نوشته شده توسط : تیم پزشکی

خودارضایی عملی طبیعی و عادی است. بارداری زمان هیجان انگیزی است. اما برای بارداری اول، بارداری باعث عصبی شدن مادر می شود.  در طول اولین بارداری یاد می گیرید چه چیزی امن است و چه چیزی نیست . موضوعات خاصی مانند خودارضایی در دوران بارداری ممکن است تابلو باشد. برخی از زنان خجالت می کشند بپرسند آیا خودارضایی در دوران بارداری بی خطر است یا جنین را در معرض خطر قرار می دهد.

پاسخ ساده است: خودارضایی عملی طبیعی و عادی است. به استثنای حاملگی در معرض خطر بالا، معمولا خودارضایی در دوران بارداری مجاز است.

چرا زنان در دوران بارداری احساس نیاز به خودارضایی می‌کنند؟

زمانی که یک زن باردار می‌شود، تغییرات ظاهری و جسمی زیادی در او ایجاد می‌شود، مثلاً شکمش بزرگتر می‌شود و ... همه این تغییرات منجر می‌شود که روابط زناشویی و پوزیشن‌های مختلف رابطه جنسی برای هر دو طرف سخت شود. از طرفی شوهر و شریک زندگی نیز به دلیل ترس از آسیب به جنین و یا خود همسر، از داشتن رابطه جنسی امتناع می‌کند.

از طرفی به دلیل تغییرات هورمونی در بدن زنان، میل جنسی بسیاری از آنان در زمان بارداری افزایش می‌یابد. هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن زنان افزایش می‌یابد و این باعث می‌شود، میل جنسی نیز افزایش یابد. بنابراین زنان باردار در این دوران، خواستار رابطه جنسی بیشتری هستند و می‌خواهند به هر نحوی که شده نیاز جنسی خود را برطرف نمایند (10 مشکل اساسی هنگام نزدیکی در بارداری). برعکس این حالت هم دیده می‌شود؛ بدین صورت که میل جنسی برخی از زنان در دوران بارداری کاملاً کاهش می‌یابد. کاهش میل جنسی این زنان به دلیل حالت‌های تهوع و استفراغ و تغییرات جسمی دیگر است؛ این نیز طبیعی است.

آیا خودارضایی در بارداری همراه عوارض است؟

یک زن باردار همچنان نیاز جنسی دارد. بسیاری از زنان متوجه می شوند میل جنسی آنها در طول بارداری به طور قابل توجهی افزایش می یابد. این مسئله به خاطر تغییرات هورمونی است! با افزایش پروژسترون و استروژن، میل جنسی نیز افزایش می یابد.

مخالف این مسئله نیز ممکن است درست باشد: بعضی از زنان متوجه می شوند میل جنسی آن ها در بارداری کاهش یافته و به صفر رسیده است. این مسئله در کنار حالت تهوع و استفراغ، خستگی و تغییرات فیزیکی بدن شما قابل فهم است. از بین رفتن میل جنسی کاملا طبیعی است.

اگر افزایش میل جنسی داشته باشید، رابطه جنسی و خودارضایی در بارداری کم خطر مشکلی ایجاد نمی کند.  بعضی از زنان پس از رسیدن به اوج لذت جنسی در طول رابطه جنسی یا خودارضایی، گرفتگی عضلات دارند. این احساس به گرفتگی عضلات مربوط می شود و ممکن است باعث شروع انقباضات براکستون هیکس، نوعی انقباض نامنظم رحم که در نهایت از بین می رود و ناپدید می شود، شود.

اگر شما در معرض خطر زودرس زایمان هستید، ارگاسم می تواند این احتمال را افزایش دهد. اسپرم به داخل واژن وارد می شود و باعث نرم شدن دهانه رحم و شروع درد زایمان می شود. برای زنانی که در معرض خطر نیستند، رابطه جنسی و ارگاسم خوب هستند.

خودارضایی در دوران بارداری

خودارضایی در طول بارداری، باعث تنش شدید می شود. خودارضایی جایگزین مناسبی برای رابطه جنسی در هنگام بزرگ شدن شکم می باشد. همانطور که بارداری شما پیشرفت می کند، یافتن موقعیت های جنسی مناسب مشکل می شود. بعضی از مردان در هنگام رابطه جنسی در بارداری نگران سلامت جنین هستند. در این صورت، خودارضایی متقابل جایگزین مناسبی برای هر دو است.

خودارضایی در دوران بارداری یک روش منحصر به فرد برای کشف تغییرات بدن است. بارداری بدن را به روش های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد و این تغییرات می تواند شگفت انگیز باشد. احساس راحتی با بدن در بارداری می تواند تاثیر مثبت داشته باشد، و خودارضایی راهی مفید برای این حالت است. لذت فیزیکی برای خانم هایی که در بارداری تحت تاثیر مشکلات ناخوشایند هستند، امری لذت بخش است. مشکلات بارداری عبارتند از:

  • بیماری صبحگاهی
  • کمر درد
  •  سیاتیک
  •  تورم پاها

خودارضایی در دوران بارداری لازم نیست با زمان های دیگر متفاوت باشد. اگر معمولا از ابزار یا دستگاه ها استفاده می کنید، اگر این ابزار باعث ناراحتی نمی شوند، استفاده از آن ها ادامه دهید. درصورت وجود مشکلات زیر استفاده از دستگاه را متوقف کنید:

مطمئن شوید ابزار مورد استفاده را قبل از استفاده به درستی تمیز کرده اید.

ادامه در لینک زیر

عوارض خودارضایی در بارداری

 

 



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

هیچ توصیه ای در خصوص میزان رابطه جنسی وجود ندارد. تعداد دفعات رابطه جنسی بستگی به زوجین دارد. رابطه جنسی فعالیت بسیار لذت بخشی در زندگی انسان است اما اگر اغراق آمیز باشد، می تواند باعث بدبختی شود. شما می توانید فعالیت های جنسیتی زیادی داشته باشید، به شرطی که در مورد موارد زیر نگران نباشید.

مشکلات ناشی از نزدیکی زیاد

موارد زیر مشکلاتی است که در اثر رابطه جنسی بیش از حد حاصل می شود:

1- خستگی

رابطه جنسی بیش از حد بر کیفیت زندگی شما تاثیر می گذارد. رابطه جنسی فعالیتی است که از انرژی زیادی استفاده می کند. شما در طول مقاربت جنسی کالری زیادی مصرف می کنید. در طول رابطه جنسی بدن نوراپی نفرین، اپی نفرین (آدرنالین) و کورتیزول را به جریان خون آزاد می کند، که باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون، قدرت عضلانی و متابولیسم گلوکز می شود. همه این اتفاقات باعث خستگی می شود.

خستگی شما ممکن است بر روی کار شما تاثیر بگذارد و شما تمام روز احساس خستگی می کنید. خستگی باعث می شود روز شما را غیر فعال شود. برای جلوگیری از خستگی، جلسات رابطه جنسی را طوری تنظیم کنید که باعث افزایش انرژی و عملکرد شما شود.

2- التهاب و تورم

رابطه جنسی گاه به گاه و خشن باعث آسیب و متورم شدن اندام تناسلی شما می شود. این مسئله اغلب در خانم هایی که رابطه جنسی بیش از حد دارند، اتفاق می افتد. رابطه جنسی بیش از حد در زنان منجر به یک بیماری به نام تراشیدگی واژینال می شود. این بیماری به پوست پوست شدن پوست واژن در طول دخول اشاره دارد. معمولا این اتفاق زمانی می افتد که اصطکاک بیش از حد در طول رابطه جنسی ایجاد شود و باعث پوسته شدن دیواره واژن شود. این حالت منجر به سوزش هنگام عبور ادرار و یا مشکلات پیاده روی ناشی از درد و تورم مهبل می شود. برای جلوگیری از این مسئله، میزان رابطه جنسی و خشونت را کاهش دهید.

3- کم آبی

در طول رابطه جنسی زوج ها عرق می کنند و آب بدن خود را از دست می دهند. بنابراین هنگامی که زندگی جنسی شما بیش از حد فعال باشد، ممکن است در اثر عرق کردن بیش از حد بدن خشک شود. قبل، بعد و طول رابطه جنسی آب زیادی مصرف کنید.

4- عفونت ادراری (UTI)

عفونت های دستگاه ادراری معمولا زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها از طریق مجاری ادرار وارد دستگاه ادراری می شوند و در مثانه افزایش می یابند. اگر چه سیستم ادراری برای جلوگیری از مهاجمین میکروسکوپی طراحی شده است، اما بعضی از این دفاع ها گاهی با شکست مواجه می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، باکتری ها باعث عفونت در دستگاه ادراری می شوند.

زنانی که فعالیت جنسی دارند نسبت به زنانی که فعالیت جنسی ندارند بیشتر در معرض UTI هستند (نام آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری). داشتن شریک جنسی جدید نیز خطر را افزایش می دهد. رابطه جنسی بیش از حد با شرکای مختلف نیز شما را در معرض خطر قرار می دهد.

عفونت های دستگاه ادراری می تواند ناراحت کننده و دردناک باشد. برای جلوگیری از آن، بعد از مقاربت، مثانه را خالی کنید، مقدار زیادی مایعات به خصوص آب بنوشید، از جلو به عقب دستگاه تناسلی را بشوئید و تعداد شرکای جنسی را کاهش دهید.

5- کبودی یا سوختگی

اگر همسر شما رابطه جنسی خشن دوست دارد، ممکن است باعث کبودی یا سوختگی شود. سوختگی زمانی رخ می دهد که گرمای اصطکاک به پوست آسیب می رساند. سوختگی باعث ناراحتی در رابطه جنسی در موقعیت های خاص می شود.

6- درد کمر

رابطه جنسی طولانی باعث کمر درد می شود. درد کمر اغلب ناشی از گرفتگی عضله یا رباط پاره شده است. این اتفاق زمانی می افتد که در حرکات ناگهانی فشار بیش از حد به کمر وارد شود. موقعیت جنسی نامناسب در طول زمان نیز به کمر درد منجر می شود. می توانید موقعیت های جنسی را تغییر دهید و یا جلسات رابطه جنسی را کوتاه کنید. 

7- ایمنی ضعیف 

در طول مقاربت، هورمون های بسیاری به جریان خون منتقل می شوند. هورمون پروستاگلاندین E-2 به جریان خون آزاد می شود. آنها در قسمت های آسیب بافتی یا عفونت ایجاد می شوند، جایی که باعث التهاب، درد و تب به عنوان بخشی از روند بهبود می شوند.

این التهاب، درد و تب های غیرمنتظره منجر به مصونیت بدن ضعیف شده، آسیب بافت و درد عصبی می شود. آنها همچنین می توانند منجر به تحریک جنسی کم شوند.

ادامه در لینک زیر

 

آیا نزدیکی زیاد ضرر دارد؟

 

 



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

ولیکول های آنترال چه هستند و چگونه باروری را تخمین می زنند؟

از لحاظ تئوری، اگر بدانید چه تعداد فولیکول در داخل تخمدان وجود دارد، می توانید یک ایده از تعداد تخمک داشته باشید. شمارش فولیکول در تخمدان ها غیرممکن است، زیرا آنها بسیار کوچک هستند. با این حال، هنگامی که فولیکول به یک مرحله خاص می رسد، می توان آن را از طریق سونوگرافی مشاهده کرد.

هر روز فولیکول های اولیه توسط سیگنال های هورمونی بیدار می شوند و شروع به رشد می کنند. تا زمانی که آنها به زندگی ادامه دهند و به مرحله بعدی برسند، بزرگتر و بزرگتر می شوند. یکی از این مراحل مرحله سوم است. در طی این زمان، فولیکول حفره مایع پر شده به عنوان آنتروم را به دست می آورد. فولیکول ها با آنتروم فولیکول های انترال می باشند. آنها بین قطر 2 تا 10 میلی متر اندازه گیری می شوند. برای برخی از دیدگاه، فولیکول آنتروم که اکنون 5 میلیمتر است، 200 برابر بزرگتر از فولیکول اولیه است (اندازه طبیعی فولیکول برای بارداری).

فولیکول های انتروم در نهایت در سونوگرافی قابل مشاهده هستند. تحقیقات نشان داده است که تعداد فولیکول های آنتروم فعال بر روی تخمدان ها به تعداد بالقوه موجود در تخمک ها بستگی دارد.  فولیکول های آنترال سطوح بالاتر هورمون شناخته شده به عنوان هورمون ضد مولر (AMH) تولید می کنند. این هورمون در خون شما جریان دارد. اندازه گیری سطح AMH از طریق خون، روش دیگری برای ارزیابی ذخایر تخمدان است.

آزمون AFC چیست؟

تعداد فولیکول های آنترال یک آزمایش باروری است. این کار از طریق سونوگرافی ترانس واژینال انجام می شود، گاهی اوقات بین روزهای 2 و 5 سیگنال انجام می شود. تکنولوژی اولتراسوند هر تخمدان را بررسی می کند و تعداد فولیکول های بین 2 تا 10 میلی متر را شمارش می کند. پزشک شما ممکن است این آزمایش را برای بررسی موارد زیر انجام دهد:

ادامه در لینک زیر 

فولیکول آنترال چیست؟

 

 



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

یک اسپرم طبیعی دارای یک سر بیضوی است که حدود 5-6 میکرومتر طول و 2.5-3.5 میکرومتر عرض و یک دم طولانی دارد. هنگامی که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اسپرم را دریافت می کنید، تعدادی از نتایج را مشاهده خواهید کرد که نشان دهنده درصد اسپرم در نمونه است که اندازه و شکل طبیعی دارد.

