید :

یک واحد میوه = نصف لیوان آب پرتغال = نصف لیوان آب گریپ فروت = نصف لیوان آب آناناس = نصف لیوان آب سیب = 3/1 لیوان آب انگور یا آب آلبالو

غذاها و نوشیدنی های غیرمجاز در دوران بارداری:

تعدادی از غذاها در دوران بارداری شما را بیمار می کند و یا باعث ناخوشی شما می شود. دراینجا غذاها و نوشیدنی های غیرمجاز را به شما معرفی می کنیم:

  1. خوردن تخم مرغ نیم پخته و یا خام ( تخم مرغ را در دوران بارداری باید کاملا بصورت پخته مصرف میشود)
  2. خوردن گوشت،مرغ و ماهی  بصورت خام و یا نیم پخته. در مورد ایمنی و پخت صحیح در بارداری بیشتر بدانید.
  3. شیر و یا ماست غیرپاستوریزه
  4. در مورد خوردن غذای خارج از منزل مراقب باشید. میوه و یا آب میوه بیرون را با حتیاط بخورید.
  5. الکل را به محض اینکه فهمیدید باردار هستید قطع کنید.مصرف متوسط تا کم الکل نیز در بارداری ضرر دارد.

مواد مغذی مورد نیاز و ضروری در دوران بارداری

ویتامین ها و املاح مورد نیاز

با داشتن رژیم غذایی معمول تمام ریزمغذی های مورد نیاز به بدن مادر و جنین میرسد. اما برخی از ویتامین ها واملاح برای بدن مادر ضروری تر هستند که در اینجا باهم بررسی خواهیم کرد:

تغذیه در بارداریتغذیه در دوران بارداری

1-پروتئین

چرا پروتئین بخورم؟ برای رشد و تکامل جنین ضروری است. مقدار پروتئین را در بین وعده غذایی توزیع کنید.

مقدار توصیه شده:75 گرم در روز

منابع: شیر، تخم مرغ، ماهی،گوشت، حبوبات و سویا

در افرادی که گیاهخوار هستند این منابع شامل: لوبیا، عدس، نخود و لوبیاست.

2-کلسیم

چرا کلسیم بخورم؟ برای تکامل استخوانهای جنین ضروری است.

مقدار توصیه شده:1200 میلی گرم در روز

منابع:شیر، گل کلم، سبزیجات برگ سبز و سویا

3-آهن

چرا آهن بخورم؟ برای تولید هموگلوبین، عملکرد عروق خونی، کمبود آن باعث کم خونی می شود.

مقدار توصیه شده:25 گرم در روز

منابع:گوشت،سبزیجات برگ سبز،عدس، حبوبات

تغذیه در بارداریتغذیه در بارداری

4-فولات

چرا فولات بخورم؟ برای جلوگیری از نقص سیستم عصبی در جنین

مقدار توصیه شده: 600 میکرو گرم در روز

منابع:اسفناج،کلم بروکلی، تخم مرغ،لوبیا،مارچوبه

5-ویتامین A

چرا ویتامین A بخورم؟ برای تکامل بینایی و تقویت سیستم ایمنی

مقدار توصیه شده: 800 میکروگرم در روز

منابع:ماهی، گوجه فرنگی،مرکبات،هویج،انبه،تخم مرغ،شیر،سیب زمینی شیرین، سبزیجات برگ سبز

6-ویتامین B12

چرا ویتامین B12 بخورم؟ برای کمک به کم خونی و جلوگیری از سیستم نقص عصبی جنین

مقدار توصیه شده:1.2 میکرو گرم در روز

منابع:شیر، غلات غنی شده و تخم مرغ

تغذیه در بارداریتغذیه در بارداری

7-ویتامین D

چرا ویتامین D بخورم؟ برای رشد و تکامل برای استخوان بندی

مقدار توصیه شده:400 واحد در روز

منابع:شیر غنی شده، ماهی، تخم مرغ و نور خورشید

8-ید

چرا ید بخورم؟ برای رشد و تکامل

مقدار توصیه شده: 200 میکروگرم در روز

منابع:نمک ید دار، تخم مرغ، ماست، پنیر، شیر، پنیر و ماهی

یک نمونه رژیم غذایی مادر باردار 

رژیم در بارداریصبح زود:ساعت 6 تا 7 صبح

1 لیوان شیر + 2 عدد نان تست

تغذیه در بارداریصبحانه: ساعت 8 تا 9 صبح

1بشقاب خیار و گوجه خردشده+1عدد گردو+2 قوطی کبریت پنیر2 کف دست نان سنگگ

تغذیه در بارداریمیان وعده صبح: ساعت 11 صبح

اکاسه ماست +مغزیجات+میوه

تغذیه در بارداریناهار: ساعت 1 تا 2 ظهر

یک بشقاب سالاد+ یک بشقاب سبزیجات پخته+200 گرم ماهی+15 قاشق غذاخوری سبزی پلو+1 عدد خرما

تغذیه در بارداریمیان وعده عصر: ساعت 5

2 واحد میوه+1لیوان شیر

رژیم در بارداریشام: ساعت 7 تا 8 شب

یک سینه مرغ+ یک بشقاب سبزیجات پخته+یک لیوان ماست+3 کف دست نان سنگگ+یک بشقاب سالاد

رژیم در بارداریقبل از خواب:ساعت 10 شب

یک لیوان شیربادام+ 1 عدد میوه

منبع: تغذیه دوران بارداری



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1396 | نظرات ()