استانداردهای مختلفی برای آن وجود دارد که طبیعی است. اما محدوده طبیعی مورفولوژی بین 4 تا 14 درصد است. با توجه به اینکه چه سیستمی استفاده می شود، ممکن است اعداد مختلفی برای تجزیه و تحلیل اسپرم مشاهده کنید. 4٪ بر اساس مورفولوژی "سخت" کورگر طبیعی است؛ که رایج ترین سیستم ارزیابی مورفولوژی است. از آنجائیکه "طبیعی" فقط نیاز به 4 درصد اسپرم با شکل و اندازه نرمال دارد، می توانید بگویید که هر مرد دارای اسپرم غیر طبیعی است. 

مورفولوژی غیر طبیعی اسپرم بدان معنی است که بسیاری از اسپرم ها در یک نمونه شکل غیر طبیعی دارند - به عنوان مثال، آنها ممکن است بیش از یک دم یا سر کج داشته باشند. این موضوع مهم است، زیرا داشتن یک شکل غیر طبیعی ممکن است باعث نفوذ سخت آن به تخمک شود. مورفولوژی اسپرم غیر طبیعی ممکن است به ناباروری مرد منجر شود.

آیا می توانید مورفولوژی اسپرم را بهبود بخشید؟

اسپرم شما معمولا در جوانی سالم تر است. بعضی از پزشکان توصیه می کنند اسپرم خود را در مراحل اولیه زندگی فریز کنید تا بتوانید از سالم ترین اسپرم استفاده کنید.  بدن شما همیشه اسپرم جدید تولید می کند، بنابراین تغییرات در رژیم غذایی یا شیوه زندگی شما می تواند سلامت اسپرم آینده شما را تحت تاثیر قرار دهد، از جمله:

  • کاهش وزن
  •  ورزش منظم
  • اجتناب از نوشیدن الکل، مصرف دخانیات، یا مواد مخدر 
  •  پوشیدن بوکسورهای پنبه ای شل

برخی از مکمل های طبیعی و ویتامین ها نیز ممکن است برای ترویج مورفولوژی طبیعی اسپرم مفید باشند. 

مقاله پیشنهادی اوما: 14 سوال رایج شما درباره اسپرم

دیگر علل احتمالی ناباروری مردان چیست؟

اگر شما و همسرتان سعی در باردار شدن داشته باشید، و نگران هستید که مشکلی وجود داشته باشد، با پزشک خود صحبت کنید. مورفولوژی اسپرم تنها یکی از علل احتمالی است.

1- بیماری ها

بسیاری از بیماری ها وجود دارد که می تواند مشکل ساز شود. بیماری هایی مانند واریکوسل، عفونت و عدم تعادل هورمونی می تواند بر باروری تاثیر بگذارد. حتی بیماری سلیاک می تواند یک عامل باشد.

2- نگرانی های محیطی

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا تابش در محل کار یا در منزل شما ممکن است اسپرم و باروری شما را تحت تاثیر قرار دهد.

3- انتخاب شیوه زندگی

احتمالا می دانید که سیگار کشیدن و مواد مخدر در هنگام تلاش برای بارداری یک ایده عالی نیست، اما انتخاب های دیگر شیوه زندگی نیز می تواند بر باروری شما تأثیر بگذارد:

  • محدود کردن مصرف الکل
  •  اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، وزن خود را حفظ کنید یا وزن خود را کاهش دهید.
  •  مدیریت یا کاهش استرس عاطفی.

محدوده مورفولوژی اسپرم چیست؟

محدوده مورفولوژی اسپرم نشان می دهد که چه میزان اسپرم در اندازه و شکل طبیعی است. این اسپرم به احتمال زیاد قادر به باروری تخمک می باشد. محدوده ها از آزمایشگاه به آزمایشگاه دیگر متفاوت خواهد بود. معیارهای سختگیرانه منجر به محدوده نرمال پایین خواهد شد.

رابطه بین مورفولوژی اسپرم و باروری چیست؟

مورفولوژی اسپرم بر باروری تاثیر می گذارد، زیرا اسپرم باید شکل خاصی داشته باشد تا بتواند به یک تخمک نفوذ کند. اما مورفولوژی تنها یکی از عوامل بسیاری است که بر باروری تاثیر می گذارد. دکتر شما همچنین به تعداد اسپرم های کلی و نحوه ی حرکت آنها نگاه خواهد کرد.

آیا مورفولوژی با سر کوچک به معنای IVF است؟

اگر پزشک شما به شما می گوید که شما دارای مورفولوژی اسپرم با سر کوچک هستید، لقاح آزمایشگاهی (IVF) ممکن است یک گزینه باشد. IVF روشی است که دکتر مایع منی را خارج می کند و آن را به طور مستقیم به تخمک تزریق می کند. آنها سپس در داخل رحم کاشته می شوند. این یک روش تهاجمی است، اما می تواند یک روش موثر برای بارداری باشد. 

ادامه در لینک زیر 

مورفولوژی اسپرم باید چقدر باشد؟

 

 



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

روش اول: مدیریت یک وضعیت اورژانسی 

1- به دنبال علائم کلاسیک قند خون بالا باشید.

اگر سطح قند خون شما بالا باشد، ممکن است احساس خستگی داشته باشید. احساس تشنگی شدید و خشک شدن دهان نیز علائم شایع قند خون بالا است.  ممکن است نشانه های منحصر به فرد دیگری داشته باشید. بنابراین سعی کنید به علائم خود به دقت توجه کنید.

 اگر استفراغ می کنید یا حالت تهوع دارید، بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید. این ممکن است نشانه هایی از قند خون بسیار بالا باشد که می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به کتواسیدوز دیابتی قرار دهد، که گاهی اوقات به عنوان کمای دیابتی نامیده می شود.

2- قند خون خود را ثبت کنید.

اگر علائم قند خون بالا را می بینید، قند خون خود را آزمایش کنید و نتیجه را با تاریخ و زمان ثبت کنید. همچنین ممکن است بخواهید سایر جزئیات را که می تواند به شما در تعیین علت قند خون بالا کمک کند ثبت کنید.  به عنوان مثال، یک وعده غذایی بزرگ باعث افزایش سطح قند خون شما می شود.

3- کتون ها را بررسی کنید.

کتواسیدوز دیابتی یک عارضه موقت برای بیماران دیابتی نوع 1 است و می تواند بر دیابت نوع 2 نیز به ندرت تاثیر بگذارد. این امر می تواند موجب آسیب فیزیکی و یا حتی مرگ در صورت عدم درمان شود. اگر دیابت نوع 1 یا 2 دارید، یک جعبه نوار تست کتون داشته باشید تا بتوانید ادرار خود را آزمایش کنید.  به عنوان یک قاعده کلی، اگر مبتلا به دیابت هستید و گلوکز شما 250 میلی گرم / دسی لیتر یا بالاتر است، باید کتون را بررسی کنید.  اگر در ادرار کتون دارید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید یا به بیمارستان مراجعه کنید(چه چیزی قند خون را پایین می آورد؟)

4- دو لیوان آب بنوشید.

آب به خودی خود قند خون خود را پایین نمی آورد، اما باعث جلوگیری از کم آبی بدن می شود- یک عارضه کتواسیدوز - و حال عمومی شما را بهتر می کند. دو لیوان آب بنوشید.

  •  بطور پیوسته بنوشید. پس از اولین لیوان، حالت خود را بررسی کنید. در صورتی که احساس بهتری دارید، به زور آب نخورید.
  • نوشیدنی های ورزشی می توانند الکترولیت ها را به تعادل رسانده و قند خون را پایین بیاورند، اما مطمئن شوید نوشیدنی بدون قند خریداری میکنید.
  •  آب همچنین می تواند کتون ها را از بین ببرد، اما مراقب باشید. اگر ادرار شما کتون ها را نشان می دهد، قبل از اینکه آب بنوشید، با پزشک خود صحبت کنید.

5- پیاده روی کنید.

یکی از سریع ترین راه های کاهش قند خون فعالیت بدنی است و یک پیاده روی کوتاه ساده ترین راه برای انجام این کار است.  5 تا 10 دقیقه در حال حرکت باشید، سپس قند خون خود را بررسی کنید. پزشک ممکن است توصیه کند کتونها را در ادرار بررسی کنید. اگر میزان قند خون شما کاهش نیافته باشد و بیش از 250 میلی گرم در دسی لیتر است، یا کتون در ادرار وجود دارد، فورا ورزش را متوقف کنید (رنج نرمال قند خون در بارداری).

  •  برای بیش از 15 یا 20 دقیقه ورزش نکنید - نمی خواهید کاهش قند خون ادامه پیدا کند.
  •  اگر کتون در ادرار وجود دارد، ورزش آرام نیز انجام ندهید، زیرا ممکن است وضعیت شما را بدتر کند. با پزشک خود تماس بگیرید یا بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید.

6- دوش گرم بگیرید.

اگر در منزل هستید، حدود 15 دقیقه دوش گرم بگیرید. این کار باعث می شود جریان انسولین افزایش یابد و به سرعت باعث کاهش قند خون می شود. اطمینان حاصل کنید که آب خیلی داغ نیست.

  • قند خون خود را پس از دوش چک کنید و ببینید کاهش یافته است یا خیر. ممکن است بخواهید یک لیوان آب دیگر بخورید.
  •  در نظر داشته باشید که دوش گرم نیاز به گلوکز دارد و عضلات شما برای استفاده از آن گلوکز نیاز به انسولین دارند. این بدان معنی است که اگر در حال حاضر انسولین کافی ندارید، سطح قند خون شما افزایش می یابد.

7- با دکتر خود صحبت کنید.

اگر آب، قدم زدن و دوش گرم قند خون خود را به میزان قابل قبولی کاهش نداد، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید (قند خون نرمال چند است؟).

  •  پزشک ممکن است بخواهد تست های بیشتر انجام دهد یا داروها یا برنامه درمانی شما را تغییر دهد.
  •  اطمینان حاصل کنید که قند خون بالا را با دقت ثبت می کنید. اگر رژیم و ورزش باعث افزایش قند خون نشده باشد، ممکن است به یک داروی دیگر نیاز داشته باشید تا قند خون را کنترل کنید.


:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

بیماری دیابت یا قند خون و یا مرض قند ، به معنی افزایش قند یا گلوکز در خون است که شامل دو  نوع دیابت نوع یک و دیابت نوع دو است. 

علت بیماری  قند خون چیست؟

قند خون شما افزایش می یابد اگر:

  •  انسولین یا داروهای کاهش قند خون را فراموش کنید
  •  غذاهای غنی از کربوهیدرات مصرف کنید 
  •  عفونت داشته باشید
  •  بیمار باشید
  •  تحت استرس قرار داشته باشید
  •  غیر فعال باشید یا کمتر از حد معمول ورزش کنید
  •  در فعالیت بدنی شدید شرکت کنید، به ویژه هنگامی که سطح قند خون شما بالا است و سطح انسولین پایین است

علائم بیماری قند خون یا دیابت چیست؟

علائم اولیه عبارتند از:

  •  افزایش تشنگی
  • سردرد
  • مشکل تمرکز
  • تاری دید
  •  تکرر ادرار
  •  خستگی (احساس ضعف، خستگی)
  • کاهش وزن
  •  قند خون بیش از 180 میلی گرم / دسی لیتر

ادامه قند خون بالا ممکن است باعث مشکلات زیر شود (علائم قند خون بالا چیست؟):

  •  عفونت های واژن و پوست
  •  کاهش سرعت ترمیم زخم 
  •  بینایی بدتر
  •  آسیب عصبی باعث سردی یا غیر حساس شدن پا، ریزش مو در اندام های پایینی یا اختلال نعوظ می شود
  •  مشکلات معده و روده مانند یبوست مزمن یا اسهال
  •  آسیب دیدن چشم ها، رگ های خونی یا کلیه 

مقاله پیشنهادی اوما: قند خون نرمال چند است؟

چگونگی جلوگیری از قند خون

کنترل قند خون در مرکز هر برنامه درمان دیابت قرار دارد. قند خون بالا یا هیپرگلیسمی، نگرانی عمده ای است و می تواند در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 وجود داشته باشد. دو نوع اصلی وجود دارد:

1-  هیپرگلیسمی ناشت

این قند خون بیش از 130 میلی گرم در دسیلیتر است و پس از نخوردن چیزی به مدت حداقل 8 ساعت ایجاد می شود.

2- هیپرگلیسمی پس از غذا

این قند خون بیش از 180 میلی گرم در دسیلیتر 2 ساعت پس از غذا خوردن است. افرادی که دیابت ندارند، به ندرت سطح قند خون بیش از 140 میلی گرم در دسیلیتر پس از غذا دارند.

ادامه در لینک زیر

نام دیگر قند خون چیست؟

 

 



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

یکی از ناخوشایندهای دوران بارداری سوزش سرمعده است که خیلی از خانم ها در ماه های اول بارداری با آن روبرو میشوند . اغلب پزشکان برای تسکین این حالات قرص پنتوپرازول و یا رانیتیدین تجویز میکنند. در ادامه درباره قرص پنتوپرازول توضیح کامل داده میشود:

قرص پنتوپرازول چیست؟

قبل از مصرف داروی پنتوپرازول بدانید

عوارض جانبی پنتوپرازول چیست؟

چه داروهایی بر پنتوپرازول تاثیر می گذارد؟

پنتوپرازول و بارداری


قرص پنتوپرازول چیست؟

پنتوپرازول یک مهار کننده پمپ پروتون است که مقدار اسید تولید شده در معده را کاهش می دهد. پنتوپرازول برای درمان مریض فرسایشی (آسیب به مری از اسید معده ناشی از بیماری ریفلاکس معده) در بزرگسالان و کودکان حداقل 5 ساله استفاده می شود. پنتوپرازول معمولا تا 8 هفته تجویز می شود تا شرایط مری بهبود یابد. پنتوپرازول همچنین برای درمان سندروم Zollinger-Ellison و سایر بیماری هایی که به تولید بیش از حد اسید معده مربوط است تجویز می شود.

اطلاعات مهم دارویی قرص پنتوپرازول

1- پنتوپرازول برای تسکین علایم سوزش سر دل مناسب نیست.

2- اغلب سوزش سر دل با اولین نشانه های حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. در صورت درد قفسه سینه یا احساس سنگینی، گسترش درد به بازو یا شانه، حالت تهوع، عرق کردن و احساس مریضی عمومی، به اورژانس مراجعه کنید.

3- ممکن است درمان طولانی مدت با پنتوپرازول باعث شود جذب ویتامین ب 12 توسط بدن دشوار شود و کمبود این ویتامین در بدن تشدید شود. در صورت نیاز به درمان درازمدت پنتوپرازول با پزشک خود صحبت کنید و نگرانی در مورد کمبود ویتامین B-12 را با او مطرح کنید.

4- پنتوپرازول می تواند مشکلات کلیوی ایجاد کند. اگر کمتر از حد معمول ادرار می کنید، یا اگر در ادرار خون مشاهده کردید، به پزشک خود بگویید.

5- اسهال ممکن است نشانه عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبدار دارید یا خون در ادرار مشاهده کردید، با پزشک خود صحبت کنید

6- پنتوپرازول ممکن است باعث ایجاد علائم جدید یا بدتر شدن لوپوس شود. اگر درد مفصلی دارید و بثورات پوستی بر روی گونه ها یا بازو مشاهده کردید که در اثر نور خورشید بدتر می شود، به پزشک خود بگویید.

7- در صورت مصرف طولانی مدت این دارو یا بیش از یک بار در طول روز، احتمال شکستن استخوان ها افزایش می یابد.

مقاله پیشنهادی اوما: مصرف قرص لوراتادین در بارداری

قبل از مصرف داروی پنتوپرازول بدانید:

سوزش سر دل علائمی مشابه علائم اولیه حمله قلبی دارد. در صورت درد قفسه سینه که به فک و شانه ها گسترش می یابد و احساس سرگیجه، به اورژانس مراجعه کنید. شما نباید از این دارو استفاده کنید اگر:

  •  داروهایی مصرف می کنید که حاوی ریلپیفیرین (Edurant، Complera، Juluca، (Odefsey هستند. یا
  •  به پنتوپرازول و یا داروهای مشابه (لانزوپرازول، امپرازول، نکسیوم، پریواسید، Prilosec، و دیگران) حساسیت دارید.

اگر تا به حال موارد زیر را تجربه کرده اید، به پزشک خود بگویید:

  •  سطح پایین منیزیم در خون ؛
  •  لوپوس؛ یا
  •  پوکی استخوان یا تراکم معدنی استخوان.

در صورت مصرف طولانی مدت این دارو یا بیش از یک بار در طول روز، احتمال شکستن استخوان ها افزایش می یابد. با پزشک خود در مورد راه هایی برای حفظ سلامت استخوان ها صحبت کنید؛ مخصوصا اگر بیش از 50 سال سن دارید. معلوم نیست که آیا این دارو به جنین آسیب خواهد رساند یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود بگویید.

ادامه لینک زیر 

قرص پنتوپرازول در بارداری + زمان و نحوه مصرف

 

 



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

حاملگی یکی از بزرگترین معجزات در جهان است. دانستن این مسئله که دارید مادر می شوید احساس منحصر به فردی به شما می دهد. اما پس از شادی اولیه، بخش جدی حائز اهمیت است؛ اطمینان از داشتن کودک خوب و سالم. اکثر بارداری ها با مراقبت درست و ملاقات منظم با پزشک به خوبی پیش می رود. اما بعضی موارد نگران کننده هستند و باید توجه ویژه ای به آن ها داشت. در میان این سوالات درباره بارداری، این سوالات مطرح می شود: "آیا سرد بودن شکم در بارداری طبیعی است ؟"

چرا در طول بارداری احساس سرما در شکم دارید؟

بیشتر زنان باردار احساس گرما می کنند. این مسئله به این دلیل است که سطوح بالای هورمونهای زنانه متابولیسم را تسریع می کنند و از این رو حرارت بیشتری تولید می کنند. بدن تلاش می کند با سرعت بخشیدن به میزان تنفس، افزایش شدت تنفس و پمپ کردن خون بیشتری نسبت به اندام ها، خنک شود. با این حال، در بعضی موارد اثر متضاد مشاهده می شود. احساس سرما در بارداری معمولا طبیعی است، اما اگر در تمام طول زمان احساس سرما کنید مشکلی وجود دارد و باید با دکتر خود مشورت کنید.

1- کم کاری تیروئید

احساس سردی ثابت می تواند نشانه ای از کم کاری تیروئید باشد. این بیماری حالتی است که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. اگر این اتفاق در دوران بارداری رخ دهد، ممکن است باعث تاخیر در رشد جنین شود. مطالعات نشان داده اند کودکانی که از مادران مبتلا به کم کاری تیروئید متولد شده اند IQ کمتری دارند و اختلالات عملکرد روانی دارند. با این وجود این وضعیت می تواند با درمان هورمونی خاص برطرف شود. سایر علائم معمول کمبود هورمون تیروئید عبارتند از کمبود ویتامین، خستگی و افزایش وزن غیر قابل توضیح. 

2- عفونت

یکی دیگر از علل سرمای ثابت، ممکن است به عفونتهای خفیف مانند عفونت کلیوی مرتبط باشد. با این حال، این مشکلات با علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ و غیره همراه است.

سایر علل احساس سرما در طول بارداری

علاوه بر کم کاری تیروئید جدی تر، ممکن است دلایل دیگری برای احساس سرما در دوران بارداری وجود داشته باشد. همه آنها قابل درمان هستند اگر به موقع تشخیص داده شوند. شناسایی علت دقیق احساس سرما برای سلامتی مادر و کودک بسیار مهم است. بنابراین اگر متوجه این مشکل شدید، بلافاصله به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

3. مسائل مربوط به تغذیه

بعضی از زنان به خاطر بیماری صبحگاهی از خوردن غذا اجتناب می کنند ( تغذیه مادر در هفته به هفته بارداری). این مسئله به کمبود انرژی منجر می شود و بنابراین بدن نمی تواند به اندازه کافی گرم شود. دلیل دیگری برای احساس سرما نداشتن رژیم سالم است. رژیم غذایی خانم باردار باید مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی، کربوهیدرات و پروتئین داشته باشد. با این حال، مراقب باشید از مواد غذایی حاوی سموم و باکتری ها اجتناب کنید. از جمله ماهی خام، شیر غیر پاستوریزه، تخم مرغ خام و ...

4. از دست دادن وزن

هنگامی که زن مبتلا به بیماری صبحگاهی می شود، کاهش وزن در سه ماهه اول بارداری رخ می دهد. در نتیجه ذخیره چربی در بدن کاهش می یابد و منبع انرژی کاهش می یابد. در این حالت، احساس سرما طبیعی است. یک وزن متعادل برای سلامتی مادر و جنین وجود دارد. یک زن باردار معمولا در طول سه ماهه اول یک کیلوگرم افزایش وزن دارد و در طول سه ماهه دوم و سوم حداکثر پنج کیلوگرم افزایش وزن دارد. اگر متوجه شدید که در دوران بارداری افزایش وزن ندارید یا کاهش وزن دارید، بهتر است با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

5. کم خونی

گاهی اوقات کمبود آهن در بدن زن باردار وجود دارد. کمبود آهن بدان معنی است که تولید گلبول های قرمز برای تولید اکسیژن از طریق بدن کافی نیست. اکسیژن برای رشد نرمال جنین بسیار مهم است، بنابراین بسیار مهم است که آن را در سطح نرمال حفظ کنید. علاوه بر این، سطوح پایین اکسیژن باعث کاهش میزان متابولیسم می شود که به نوبه ی خود باعث سرما می شود.

چگونگی اجتناب از سرما در طول بارداری

برخی از نکات ساده برای جلوگیری از سرما در بارداری وجود دارد. یک رژیم سالم حاوی کربوهیدرات ها، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی، به ویژه کلسیم و اسید فولیک داشته باشید. غذاهای مختلف بخورید. فقدان مواد مغذی پایه می تواند رشد نرمال جنین را مختل کند و بعدها ممکن است بعضی از بیماری های مادرزادی به فرزند منتقل شود.

با این حال، مراقب کالری ها باشید. افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری می تواند به سلامت آسیب برساند. اگر همه چیز متعادل باشد، هیچ نگرانی وجود ندارد. اگر با وجود غذای سالم و شیوه زندگی درست، احساس سرما می کنید، به دکتر مراجعه کنید. پزشک آزمایش هایی تجویز می کند. اگر کم کاری تیروئید (16 علائم کم کاری تیروئید در زنان ) داشته باشید، درمان پزشکی وجود دارد. کنترل خود را حفظ کنید و از خودتان مراقبت کنید تا فرزند قوی و سالم داشته باشید.

ادامه لینک زیر 

5 علت سرد بودن شکم در بارداری

 

 



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

ترشحات واژن ممکن است در طول چرخه قاعدگی از نظر رنگ و بافت متفاوت باشد. با این حال، اگر ترشحات سبز بر روی لباس زیر خود مشاهده کردید جای نگرانی دارد.

ترشحات سبز چیست؟

ترشحات سبز واژن ترشحات غیر طبیعی واژن است که اغلب ناشی از پاسخ التهابی بدن به عفونت است. وقتی پاتوژن ها به دستگاه تناسلی وارد می شوند، باعث می شوند مایع شفاف یا بی رنگ واژن تبدیل به رنگ زرد، زرد، سبز یا سبز شود. در آغاز عفونت بافت ترشحات تغییر کرده و کف مانند می شود. با پیشرفت عفونت، ترشحات مخاطی زرد، سپس سبز و سپس سبز تیره می شود. ترشح سبز اغلب با بوی بد و سایر علائم مانند سوزش واژن، احساس سوزش در هنگام ادرار و درد در طول رابطه جنسی همراه است. با این حال، عفونت های مرتبط با ترشحات سبز تهدید کننده زندگی نیست و اغلب به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

چه چیزی سبب ایجاد ترشحات سبز واژن می شود؟

به گفته دکتر راولی ، سه عامل اصلی ترشحات واژن سبز عبارتند از:

1- عفونت واژن تریکومونایی

شایع ترین علت ترشحات سبز، تریکومونیازیس، بیماری مقاربتی (STD)، است که توسط انگلی به نام تریکوموناس واژینال ایجاد می شود. تریکومونیازیس یکی از شایع ترین بیماری های STD در ایالات متحده است و تقریبا 3.7 میلیون نفر در سال تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند. این بیماری به طور انحصاری از طریق رابطه جنسی، از طریق تماس واژن-واژن یا واژن به آلت تناسلی مرد انتقال می یابد. 70٪ از افراد مبتلا به تریکومونیازیس هيچ نشانه اي ندارند.

افرادی که علائم را تجربه می کنند، معمولا در روزهای 5 تا 28 ترشحات بدبو و زرد- سبز مشاهده می کنند ( علت و درمان خارش واژن).  داده های آزمون STD نشان می دهد که ترشحات سبز واژن شایع ترین علامت گزارش شده توسط بیماران مبتلا به تریکومونیازیس می باشد و حدود 75 درصد از کاربران ترشحات غیر طبیعی واژن را گزارش کرده اند. علائم دیگر شامل :

  •  خارش یا بثورات در اطراف واژن (50٪)
  • درد و یا ناراحتی در هنگام ادرار (25٪)
  • و یا خونریزی بین دوره (25٪) می باشد.

درد لگن ممکن است رخ دهد اما شایع نیست.  اگر متوجه ترشحات سبز شدید، با پزشک خود صحبت کنید یا بلافاصله به کلینیک سلامت جنسی مراجعه کنید.

ممکن است تریکومونیازیس به وسیله مشاهده علائم تشخیص داده شود. پزشک باید آزمایشاتی برای تعیین اینکه آیا دارای تریکومونیازیس هستید یا خیر، انجام دهد. خبر خوب این است که اگر تریکومونیازیس داشته باشید، معمولا به راحتی درمان می شوید. پزشک معمولا آنتی بیوتیک هایی مانند مترونیدازول یا تینیدازول تجویز می کند که عفونت را ظرف چند هفته پاک می کند. "

همانطور که در بالا ذکر شد، 70٪ از افراد مبتلا به تریکومونیازیس نمي دانند مبتلا هستند چرا که هيچ نشانه اي ندارند. بنابراین درمان نکردن تریکومونیازیس امری طبیعی است. این به این معنی نیست که شما پاک هستید، بلکه هنوز هم می توانید در هنگام رابطه جنسی محافظت نشده بیماری را انتقال دهید.

اگر تریکومونیازیس دارید، التهاب تناسلی ایجاد می شود که باعث می شود راحت تر دچارHIV  (ویروس ایدز) و دیگر STD ها شوید. بنابراین بسیار مهم است که پس از مشاهده علائم بلافاصله درمان را شروع کنید.

مقاله پیشنهادی اوما: 4 نوع عفونت واژن+درمان و پیشگیری

سایر STD ها (گونوره یا کلامیدیا)

ترشحات سبز همچنین می تواند نشانه ای از سایر بیماری های منتقله از قبیل گونوره یا کلامیدیا باشد. برای زنان مبتلا به تریکومونیاس نیز عارضه گونوره یا کلامیدیا به صورت هم زمان معمول است. گنووره و کلامیدیا بیماری هایی هستند که در اثر رابطه جنسی محافظت نشده واژینال، مقعد یا دهانی با فردی که دارای کلامیدیا یا گونوره است انتقال می یابند.

همانند تریکومونیازیس بیشتر افراد مبتلا به کلامیدیا یا گونوره هیچ نشانه ای ندارند. با این حال، کسانی که اغلب احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار، افزایش ترشحات واژن (سفید، زرد یا سبز)، درد در هنگام رابطه جنسی و یا خونریزی واژینال بین دوره ها دارند دچار این بیماری ها شده اند.

داده های آزمون STD نشان می دهد که ترشحات غیر معمول واژن شایع ترین علامت گزارش شده توسط افراد مبتلا به کلامیدیا یا گونوره می باشد که با درد در طی مقاربت همراه می باشد. اگر گونوره یا کلامیدیا بدون درمان رها شود، می تواند منجر به مشکلات جدی مانند بیماری التهابی لگن (PID) شود. PID اغلب علائمی ندارد، اما برخی از زنان درد شکمی یا لگن را تجربه می کنند. اگر PID بدون درمان باقی بماند، می تواند آسیب دائمی به سیستم تولید مثل شما وارد کند که منجر به عدم توانایی بارداری و بارداری خارج از رحم می شود.

ادامه در لینک زیر 

2 علت اصلی ترشحات سبز رنگ واژن

 

 



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

یکی از افسانه های شایع در بارداری این است که می توانید جنسیت نوزاد را با استفاده از اندازه و شکل شکم بگویید. با این حال، این ابعاد هیچ ارتباطی با جنسیت فرزند شما ندارند. این ابعاد و اندازه ها فقط موقعیت جنین، جفت و رحم را نشان می دهد و رابطه ای با جنسیت نوزاد ندارد. بنابراین، ممکن است شنیده باشید هنگامی که شکم بالاتر است فرزند شما دختر است و هنگامی که شکم پایین تر است فرزند شما پسر است. ممکن است این نکات برای شما درست نباشد.

شکل و اندازه شکم در بارداری

فرم بارداری شما یکی از مواردی است که اطلاعات زیادی در خصوص بارداری شما ارائه می دهد. در هر جلسه ملاقات با پزشک قبل از زایمان، پزشک یا ماما شکم شما را اندازه گیری می کند تا مطمئن شود شکم در حال رشد است. در اینجا آنها ارتفاع پایه را – بالای رحم از استخوان شرمگاهی- را اندازه گیری می کنند. این اندازه در هر هفته در دوران بارداری رشد می کند. در هفته 22 بارداری این عدد به 20 تا 24 سانتیمتر رسیده است.

گاهی اوقات شکم خانم بالا قرار دارد و فرزند او پسر دارد و یا شکم پایین قرار دارد و فرزند دختر است. این مسئله در بارداری های مختلف متفاوت است. بعضی از خانم ها در تمام بارداری ها شکمشان بالا قرار دارد و برخی دیگر در تمام بارداری ها شکمشان پایین قرار دارد (17 علایم حاملگی پسر). بالا یا پایین بودن شکم به عوامل زیادی بستگی دارد.

اندازه و شکل شکم شما عمدتا در مورد وضعیت بدن شما، چگونگی حمل جنین، چگونگی رشد رحم رشد و چگونگی قرارگیری جنین در رحم در هر روز می باشد.

شکل شکم زن باردار پسر

شکل شکم زن باردار پسر

ممکن است شنیده باشید شکل و موقعیت شکم، بالا و یا پایین بودن آن، نشان دهنده بارداری پسر یا دختر است. فرهنگ ها و سنت های مختلف روش های متفاوتی برای تعیین جنسیت جنین دارند و ممکن است نظرات با یکدیگر متفاوت باشد.

شکل شکم شما هندوانه ای است یا شبیه توپ بیسبال ؟یکی دیگر از باورهای قدیمی که برای تعیین جنسیت جنین مورد استفاده قرار می گرفته شکل شکم در دوران بارداری بود زنانی که شکمشان مثل هندوانه باشد نوزادشان دختر و زن حامله ای که شکمش فرمی شبیه توب بیسبال دارد نوزادش پسر خواهد بود.

وقتی در شکم مادر باردار ، جنین پسر باشد ، معمولا شکم مادر باردار به حالت یک توپ گرد در می‌آید که کمی از کناره های شکم فاصله گرفته و از وسط شکم ، بیشتر برآمده می‌باشد. در این حالت اگر به دو کنار شکم مادر حامله دقت کنیم ، انگار کمی به طرف داخل بدن حالت فرورفتگی دارند. اما در مورد جنین دختر ، وضعیت کمی با جنین پسر متفاوت است.

حدس زدن جنسیت نوزاد در حال حاضر بسیار پیچیده است و بسیاری از خانم ها از اسکن اولتراسوند و سایر روش ها استفاده می کنند تا به صورت دقیق جنسیت جنین را تعیین کنند (جنین پسر کجای شکم قرار دارد؟).

چرا شکم کوچک و بزرگ است؟

توضیح اشکال مختلف شکم توسط دکتر جان تپپیل در مقاله ای در مورد بارداری مناسب مطرح شده است. مشاهدات او عبارتند از:

  •  حجم عضله خوب باعث می شود شکم کوچکتر به نظر برسد.
  •  حجم عضلات ضعیف تر باعث می شود شکم برزگتر به نظر برسد.
  •  نوزادان بزرگتر باعث می شوند شکم بزرگتر به نظر برسد.
  •  چند قلوها باعث می شوند شکم بزرگ تر به نظر برسد.
  •  شکل طبیعی رحم زن می تواند شکل شکم را تغییر دهد.
  •  تنه کوتاهتر باعث عریض تر شدن شکم می شود.
  •  تنه بلندتر باعث باریک تر شدن شکم می شود.

ادامه در لینک زیر 

شکم زنان باردار پسر

 

 



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

علائم و علت درد سینه بعد از پریودی 

درد سینه ماستالژی نامیده می شود و می تواند در هر نقطه ای در طی دوره پریودی رخ دهد. معمولا تورم و درد سینه علامت رایج سندرم قبل از پریودی هستند. اما بسیاری از خانم ها شکایت دارند که پس از پایان پریودی نیز درد سینه ادامه دارد.

درد سینه یک هفته بعد از پریودی

دلیل درد سینه یک هفته پس از پریودی تخمک گذاری است. طبق گفته انجمن آمریکایی بارداری، بعضی از زنان که دوره های کوتاه مدت قاعدگی حدود 21 روز دارند، ممکن است بعد از پریودی بلافاصله تخمک گذاری کنند. این مسئله می تواند با درد سینه، افزایش مخاط دهانه رحم، گرفتگی تخمک گذاری و لکه بینی سبک همراه باشد.

درد سینه 2 هفته بعد از پریودی

چند دلیل وجود دارد که چرا سینه های شما حدود 2 هفته پس از پریودی درد می گیرد. برای بسیاری از خانم ها، تخمک گذاری در این زمان اتفاق می افتد و سینه ها شروع به بزرگ شدن، حساس شدن و درد می کنند. برای بعضی از خانم ها، درد سینه ها پس از پریودی در دوره تخمک گذاری تا پریودی بعدی ادامه می یابد. یکی دیگر از دلایل اینکه نوک سینه و سینه حدود 14 روز پس از پریودی درد می گیرد بارداری است.

علت درد سینه پس از پریودی

عدم تعادل هورمونی معمولا مسئول حساسیت سینه است که یک یا دو هفته پس از پریودی شما باعث ایجاد درد می شود . یکی از دلایل درد سینه ها، نوسانات هورمونی است. برای اکثر خانم ها، این مسئله باعث درد ملایم در هر دو سینه می شود. برخی نشانه های دیگر اختلالات هورمونی عبارتند از:

  •  اختلال الگوهای خواب 
  • آکنه
  •  دشوار بودن کاهش وزن 
  •  افزایش اضطراب و افسردگی
  •  ناراحتی گوارشی و گرفتگی شکمی

چرخه پریودی شما با تعادل ظریف بین هورمون های پروژسترون و استروژن تنظیم می شود. مقدار کم یا زیاد از هر یک از این هورمون ها می تواند چرخه پریودی شما را مختل کند.

2- درد سیکلی سینه و حساسیت سینه

بسیاری از نشانه های درد سینه قبل و بعد از پریودی به چرخه پریودی شما مربوط می باشد. دکتر ماری هاردینگ می گوید درد سینه سیکل می تواند علل زیر را داشته باشد: 

  • حساسیت سینه که قبل از شروع پریودی شروع می شود و ممکن است پس از پریودی شما پایان یابد
  •  درد سینه که احساس سنگینی و درد ایجاد می کند
  • درد سینه قبل از پریودی 
  •  درد در هر دو سینه که معمولا حدود 2 هفته پس از پریودی شروع می شود و به تدریج بدتر می شود

3- درد غیر سیکلی سینه

هنگامی که سینه بعد از پریودی شما آسیب ببیند، دلیل درد به چرخه ارتباط ندارد. بعضی از علائم درد غير سیکلی سینه عبارتند از:

  •  دردی که معمولا فقط بر روی یک سینه تاثیر می گذارد و احساس سوزش یا سفتی ایجاد می کند
  •  درد در سینه که می آید و می رود یا ثابت است
  •  حساسیت سینه که در طول دوره پریوید تغییر نمی کند

مقاله پیسنهادی اوما: 12 درمان خانگی کیست سینه

4- درد سینه در اثر تخمک گذاری 

بسته به چرخه قاعدگی شما ممکن است در طول یک یا 2 هفته پس از پریودی هنگام تخمک گذاری، درد سینه داشته باشد. درد سینه در میان بسیاری از خانم ها پس از تخمک گذاری رایج است و اغلب در هر دو سینه باعث درد خفیف می شود. سینه های شما بعد از تخمک گذاری تا شروع پریودی بعدی درد خواهند داشت.

محققان گزارش دادند درد سینه مرتبط با هورمون در دوران تخمک گذاری شروع می شود. برای برخی از خانم ها، این به این معنی است که درد سینه ممکن است یک هفته پس از پریودی شروع شود. با این حال، برای اکثر خانم ها، تخمک گذاری حدود 14 روز پس از آخرین پریودی اتفاق می افتد و ممکن است همراه با گرفتگی سینه و درد شدید باشد . نشانه های دیگری از تخمک گذاری عبارتند از:

نوع درد سینه پس از پریودی که باعث تخمک گذاری می شود، به سختی قابل توجه است. دانستن زمان چرخه پریودی به شما کمک می کند مشخص کنید درد سینه به چرخه پریودی مربوط است یا تخمک گذاری.

5- قرص های پیشگیری از بارداری

انواع خاصی از قرص های ضد بارداری هورمونی می تواند بعد از پریودی یا دیگر دوره های پریودی سبب افزایش حساسیت و درد سینه شود. طبق گزارش مجله آمریکایی پزشک خانواده، خانم هایی که از قرص های پیشگیری از بارداری برای کنترل زایمان استفاده می کنند، بیشتر در معرض درد سینه در طول چرخه هستند. در بعضی موارد، استفاده از قرص های ضد بارداری خوراکی ترکیبی در طول زمان می تواند به درمان درد سینه ها کمک کند و درد و حساسیت سینه را متوقف می کند.

6- تغییرات فیبروکیستیک سینه

دلیل دیگر درد سینه فیبروکیستیک سینه است. شايعترين علائم سندرم فيبروزيسيتيک عبارتند از توده ها سینه همراه با افزايش حساسيت و درد سینه .  جراحات فيبروزيستيک سینه ممکن است سبب خارش و سوزش سينه ها شود. سینه های شما ممکن است نسبت به لمس حساس باشند و درد بگیرند و ممکن است نوک سینه های حساس داشته باشید که دچار خارش شوند. بسته به طول دوره چرخه، سینه هایتان ممکن است حدود یک هفته یا بیشتر پس از پریودی صدمه ببینند. با این حال، درد فیبروکیستیک سینه باید به محض پایان پریودی ناپدید شود. 

7- عدم تعادل اسید چرب

یکی دیگر از دلایل درد سینه که به طور غیر مستقیم با پریودی شما مرتبط است، عدم تعادل اسیدهای چرب است. اسیدهای چرب که در سلول های شما ایجاد می شوند، می توانند بر حساسیت بافت سینه تاثیر بگذارند. این مسئله باعث می شود سینه شما حساسیت بیشتری نسبت به هورمون هایی که در دوران بارداری ایجاد می شود، داشته باشد. توصیه می کند کربوهیدرات های پیچیده و فیبر را در رژیم غذایی افزایش دهید. همچنین باید غذاهای چرب را کاهش دهید که می تواند به عدم تعادل اسید چرب کمک کند.

مقاله پیشنهادی اوما: 12 درمان خانگی کیست سینه

8- ورم سینه

عفونت بافت سینه می تواند باعث درد شدید و تورم سینه و تب شود. ورم سینه معمولا به دلیل شیردهی به خاطر بسته بودن کانال های شیر ایجاد می شود که منجر به عفونت سینه می شود. این نوع درد غیر سیکلی سینه معمولا در 12 هفته اول شیردهی مادران را تحت تاثیر قرار می دهد. یک یا هر دو سینه ممکن است قرمز و متورم شوند و لمس آن ها باعث درد می شود. مادران شیرده ممکن است ترک نوک سینه داشه باشند که باعث ایجاد درد سینه می شود.
معمولا پزشکان آنتی بیوتیک ها را تجویز می کنند تا از عفونت و درد سینه خلاص شوید.

9- قبل از یائسگی

برای خانم هایی که در معرض یائسگی هستند درد سینه پس از پریودی کاملا رایج است. در ماه های قبل از یائسگی، چرخه های پریودی می تواند درد نامنظم و درد سینه پس از پریودی را افزایش دهد. به گفته مرکز تحقیقات چرخه پریودی و تخمک گذاری، زنان در مرحله قبل از یائسگی درد سینه را تجربه می کنند. سایر علائم مربوط به قبل از یائسگی شامل موارد زیر است: 

  •  افزایش عرق شبانه و سردرد
  •  لکه بینی نامنظم بین پریودی ها
  •  پریودی سنگین تر از معمول
  • اختلالات خواب و مشکل در خوابیدن

مکمل های طبیعی زیادی برای یائسگی وجود دارد که می تواند به کاهش ناراحتی ها کمک کند. همچنین ممکن است روغنهای ضروری وجود داشته باشد که به بهبود علائم یائسگی کمک می کند.

10- آسیب به سینه

آسیب سینه می تواند موجب درد سینه شود، اما این مسئله به پریودی یا دوره پریودی شما مربوط نخواهد شد. پزشکان سرویس بهداشت ملی گزارش می دهند که آسیب های عضلانی یا رباط ها به شانه، گردن یا پشت می تواند درد را به سینه سمت راست یا چپ منتقل کند. معمولا درد سینه باید با استراحت و استفاده از داروهای طبیعی برای کاهش درد عضلانی برطرف شود.

11- کاسکاندریت

التهاب جناغ سینه (قفسه سینه) بیماری است که به نام کاسکاندریت نامیده می شود و می تواند باعث درد قفسه سینه شود. پزشکان دانشکده پزشکی هاروارد می گویند کاسکاندریت می تواند احساس سوزش در سینه را ایجاد کند. 
اغلب، درد قفسه سینه ناشی از کاسکندریت می تواند به عنوان حمله قلبی در نظر گرفته شود. در حالی که هرگز نباید هر گونه درد قفسه سینه یا فشار شدید در سینه را نادیده بگیرید، کاسکاندریت معمولا بدون عوارض جدی برطرف می شود.

12- اثرات جانبی دارو

درد سینه یا حساسیت نوک سینه پس از پریودی یا قبل از آن می تواند عوارض جانبی بعضی از داروها باشد. به گفته دکتر تیدی برخی از داروها می توانند علائم درد سینه را تشدید کنند. برخی از این داروها عبارتند از: داروهای فشار خون بالا، درمان جایگزینی هورمون و یا داروهای ضد افسردگی. اگر فکر می کنید دارو دلیل درد سینه پس از پریودی است، باید با پزشک خود صحبت کنید.

ادامه در لینک زیر

12 علت و 5 درمان درد سینه بعد از پریود

 

 



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

قرص پیشگیری از بارداری اورژانسی (EC) به جلوگیری از بارداری کمک می کند. اگر باردار هستید این قرص بارداری را پایان نمی دهد و 100٪ موثر نیست. با این وجود، هرچه زودتر پس از رابطه جنسی از آن استفاده کنید، موثرتر خواهد بود.

قرص پیشگیری از بارداری اورژانسی می تواند شامل استفاده از دستگاه داخل رحمی مسی (IUD) و ترکیبی از قرص های ضد بارداری تجویز شده تحت نظر پزشک باشد. با این حال، ارزان ترین و قابل دسترس ترین فرم EC قرص اورژانسی لونژیل است. 

عوارض جانبی احتمالی قرص اورژانسی

قرص اورژانسی، که گاهی به عنوان قرص صبحگاهی نامیده می شود، عوارض جانبی طولانی مدت و جدی ندارد (عوارض مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی). در اکثر موارد، زنانی که  EC مصرف میکنند هیچ عوارضی را تجربه نمی کنند. با این حال، برخی از اشکال قرص EC باعث عوارض جانبی جزئی خواهد شد. شایع ترین عوارض جانبی عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  •  سردرد
  •  خستگی
  •  سرگیجه

قرص اورژانسی  همچنین می تواند چرخه قاعدگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. پریودی شما ممکن است یک هفته زودتر یا دیرتر رخ دهد. اگر پریودی بیش از یک هفته به طول انجامید، ممکن است نیاز به آزمایش بارداری باشد

ادامه در لینک زیر 

علت لکه بینی بعد از خوردن قرص اورژانسی چیست؟

 

 



:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

    لوبیا سیاه

لوبیا سیاه منبع ارزان قیمتی از پروتئین است. لوبیا سیاه را می توان با روش های مختلف تهیه کرد.

2.    لوبیا لیما

برخی از دانه های لیما حدود 21 گرم (گرم) پروتئین در هر 100 گرم فراهم می کنند.

3.    ذرت

ذرت زرد دارای حدود 15.6 گرم پروتئین در هر فنجان است. علاوه بر این، ذرت شامل مقدار خوبی از فیبر و مواد معدنی، از جمله کلسیم است.

4.    ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا به عنوان یک ماهی چرب شناخته می شود و غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است (عوارض امگا3 و  مقدار مصرف مکمل امگا3). ماهی قزل آلا منبع عالی از پروتئین است. ماهی قزل آلا مانند سایر گزینه های پروتئینی دیگر ارزان نمی باشد.

5.    سیب زمینی

سیب زمینی منبع کربوهیدرات نشاسته ای است اما منبع خوبی از مواد مغذی، از جمله پروتئین می باشد. یک سیب زمینی متوسط با پوست حاوی بیش از 4 گرم پروتئین است. مصرف پروتئین کالری را افزایش می دهد.

6.    بروکلی

یک فنجان بروکلی خام تقریبا 2.6 گرم پروتئین دارد و حاوی مواد مغذی مختلف مانند فولات و پتاسیم است. این گیاه حاوی 31 کالری در هر فنجان می باشد.

7.    گل کلم

گل کلم پروتئین زیادی با کالری کمی دارد. یک فنجان گل کلم خرد شده دارای 27 کالری و 2 گرم پروتئین است.

8.    کلم چینی

کلم چینی بیشتر کالری خود را از پروتئین دریافت می کند و غنی از آنتی اکسیدان ها است.

9.    تخم مرغ

تخم مرغ یک منبع عالی از پروتئین، مواد مغذی و چربی های سالم است. مطالعات مختلف نشان داده است مصرف تخم مرغ به سیری کمک می کند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که یک گروه از زنان که به جای شیرینی برای صبحانه تخم مرغ می خورند بیشتر سیر می مانند و در طول روز غذای کمتری مصرف می کنند.

10.    گوشت گاو

گوشت گاو مقدار زیادی پروتئین در هر وعده فراهم می کند. طیف وسیعی از گوشت گاوهای مختلف برای کاهش وزن وجود دارد. افرادی که رژیم غذایی با کربوهیدرات متوسط دارند باید گوشت گاو بدون چربی مصرف کنند، در حالی که افرادی که رژیم کم کربوهیدرات دارند می توانند گوشت گاو چرب تر مصرف کنند.

11.    سینه مرغ

سینه مرغ یک منبع نادر پروتئین است. اکثر کالری های آن به طور مستقیم از سینه مرغ بدون پوست فراهم می شود. 136 گرم سینه مرغ بدون پوست حدود 26 گرم پروتئین فراهم می کند.

12.    جو

جو حدود 17 گرم پروتئین در هر 100 گرم فراهم می کند. آنها همچنین منبع کربوهیدراتهای پیچیده هستند. جوهای خام به راحتی می توانند به عنوان بلغور جو دوسر آماده شوند. باید از جودوسرهای آماده شده اجتناب کنند زیرا اغلب حاوی قند اضافه هستند.

13.    تن

تن منبع عالی از پروتئین است که دارای کالری کمی است. تن ماهی ماهی با چربی کم است. تن ماهی را به سالاد، ساندویچ و تنقلات اضافه کنید. مراقب سس های اضافی، مانند سس مایونز، باشید. این سس ها کالری اضافی ایجاد می کنند.

14.    تمپه

تمپه منبع خوبی از پروتئین برای گیاهخواران است. تمپه مانند توفو از سویا تهیه می شود. با این حال، تمپه پروتئین بیشتری نسبت به توفو دارد، و حدود 17 گرم در هر نصف فنجان پروتئین دارد. 

15. اسپیرولینا

اسپیرولینا باکتری است که در آبهای تازه و نمکی رشد می کند. این ماده مواد مغذی و پروتئین را از مقدار کمی از فرم پودر فراهم می کند.

16.    حبوبات

حبوبات دارای فیبر و پروتئین هستند. این باعث می شود که آنها به عنوان بخشی از رژیم غذایی کاهش وزن انتخاب شوند زیرا می توانند باعث سیری شوند. با این وجود بعضی از مردم ممکن است با هضم حبوبات مشکل داشته باشند.

17.    دانه های شاهدانه

می توان از دانه های شاهدانه در سالاد به عنوان جایگزین کروتون استفاده کرد. دانه های شاهدانه حدود 9.5 گرم پروتئین در هر قاشق غذا خوری عرضه می کنند. 

18.    گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب

گوجه فرنگی خشک شده را می توان به غذاهای مختلف اضافه کرد. آنها منبع خوبی از پروتئین، و همچنین مواد مغذی اضافی و فیبر هستند.

19.    گواوا

گواوا یک میوه گرمسیری است که ممکن است در همه جا موجود نباشد. گواوا یکی از میوه های غنی از پروتئین است. همچنین مواد مغذی اضافی مانند ویتامین C را ارائه می دهد.

20.    کنگر فرنگی

کنگر فرنگی دارای فیبر زیادی است و منبع خوبی از پروتئین می باشد. کنگر فرنگی را می توان در غذاهای مختلف استفاده کرد.

21.    نخود فرنگی

نخود فرنگی غنی از پروتئین، فیبر و سایر مواد مغذی است. نخود فرنگی ارزان قیمت است و دسترسی آسان دارد و در غذاهای مختلف قابل استفاده می باشد.

22.    بیسون

گوشت گاومیش کوهان دار امریکایی یکی دیگر از منابع عالی پروتئین است. گاومیش کوهان دار امریکایی گوشت بدون چربی است، که چربی کمتری از گوشت گاو فراهم می کند. 

23.    گوشت خوک

گوشت خوک بدون چربی منبع خوبی از پروتئین است. کبابها و فیله گوشت خوک غذاهای مناسبی هستند. 

24.    بوقلمون 

بوقلمون منبع غنی از پروتئین است. بوقلمون بدون استخوان می تواند حدود 13 گرم پروتئین در هر 100 گرم داشته باشد.

25.    نخود 

نخود پروتئین سالمی برای گیاهخواری است که دارای فیبر و مواد مغذی زیادی می باشد که از سلامت قلب و استخوان حمایت می کنند. همچنین نخود مانع از سرطان می شود.

26.    کینوا

کوینو یکی از منابع کامل پروتئین گیاه خواری است. کوینو حاوی تمام 11 آمینو اسیدی است که برای ایجاد پروتئین لازم است، و انتخاب خوبی برای گیاهخواران می باشد (11 خاصیت اثبات شده کینوا).

27.    ماست یونانی

ماست یونانی ساده و کم چرب 19 گرم پروتئین در 200 گرم ارائه می کند. افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند باید ماست یونانی را که حاوی شکر افزوده است محدود کنند یا از آنها اجتناب کنند. 

28.    پنیر نرم

این محصول لبنی پروتئین فراوانی دارد. همچنین غذای سالم با کلسیم و سایر مواد مغذی را ارائه می دهد.

ادامه در لینک زیر 

43 مواد غذایی پروتئین دار

 

 



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

لکه بینی تخمک گذاری خونریزی خفیف است که در طول تخمک گذاری رخ می دهد. تخمک گذاری زمانی است که تخمدان تخمک را آزاد می کند. 

چگونگی تشخیص لکه بینی تخمک گذاری

اگر در اواسط چرخه خود متوجه لکه بینی شدید، لکه بینی تخمک گذاری است. لکه بینی خونریزی سبک واژینال است که در خارج از دوره های منظم اتفاق می افتد. به طور معمول، این خونریزی بسیار سبکتر از آنچه شما در طول پریودی تجربه می کنید است.

رنگ خون می تواند سرنخ هایی را برای علت لکه بینی نشان دهد. به همین دلیل است که تغییر رنگ به سرعت جریان خون بستگی دارد. برخی از زنان لکه بینی تخمک گذاری را به رنگ صورتی یا قرمز تجربه می کنند. لکه بینی صورتی نشانه ای است که خون با مایع دهانه رحم مخلوط می شود. زنان معمولا در زمان تخمک گذاری، مایع دهانه رحم بیشتری تولید می کنند. لکه بینی تخمک گذاری معمولا یک یا دو روز طول می کشد.

چه زمانی لکه بینی تخمک گذاری رخ می دهد؟

تخمک گذاری معمولا بین روز 11 تا 21 پس از اولین روز پریودی اخیر شما اتفاق می افتد. تخمک گذاری همچنین می تواند در زمان های مختلف در طول یک چرخه زن اتفاق بیفتد و ممکن است در هر روز در هر ماه اتفاق بیفتد.
ردیابی تخمک گذاری می تواند به بهبود شانس برای بارداری کمک کند. برخی از زنان نیز تخمک گذاری را به عنوان راه پیشگیری از بارداری دنبال می کنند. اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید، لکه بینی خفیف در حین تخمک گذاری نشانه احتمال بیشتر بارداری در این زمان است.

به یاد داشته باشید که تخمک تنها در حدود 24-12 ساعت در طی تخمک گذاری در دسترس است (لکه بینی بارداری چه رنگی است؟). اما، به دلیل اینکه اسپرم میتواند در مدت 3 تا 5 روز در بدن زندگی کند، فرصت باروری شما در هر ماه حدود 5 روز است. این بدان معنی است که اگر چهار روز قبل از تخمک گذاری رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید، هنوز هم می توانید باردار شوید. با این حال، اگر روز بعد از تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید، بعید است باردار شوید، مگر اینکه یک دوره بسیار کوتاه داشته باشید.

چرا لکه بینی تخمک گذاری رخ می دهد؟

لکه بینی تخمک گذاری ممکن است ناشی از تغییرات سریع هورمونی باشد که در طی تخمک گذاری رخ می دهد. در یک مطالعه سطح بالای پروژسترون لووتیال و هورمون لوتئینیزه (LH) در زمان تخمک گذاری در زنانی که خونریزی تخمک گذاری داشتند مشاهده شد. داشتن سطوح بالاتر یا پایین تر از این هورمون ها به این معنا نیست که شما احتمالا بیشتر یا کمتر در معرض آن هستید.

علائم و نشانه های دیگر تخمک گذاری

ممکن است علائم و نشانه های دیگری از تخمک گذاری را مشاهده کنید، از جمله:

  •  افزایش مایع دهانه رحم
  •  مایع دهانه رحم که شبیه به سفیده تخم مرغ است
  •  تغییر در موقعیت یا سفتی دهانه رحم
  •  تغییر در درجه حرارت پایه بدن (کاهش اندکی در دمای قبل از تخمک گذاری و پس از آن افزایش شدید پس از تخمک گذاری)
  •  افزایش میل جنسی
  •  درد خفیف در یک طرف شکم
  •  سطوح بالاتر LH، که می تواند با آزمایش تخمک گذاری اندازه گیری شود
  • حساسیت سینه
  •  نفخ
  •  حس بویایی، طعم یا بینایی شدید

توجه دقیق به این علائم ممکن است به شما کمک کند تا زمان باروری را متوجه شوید.



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

ترشحات واژن بخشی از سلامتی واژن است. نوع ترشحات واژن ممکن است در طول دوره قاعدگی تغییر کند، اما تقریبا در همه موارد، ترشحات نشانه سالم بودن واژن است. ترشحات می تواند به معنای سلامت واژن باشد. با این حال، ترشحات سفید ممکن است نشانه ای از یک مشکل اساسی باشد. 

چه چیزی موجب ترشحات سفید غلیظ می شود؟

ترشحات غلیظ و سفید می تواند در طول چرخه قاعدگی دیده شود. این ترشحات به عنوان leukorrhea شناخته شده است، و کاملا طبیعی است. ترشحات ممکن است در روزهای پیش از تخمک گذاری یا زمانی که تخمک آزاد می شود، رقیق تر باشد. در طی تخمک گذاری، ترشحات یا مخاط ممکن است بسیار غلیظ و مخاطی باشد.

این نشانه ای است که شما تخمک گذاری می کنید و بعضی از زنان از این به عنوان نشانه طبیعی باروری استفاده می کنند. اگر شما در حال تلاش برای بارداری هستید، دیدن این ترشحات غلیظ سفید ممکن است به شما نشان دهد که وقت آن است که مقاربت جنسی داشته باشید.

ترشحات واژن برای کمک به حفظ بافت های واژن به صورت روان و مرطوب می باشد. این ترشحات تحت تأثیر هورمونهای تولید مثل شما قرار دارد و به همین دلیل است که در دوران قاعدگی و در دوران بارداری تغییر می کند.
به همین ترتیب ترشحات واژن روش بدن برای حفظ تعادل pH واژن است. این مایعات به عنوان روانکار طبیعی عمل می کنند تا باکتری ها، خاک و میکروب ها را از حفره واژن خارج کنند. تا زمانی که ترشحات بوی بدی نداشته باشد و هیچ نشانه دیگری از آن دیده نشود، طبیعی و سالم هستند. در واقع، اکثر زنان هر روز یک قاشق چایخوری ترشحات تولید می کنند.

پس از تخمک گذاری، این مقدار می تواند تا 30 بار افزایش یابد. این مایع اضافی باعث می شود نیاز به استفاده از پد داشته باشید، اما نیاز به مراجعه به پزشک نیست.

چه چیزی باعث ترشحات سفید شیری می شود؟

- در اولین روزهای چرخه قاعدگی ممكن است ترشحات رقیق و شیری سفید واژن را مشاهده کنید. بعضی افراد این ترشحات را به عنوان " سفیده تخم مرغ" توصیف می کنند.

- این ترشحات رقیق نشانه این است که شما برای تخمک گذاری آماده می شوید. کاملا طبیعی است. همانطور که به پریودی خود نزدیک می شوید، ترشحات ممکن است غلیظ تر و مات تر شود.

- این ترشحات سفید شیری ممکن است نشانه ای از بارداری باشد. در مراحل اولیه بارداری، بعضی افراد ترشحات سفید شیری رقیق تولید می کنند. این ترشحات ناشی از تغییرات هورمونی است که بدن را برای نه ماه بارداری آماده می کند (انواع ترشحات واژن+ عکس).

- ترشحات می تواند به پاک کردن باکتری ها، میکروب ها و خاک کمک کند. همچنین به شکل گیری پوشش مخاطی در دهانه رحم کمک می کند. این ترشحات باعث می شود دهانه رحم سالم بماند و در طول بارداری از گسترش باکتری ها در رحم جلوگیری می کند.

- تا زمانی که ترشحات سفید شیری بویی نداشته باشند، نشانه سلامت واژن است. با این حال، اگر رنگ ترشح سایه سفید و خاکستری شود و بوی قوی ماهی ایجاد شود، ترشحات نشانه عفونت می باشد. نشانه های رایج واژینوز باکتریایی شامل ترشحات سفید و خاکستری با بوی قوی و بد است.

مقاله پیشنهادی اوما: 14 علائم عفونت رحم و تخمدان

ادامه در لینک زیر 

علت ترشحات سفید رنگ واژن چیست؟

 

 



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

شما از کیت تخمک گذاری برای باردار شدن استفاده می کنید، اما در طی پنج روز گذشته، آزمایش کیت تخمک گذاری مثبت را هر روز دیده اید. این نتیجه چه معنی می دهد و چه کاری باید انجام دهید؟

کیت تخمک گذاری چند روز مثبت به چه معنی است؟

هنگامی که کیت تخمک گذاری به درستی استفاده می شود، 99٪ در تشخیص افزایش هورمون لوتئینیزه (LH) که باعث تخمک گذاری می شود، موثر است. آنها هم به سادگی کار می کنند. همیشه یک خط کنترل دیده می شود که نشان می دهد کیت آزمایش در حال کار است. یک OPK مثبت (یا  LH مثبت) توسط خط دوم در صفحه نمایش نشان داده می شود که از خط کنترل پر رنگ تر است (نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری).

همانطور که قبلا اشاره کردیم، حداکثر شانس بارداری شما در سه روز قبل و بعد از تخمک گذاری اتفاق می افتد. شما ممکن است در طول این مدت تا 33٪ احتمال بارداری داشته باشید. اگر  کیت تخمک گذاری مثبت ببینید، بدان معنی است که باید مشغول به کار شوید! داشتن رابطه جنسی در طی سه روز بلافاصله پس از آزمایش مثبت، شانس بارداری را افزایش می دهد.

اما مثبت شدن متوالی کیت تخمک گذاری :

بطور کلی کیت تخمک گذاری روندی افزایش دارد یعنی ابتدا کمرنگ است و بعد پررنگ میشود و بعد مجدد کمرنگ میشود، اگر یکبار استفاده کردید و خط پررنگ را نشان داد که تخمک گذاری در راه است و اگر خط کمرنگ بود باید مجدد استفاده کنید تا خط پررنگ شود، حال اگر تا چند روز کیت مثبت باقی ماند سه دلیل ممکنه داشته باشه:

  • شما تنبلی تخمدان و یا سندرم پلی کیستیک دارید
  • شما از قرص های محرک تخمک گذاری استفاده کرده اید
  • کیفیت کیت تخمک گذاری پایین و خطا دارد
  • ادرار زمان زیادی روی کیت باقی مانده است

چرا باید کیت تخمک گذاری مثبت را حفظ کنم؟

به طور معمول  کیت تخمک گذاری مثبت برای چند روز پس از آزمایش اولیه مثبت مشاهده می شود. اکثر زنان کیت تخمک گذاری مثبت را تا 72 ساعت تجربه می کنند، زمانی که LH هنوز در ادرار وجود دارد. در واقع ما تقریبا همیشه مقدار کمی هورمون لوتئینیزه در ادرارمان داریم. به همین دلیل است که تست همراه با یک خط کنترل است.

در کل اگر کیت تخمک گذاری مثبت را چند روز پشت سر هم مشاهده کنید نباید نگران باشید. می توانید پس از اولین مثبت اولیه، تست را متوقف کنید. اگر به طور مداوم کیت تخمک گذاری های مثبت را برای 4 یا 5 روز دریافت کنید، ابتدا اطمینان حاصل کنید که از تست درست استفاده می کنید. دستورالعمل های بسته را بخوانید. اطمینان حاصل کنید که خط تست به اندازه کافی تیره تر از خط کنترل است. همچنین می توانید پنجره باروری خود را با ردیابی دمای پایه بدن خود و سازگاری مخاط دهانه رحم بررسی کنید

ادامه لینک 

کیت تخمک گذاری چند روز مثبت است؟

 

 



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

جلوگیری از بارداری اورژانسی چیست؟

پیشگیری از بارداری اورژانسی به روش های پیشگیری از بارداری اشاره دارد که می تواند برای پیشگیری از بارداری پس از رابطه جنسی استفاده شود. این روش ها برای استفاده در عرض 5 روز توصیه می شود.  پیشگیری از بارداری اورژانسی (EC) می تواند مانع از بیش از 95٪ حاملگی ها در طی 5 روز نه یک هفته  پس از مقاربت شود. EC می تواند در موارد زیر مورد استفاده قرار گیرد: مقاربت محافظت نشده، نگرانی در مورد نقص احتمالی پیشگیری از بارداری، استفاده نادرست از پیشگیری از بارداری، و تجاوز جنسی در صورت عدم وجود پیشگیری از بارداری.

حالت عمل اورژانسی

قرص های ضد بارداری اورژانسی مانع از بارداری با جلوگیری یا به تاخیر انداختن تخمک گذاری می شوند و منجر به سقط جنین نمی شوند. IUD باعث جلوگیری از لقاح با ایجاد تغییرات شیمیایی در اسپرم و تخمک می شود. پیشگیری از بارداری اورژانسی نمیتواند بارداری ایجاد شده را متوقف کند یا به جنین در حال رشد آسیب برساند.

روش های جلوگیری از بارداری اورژانسی

4 روش پیشگیری از بارداری اورژانسی :

  •  قرص لونژیل
  • قرص ال 
  • قرص اچ دی
  • IUD (آی یو دی)

IUD  موثرترین روش پیشگیری از بارداری در دسترس است. قرص های ضد بارداری اورژانسی که توسط WHO توصیه می شوند، عبارت است قرص لونژیل

چه کسی می تواند از روش های پیشگیری از بارداری اورژانسی استفاده کند؟

برای جلوگیری از بارداری ناخواسته، نیاز به استفاده از روش های پیشگیری از بارداری است. هیچگونه منع مصرف داروهای ضد بارداری اورژانسی برای پیشگیری از بارداری وجود ندارد. هیچ محدودیت سنی برای استفاده از وسایل پیشگیری اورژانسی وجود ندارد. معیارهای مورد نیاز برای استفاده عمومی از IUD مسی برای استفاده از IUD مسی برای مقاصد اورژانسی صدق می کند (حاملگی با وجود دستگاه ای یو دی).

در چه شرایطی می توان از روش اورژانسی  استفاده کرد؟

پیشگیری از بارداری اورژانسی در مواردی بعد از رابطه جنسی استفاده می شود. این موارد عبارتند از:

  •  هنگامی که هیچ روش پیشگیری از بارداری استفاده نشود
  •  هنگام سوء استفاده جنسی زمانی که خانم از روش پیشگیری از بارداری استفاده نکرده باشد.

ادامه در لینک زیر 

جلوگیری از بارداری بعد از یک هفته

 

 



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

شیاف واژینال داروهای جامدی است که به وسیله یک اپلیکاتور خاص وارد واژن می شوند. بدن داروها را از شیاف واژن جذب می کند. آنها سریعتر از داروهای خوراکی کار می کنند. این به این دلیل است که شیاف در داخل بدن ذوب شده و به طور مستقیم به جریان خون جذب می شود.

دستورالعمل های گام به گام استفاده از اپلیکاتور

علاوه بر شیاف، به صابون، آب و حوله نیاز خواهید داشت. همچنین ممکن است دستمالهای بهداشتی نیاز داشته باشید. می توانید از این دستورالعمل ها برای استفاده از شیاف واژن استفاده کنید.

آماده سازی

نحوه استفاده از اپلیکاتور

  1.     محل واژن و دست ها را با صابون ملایم و آب گرم بشویید و با یک حوله پاک تمیز کنید.
  2.   بسته بندی شیاف را باز کنید.
  3.  شیاف را روی انتهای اپلیکاتور قرار دهید. اگر از اپلیکاتور استفاده شده استفاده می کنید، این مرحله را انجام دهید. اپلیکاتور از قبل حاوی دارو است.
  4.    انتهای اپلیکاتور را از طرفی که شیاف ندارد نگه دارید.

وارد کردن شیاف

اپلیکاتور

  1.     در موقعیت قرار بگیرید. می توانید به پشت بخوابید و زانو های خود را خم کنید، یا می توانید با زانوهای خم شده بایستید و پاهای خود را چند سانتی متر از هم جدا کنید. اگر پرستار هستید، موقعیت اول برای بیمار شما بهتر است.
  2.   به آرامی اپلیکاتور را وارد واژن کنید.
  3. اپلیکاتور را تا جایی که وارد می شود، فشار دهيد. این مسئله باعث می شود شیاف را تا انتهای واژن فشار دهد.
  4.  اپلیکاتور را از واژن خود خارج کنید.

پایان کار

نحوه استفاده از اپلیکاتور

  1.  اگر اپلیکاتور قابل استفاده مجدد است، آن را طبق دستورالعمل های بسته بندی تمیز کنید. اگر قابل استفاده مجدد نیست، آن داخل سطل زباله بریزید.
  2.  تمام مواد مصرفی دیگر را نیز دور بریزید.
  3.  دست ها را با صابون و آب گرم بشویید.

نکات مفید هنگام استفاده از اپلیکاتور

  • شیاف واژن ممکن است نشت کند، بنابراین بهتر است در هنگام خواب استفاده شود. می توانید از یک دستمال مرطوب بهداشتی استفاده کنید تا لباس و تخت کثیف نشود.
  •  قبل از استفاده از شیاف آن را در آن غوطه ور کنید. این کار باعث می شود وارد کردن آن آسان تر شود.
  •  برای جلوگیری از ذوب کردن شیاف قبل از استفاده، آن را در جای خنک نگهداری کنید. اگر بر روی برچسب ذکر شده است می توانید دارو را در یخچال قرار دهید.
  • تا زمانی که دکتر توصیه می کند، از دارو استفاده کنید.
  •  می توانید از شیاف واژینال در طول پریودی نیز استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از شیاف واژینال از تامپون استفاده نکنید. تامپون می تواند دارو را جذب کند. بنابراین از کارکرد خوب دارو جلوگیری می کند.

نحوه استفاده اپلیکاتور در بارداری

در بارداری هم میتوانید از اپلیکاتور استفاده کنید اما نباید تا انتهای واژن اپلیکاتور را وارد کنید، به اندازه یک سوم و یا یک بند انگشت اپلیکاتور را وارد واژن کنید حتی اگر سرکلاژ هم هستید، می توانید استفاده کنید. 

مراحل استفاده از اپلیکاتور بطور خلاصه:

  1.   بهتر است از این محصولات قبل از خواب استفاده کنید. دراز کشیدن، نشت دارو از واژن را کاهش می دهد.
  2.  محل واژن را با صابون ملایم و آب بشویید و کاملا خشک کنید. اگر محصول به عنوان یک اپلیکاتور از قبل پر شده است، به مرحله 5 بروید.
  3.  برای محصولات کرم واژنی: اپلیکاتور را به انتهای لوله کرم وصل کنید و تا زمانی که کاملا محکم شود بپیچانید. کرم را از لوله به داخل اپلیکاتور فشار دهید تا به مقدار مشخص شده برای دوز خود برسید. اپلیکاتور را بپیچانید و لوله را بردارید.
  4.   قرص یا شیاف: دارو را از بسته بندی خارج کنید و آن را در انتهای اپلیکاتور قرار دهید.
  5.  در صورت قرار گرفتن بدن در یکی از دو روش، مایع را وارد واژن کنید. اپلیکاتور را تا جایی که راحت هستید وارد کنید. می توانید پاهای خود را باز کنید و زانوهایتان را خم کنید.
  6.   یا به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید و پاها را کمی از هم جدا کنید.
  7.  اپلیکاتور را تا زمانی که متوقف شود فشار دهید. اپلیکاتور را از واژن خارج کنید.
  8.  اگر اپلیکاتور قابل استفاده مجدد است، آن را طبق دستور تمیز کنید. مراحل تمیزکاری معمولا شامل جدا کردن دو قطعه و شستن با صابون ملایم و آب است. در صورتی که یکبار مصرف است، اپلیکاتور را دور بیندازید.
  9. دست های خود را با صابون و آب گرم بشویید.
  10.   دارو را تا زمانی که دکتر تجویز کرده است مصرف کنید. محصول را بدون فراموشی حتی یک روز، حتی در طول دوره پریودی استفاده کنید. در صورت استفاده از این دارو، از پد های بهداشتی استفاده کنید. از تامپون استفاده نکنید.

لینک مقالات 

نحوه استفاده از اپلیکاتور

 

 



:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

لقاح کجا در بدن انسان رخ می دهد؟

روند لقاح یک فرایند گام به گام است که نتیجه آن تولید یک زندگی است. این فرایند با یک تخمک بارور آغاز می شود که در رحم مادر باقی می ماند تا زمانی که آماده تولد باشد. تخمک و اسپرم در تلاش مشترک برای باروری برای تبدیل شدن به یک زیگوت یا تخمک بارور به هم می پیوندند. بین فرآیند لقاح و تولد چند مرحله وجود دارد.

لوله های فالوپی جایی است که بیشتر بارور شدن برای حاملگی های طبیعی انجام می شود. هنگامی که مرد و زن در رابطه جنسی شرکت می کنند، مایع منی مرد داخل مهبل (زن) ریخته می شود. تا 150 میلیون اسپرم میتواند در یک انزال مایع منی آزاد شود. اسپرم برای دیدار با تخمک در لوله فالوپی حرکت می کند، اما اسپرم ها باید سریعا به لوله فالوپی برسند زیرا بین 12 تا 48 ساعت بعد از تخمک گذاری از بین می روند.

این اتفاق در قسمت فوقانی رحم رخ می دهد یا حتی می تواند در خارج از دستگاه تولید مثل در موارد بیماری التهابی در ناحیه لگن اتفاق بیفتد. اینحاملگی خارج رحمی است که یک حادثه جدی است.

 

 

تخمک

اسپرم

تعداد شرکت کنندگان

1 در هر دوره قاعدگی

 

~ 250-280 میلیون در هر انزال

اندازه

بزرگترین قطر سلول در بدن انسان: ~ 0.12 میلی متر

μm ~   50طول (10،000 برابر کوچکتر از تخمک)

میتوکندری

200000-100

100-75

 

چگونگی لقاح اتفاق می افتد؟

فرایند باروری با چرخه قاعدگی زن آغاز می شود. این چرخه بدن زن را آماده می کند و حدود نیمی از راه لقاح را طی می کند. تخمک به داخل لوله فالوپی آزاد می شود که در آن بارور شدن رخ می دهد.

تنها حدود 85 درصد از اسپرم قادر به رسیدن به مقصد خود است. 15 درصد از اسپرم ها قادر به رسیدن به تخمک هستند. اسپرم سیگنال هایی را که توسط رحم و واژن ارائه می شود را دنبال می کند و به دهانه رحم می رسد. سپس از میان مخاط دهانه رحم عبور می کند و به پوشش رحم می رسد. رحم و یا پوشش رحم، جایی است که جنین بعد از تخمک گذاری بارور می شود.

از حدود 1000 اسپرمی که باقی می مانند، باید راه خود را به لوله فالوپی پیدا کنند. در حالی که دو لوله فالوپی وجود دارد، تخمک تنها در یکی از آنها یافت می شود. اگر اسپرم لوله مناسب را انتخاب کند تخمک را پیدا خواهد کرد.

کل فرآیند، از انزال تا پیدا کردن تخمک، حدود 20 دقیقه طول می کشد. اسپرمهایی که به تخمک می رسند سعی می کنند تخمک را بارور کنند.

ادامه در لینک زیر 

لقاح چگونه صورت میگیرد؟

 

 



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

یا خودارضایی باعث ناباروری در مردان می شود؟

پاسخ ساده "خیر" است. خودارضایی به تحریک اندام های جنسی برای تحریک جنسی اشاره دارد. این مسئله به هیچ وجه نمی تواند مانع از باروری شود. با این حال، اگر یک زوج برنامه بچه دار شدن دارند، مرد باید خودارضایی خود را کاهش دهد. این مسئله به این دلیل است که خودارضایی در مردان منجر به انزال می شود و اگر برنامه بچه دار شدن دارید، باید اسپرم های خود را حفظ کنید تا بتوانید خانم را باردار کنید.

- هنگامی که یک مرد خودارضایی می کند، به انزال مایع منی منجر می شود. مردی که بیش از حد خود ارضایی می کند با کاهش حجم مایع منی در انزال مواجه می شود. خودارضایی اغلب مقدار مایع منی را پایین می آورد و باید مدت زمان مشخصی را تا زمان بازسازی آن منتظر بمانید. علاوه بر این، خودارضایی ممکن است باعث خستگی شود و انرژی و تمایل شما به رابطه جنسی را کاهش می دهد.

- تحقیقات زیادی در زمینه خودارضایی و رابطه آن با ناباروری مردان انجام شده است (4 علت اصلی و 7 درمان ناباروری در مردان و تشخیص آن). این مطالعات نتایج مختلف داشته است. برخی معتقدند اگر مرد می خواهد همسرش را باردار کند باید از خودارضایی خودداری کند. اما بسیاری ابراز کردند خودارضایی به هیچ وجه نمی تواند باعث ناباروری مرد شود.

- یکی دیگر از خرافات رایج در رابطه با خودارضایی مرد این است که باعث اختلال نعوظ در مردان می شود. این خرافات دور از حقیقت است. خودارضایی نمی تواند باعث اختلالات نعوظ شود. با این حال، مردانی که از خودارضایی لذت می برند کمتر با همسر خود به ارگاسم می رسند. این امر ممکن است منجر به مشکلی در بارداری شود.

- بنابراین خودارضایی منجر به ناباروری در مردان نمی شود. اما خودارضایی مکرر ممکن است منجر به مشکل مربوط به بارداری شود. محدود کردن خودارضایی می تواند این مشکلات را حل کند. اما اگر مشکل همچنان ادامه داشته باشد و نمی توانید همسر خود را باردار کنید باید از خودارضایی خودداری کنید و بلافاصله با پزشک باروری تماس بگیرید. در حالی که خودارضایی بخشی از عادت طبیعی انسان است، هنگامی که یک زوج در حال تلاش برای باردار شدن هستند، ممکن است نیاز به محدود کردن خودارضایی و حفظ اسپرم برای بارور کردن تخمک باشد.

در طول خودارضایی چه اتفاقی می افتد؟

انزال مایع منی باعث کاهش تعداد اسپرم موجود برای بارور کردن تخمک می شود. به نظر می رسد مرد نیاز به تولید اسپرم بیشتر برای تکمیل مخزن لقاح دارد، و این مسئله به زمان نیاز دارد. در مردانی که بیش از یک بار در روز خودارضایی می کنند، ذخایر اسپرم کاهش می یابد. انزال چند بار در روز تعداد اسپرم را کاهش می دهد.

حفظ تعداد اسپرم بیشتر

راه های دیگری برای حفظ اسپرم در تعداد بالا وجود دارد (مورفولوژی اسپرم باید چقدر باشد؟)، از جمله پوشیدن لباس های گشاد، عدم مصرف بیش از حد الکل و ترک سیگار. هر چه میزان اسپرم در بدن بیشتر باشد، احتمال ورود اسپرم به تخمک و باروری بیشتر می شود.

آزمایشات برای تعداد اسپرم

اگر مرد احساس کند تعداد کمتری اسپرم نسبت به تعداد طبیعی دارد و این تعداد کم اسپرم موجب ناباروری شود، تست تعداد اسپرم برای تعیین مشکل سیستم تولید مثل انجام می شود. آزمون تعداد اسپرم نیاز به جمع آوری نمونه اسپرم دارد.

روش های جایگزین برای افزایش تعداد اسپرم

وقتی صحبت افزایش اسپرم و تحرک اسپرم می شود، روش های طبیعی زیادی وجود دارد که می تواند کیفیت و کمیت اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد. اولین مسئله رژیم غذایی است. حفظ رژیم غذایی سالم و مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی می تواند به افزایش سلامتی کلی بدن از جمله اسپرم کمک کند.

در مطالعات اخیر، مصرف مکمل روی همراه با اسید فولیک می تواند کیفیت اسپرم تولید شده را افزایش دهد. پزشکان اثرات مثبت اسید فولیک را در جنین به مدت طولانی مطالعه کرده اند، اما تا کنون از ارتباط مستقیمی بین اسید فولیک و تولید اسپرم مدرکی در دست نیست.

حفظ اسپرم سالم و افزایش تعداد اسپرم میتواند به معنای تفاوت در باروری باشد. کاهش خودارضایی و رژیم سالم با روی و اسید فولیک باعث افزایش احتمال باروری می شود.

خودارضایی در زنان و باروری

برای حفظ تعداد اسپرم، مردان نیاز به حفظ انزال برای مقاربت دارند. هنگامی که اسپرم در مایع منی باقی می ماند باعث باروری می شود. خودارضایی در زنان نیز ممکن است در ناباروری نقش داشته باشد. وقتی ارگاسم زن اتفاق می افتد، دهانه رحم انتهای مهبل (واژن) را لمس می کند. این پایین آمدن به طور طبیعی باعث افزایش باروری می شود. هنگامی که زن در هنگام مقاربت خودارضایی می کند، اگر قبل از مرد به اوج لذت جنسی برسد، اسیدهای واژن وارد دهانه رحم می شوند و میزان اسپرم را برای تخمک گذاری کاهش می دهند.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

لینک مقاله 

آیا خودارضایی باعث نازایی میشود؟

 

 



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

بارداری زمانی است که یک اسپرم و یک تخمک ملاقات می کنند و تخمک بارور می شود. هنگامی که یک مرد انزال می کند، میلیون ها اسپرم آزاد می شوند که شامل تعداد نسبتا بالایی از اسپرم های X و Y هستند. سریع ترین اسپرم در نهایت به تخمک می رسد و آن را بارور می کند و این اسپرم جنسیت نوزاد را تعیین می کند. این اسپرم همچنین هورمون ها و فرایندهایی را که جنین در طی هفته ها دنبال می کند را تعیین می کند. اگر اسپرم X تخمک را بارور کند، اندام تناسلی نوزاد به صورت  (XX) یک خانم رشد می کند. اگر اسپرم Y  تخمک را بارور کند، اندام تناسلی نوزاد به صورت  (XY) مرد رشد می کند.

غیرفعال کردن کروموزوم X

غیرفعال کردن X نقش مهمی در تشکیل جنین زن دارد. در داخل بلستوسیست (مجموعه ای از سلول هایی که در نهایت تبدیل به جنین می شوند) یکی از کروموزوم های X در هر سلول در حال رشد غیرفعال می شود. کروموزوم های غیر فعال شده X بعدا به رشد جنین باز می گردند. با این حال، برخی از زنان غیر فعال شدن X را تجربه نمی کنند و مسئله این منجر به وجود یک اختلال شناخته شده به نام سندرم ترنر (سندرم داون در بارداری: علت، علائم و درمان ) می شود.

10 مرحله تشکیل اندام تناسلی جنین پسر

تشکیل اندام تناسلی جنین پسر

1- در ابتدا هر دو جنسیت مشابه هستند

جنسیت جنین تا ماه سوم بارداری مشخص نمی شود زیرا هر دو شبیه به هم می باشند. اندام تناسلی هر انسان از غده جنسی و جفت ارگان های جنسی تشکیل شده است. خواص غدد جنسی شکل اندام جنس خارجی را تعیین می کند.
آنها سلول جنسی بالغ قابل تکثیر را تولید می کنند که حاوی آنچه فرزندانشان به ارث می برند (DNA) می باشد. به طور کلی، تمام جنین ها در ابتدا به صورت جنسیت زن شروع به رشد می کنند.

غدد همچنین هورمون های جنسی اولیه را تولید می کنند. اندام های خارجی کیسه بیضه، آلت تناسلی، ولو و مهبل (واژن) هستند. در حالیکه هر دو جنسیت ارگان های خارجی مشابهی دارند، غدد و دیگر ساختارهای داخلی هم اکنون شروع به رشد کرده اند.

در حدود هفته 7-9، هنگامی که اندام های تناسلی خارجی شروع به شکل گیری مرد یا زن می کنند، این فرایند تحت تأثیر خواص غدد قرار می گیرد.

2- عامل تعیین کننده جنسیت جنین پسر

هرچند اسپرم X یا Y یک تخمک را بارور می کند، اثر کامل آن تا هفته 7 بارداری  قابل توجه نخواهد بود. تمایز جنسیتی نیاز به یک عامل هدایت کننده دارد که از ژن های مختلفی که یک ژن تعیین کننده ژن در کروموزوم Y دارند، می آید. این به عنوان عامل تعیین کننده تست (TDF) شناخته می شود.

این عامل همچنین به عنوان پروتئین (Y (SRY تعیین کننده جنسیت شناخته شده است. اگر این عامل در جنین حضور نداشته باشد، جنین در حال رشد دختر خواهد بود. با این حال، در صورت وجود آن، آزاد شدن هورمونهای مردانه به منظور تسهیل رشد اندام های تناسلی مردانه تحریک می شود.

تحقیقاتی در این مورد به طور گسترده انجام شده است. یکی از تحقیقات اعلام کرد که عدم وجود SRY، حتی در کودک XY می تواند منجر به رشد جنس زن شود.  در حالی که جنین به عنوان جنس زن رشد می کند، ظهور این ژن بین هفته های 6 تا 8 شکل گیری جنین، رشد ساختار زنانه در مرد را متوقف می کند.

ادامه در لینک زیر 

زمان تشکیل اندام تناسلی جنین پسر

 

 



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

هورمون گونادوتروپین هورمون انسانی (hCG) برای بارداری منحصر به فرد است. این هورمون در خون و / یا ادرار زن باردار تشخیص داده می شود. آزمایشات برای عدد بتا حساسیت زیادی دارند و فقط نیاز به مقدارکمی hCG برای تشخیص حاملگی مثبت دارند. به همین دلیل است که آزمون حاملگی "مثبت کاذب" غیرممکن است؛ زیرا اگر hCG وجود داشته باشد، نشانه حاملگی است. با این حال، ممکن است نتایج آزمون منفی کاذب دیده شود که به خاطر انجام آزمون بارداری خیلی زود قبل از رسیدن hCG  به مقدار کافی می باشد. اگر نمونه خون یا ادرار برای آزمایش بارداری یا ادرار کافی نباشد و نمونه بیش از حد رقیق باشد، احتمال منفی کاذف وجود دارد. این یکی از دلایلی است که بسیاری از کیت های آزمون حاملگی خانگی دارای دو نوار تست هستند (عدد بتا و جنسیت جنین).

تحقیقات نشان داده است که اکثر جنین ها بین 8 تا 10 روز بعد از تخمک گذاری کاشته می شوند، اما این مسئله متغیر است. بعضی از زنان دقیقا پس ازتخمک گذاری باردار می شوند و دیگران پنج روز بعد از تخمک گذاری باردار می شوند.

چه زمانی هورمون بتا تولید می شود؟

هورمون گونادوتروپین هورمون انسانی (hCG) پس از لقاح و پس از آن کاشت زگوت در دیواره رحم مادر تولید می شود. این هورمون از سلول هایی تولید می شود که در نهایت تبدیل به جفت می شوند. نقش hCG تغذیه زیگوت می باشد و آن را تا زمانی که جفت به مرحله عمل برسد حمایت می کند. همچنین به عنوان یک سیگنال برای بدن به منظور پریود نشدن عمل می کند، زیرا پوشش رحم ضخیم تر برای رشد جنین ضروری است.

آزمایش خون، به جای تست ادرار، به تشخیص زود هنگام عدد بتا می انجامد. ادرار ممکن است بیش از حد رقیق باشد و نتواند  hCG را تشخیص دهد. این یکی از دلایلی است که توصیه می شود نمونه ادرار از اولین ادرار صبحگاهی گرفته شود (15 نکته جالب درباره بی بی چک).

حتی قبل از اینکه پریودی قطع شود، هورمون بتا تولید شده است. 11 روز پس از تخمک گذاری وجود هورمون در خون تشخیص داده می شود و در عرض 12-14 روز پس از تخمک گذاری وجود هورمون در ادرار تشخیص داده می شود. اگر دوقلوها باردار باشید، احتمالا میزان هورمون hCG شما با خانمی که یک فرزند باردار است متفاوت است. اما این مسئله بستگی به مرحله بارداری و خصوصیات زن دارد. فقط زنان باردار هورمون بتا تولید می کنند. 

مقاله پیشنهادی اوما: عدد بتا در هفته چهارم بارداری

هورمون بتا یا  hCG هر چند وقت افزایش می یابد؟

به طور کلی، غلظتhCG  در اوایل بارداری هر دو 2-3 روز افزایش می یابد. در 85٪ از حاملگی های طبیعی، سطح hCG هر سه روز دو برابر می شود. سطوح hCG بین هفته 10 تا 8 حاملگی به اوج خود می رسد و سپس شروع به کاهش می کند. همانطور که بارداری پیشرفت می کند، سطوح پایین تر ثابت می شود. این یکی از دلایلی است که علائم تهوع و خستگی، که در سه ماهه اول بارداری آشنا هستند، بعد از چند ماه اول شروع به کاهش می کنند.

نزدیک چهار ماهگی بارداری، جفت به حمایت از جنین در حال رشد می پردازد و نیازی به چنین سطوح hCG بالا نیست.  هر زن باردار و جنینش منحصر به فرد است. به همین دلیل است که غلظتهای مختلفی برای hCG برای هر سن و مرحله بارداری وجود دارد. برخی از زنان دارای سطح بسیار پایینی از hCG هستند، اما نوزاد کاملا سالم و طبیعی زایمان می کنند. دیگران سطح بسیار بالایی از hCG دارند و ممکن است دوقلو یا سه قلو باردارباشند. اما در حقیقت، فقط یک نوزاد باردار هستند.

هنگامی که در خصوص سطح hCG تردید وجود دارد، انجام اولتراسوند غربالگری معمول است. این کار می تواند به راحتی سن و رشد جنین را ارزیابی کند. اسکن سونوگرافی واژینال رایج تر است، زیرا دقیق تر از اسکن شکمی است.

هنگامی که سطح هورمون بتا به طور مداوم پایین است و علائم دیگری از حاملگی وجود ندارد، به احتمال زیاد عوارض حاملگی وجود دارد. به عنوان مثال، بارداری خارج از رحم ممکن است وجود داشته باشد. گاهی اوقات، سطوح پایین بتا به خاطر محاسبه اشتباه زمان تخمک گذاری است. حدود یک پنجم حاملگی ها پیشرفت نمیکند و سقط خودبخودی رخ می دهد. اگر سطح hCG بسیار بالا باشد، به خاطر اشتباه در محاسبه تاریخ تخمک گذاری،حاملگی مولار یا حاملگی چندقلو است (بارداری دوقلو | بارداری هفته به هفته دوقلویی).

چگونه می توانم سطح هورمون بتا را بدانم؟

شما نمی توانید سطح بتا را تعیین کنید، مگر اینکه متخصص توصیه کند تست را انجام دهید. اگر برای بارداری از روش های کمی باروری استفاده کرده باشید احتمال سقط وجود دارد به همین دلیل به طور منظم تست hCG انجام می شود. اما در اصل، اندازه گیری های معمول بتا به طور مرتب انجام نمی شود.

ادامه در لینک زیر 

عدد بتا در بارداری دوقلویی چند است؟

 

 



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

مادر شدن تجربه شیرینی است که هر خانم دوست دارد آن را تجربه کند. پیش از بارداری و اقدام برای مادر شدن، دوران شیرین بارداری و بعد از آن شیر دادن به نوزاد و مراقبت های نوزادی ، ممکن است چندین سال طول بکشد، در این زمان قطعا هر مادر نگرانی، استرس و اضطراب دارد . این دوران درکنار حس شیرین و لذت بخش سختی های زیادی دارد. اما راه هایی برای کاهش این دشواری ها هست که شما حس زیبای مادر شدن را بیشتر از تلخی های آن تجربه کنید. همراهی که میتواند شما در لحظات مختلف و روز و شب راهنمایی کند ، یک نرم افزار یا اپلیکیشن بارداری است . اپلیکیشنی که اول از همه معتبر باشد و دوم اینکه نیاز های یک مادر از اقدام تا بعد از زایمان را برآورده کند. در این مقاله به معرفی اپلیکیشن اوما میپردازیم.

 این نرم افزار وابسته به مشخصات هر کاربر کاملاً خصوصی سازی می شود و همواره با پرتال اینترنتی اوما بطور آنی در ارتباط خواهد بود، مقالات جدید روزانه در نرم افزار بار گذاری می شوند، ویدئو ها و آموزشهای مختلف افزوده خواهند شد و کاربران به راحتی پرسشهای خود را چه از طریق نرم افزار و چه از طریق پرتال اوما (سایت اوما) ارسال می نمایند، پرسش‌های ارسال شده در کوتاه ترین زمان توسط متخصصین و کارشناسان اوما پاسخ داده خواهد شد. از دیگر ویژگی های نرم افزار اوما به روز رسانی محتوای نرم افزار بصورت خودکار در طول زمان می باشد، بطوریکه کاربر بعد از گذشت مدت زمان کوتاه، اضافه شدن امکانات جدید و تغییر در ظاهر و بهبود محتوای نرم افزار را شاهد خواهد بود. به طور فهرست وار اوما از بخشهای زیر تشکیل شده است:

  • بخش پرسش و پاسخ از متخصصین اوما و تفسیر آزمایشات و سونوگرافی ها
  • تعیین روز تخمک گذاری در پریو منظم و نامنظم
  • دانشنامه سلامت و مقالات مربوطه
  • ثبت روزانه  و شمارش حرکات جنین 
  • تقویم بارداری هفته به هفته و تعیین زمان انجام آزمایشات و غربالگری ها
  • تعیین سن بارداری و زمان تقریبی زایمان
  • تعیین قد و وزن جنین در هر هفته و چک لیست کارهای مربوط به هر هفته بارداری
  • ابزار آنالیزور ترکیبات بدن و سلامت
  • نمودار وزن گیری مادر باردار

در ادامه هر کدام از قسمت بطور جداگانه توضیح داده میشود:

ادامه در لینک زیر 

اپلیکیشن بارداری اوما : پیش از بارداری، بارداری و شیردهی

 

 



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

رژیم روز شنبه

  •  صبحانه: فریتاتا تهیه شده با 3 تخم مرغ، 1 اونس پنیر و 2/1 فنجان سیب زمینی سرخ شده.
  •  ناهار: مرغ با سس مارینارا و اسکواش اسپاگتی با سیب.
  • شام: 3 اونس (85 گرم) میگو با پیاز و فلفل قرمز، 1 فنجان لوبیا سیاه در یك قارچ ذرت.

رژیم غذایی دانمارکی 13 روزه را امتحان کنید


رژیم روز یکشنبه

  • صبحانه: پنکیک کدو تنبل پروتئین با 4/1 فنجان گردوی خرد شده.
  •  ناهار: یک فنجان ماست ساده یونانی با 4/1 فنجان مخلوط آجیل و آناناس.
  •  شام: 6 اونس (170 گرم) ماهی قزل آلا کبابی، سیب زمینی و سوپ اسفناج.

رژیم غذایی گروه خونی : A, B, AB, O


رژیم روز دوشنبه

  •  صبحانه: 3 تخم مرغ، 1 قاشق غذاخوری غلات کامل با 1 قاشق غذاخوری کره بادام و یک گلابی.
  •  ناهار: سالاد آووکادو تازه و پنیر نرم و پرتقال.
  •  شام: 6 اونس (170 گرم) استیک، سیب زمینی شیرین و کدو سبز کبابی.

20 نوع رژیم غذایی موجود در دنیا


رژیم روز سه شنبه 

  •  صبحانه:  شربت تهیه شده با 1 پودر پروتئین، 1 فنجان شیر نارگیل و توت فرنگی.
  •  ناهار: 4 اونس (114 گرم) ماهی قزل آلا، سبزیجات مخلوط، روغن زیتون و سرکه و سیب.
  •  شام: 4 اونس (114 گرم) مرغ کبابی با کوینو و جوانه بروسل.

رژیم غذایی کاهش وزن در یک ماه


رژیم روز چهارشنبه

  •  صبحانه: جودوسر و یک فنجان ماست یونانی ساده با 4/1 فنجان گردوی خرد شده.
  •  ناهار: 4 اونس (114 گرم) مرغ مخلوط با آوکادو و فلفل قرمز و هلو.
  •  شام: گوشت و برنج قهوه ای.

9 داروی گیاهی برای لاغری


رژیم روز پنج شنبه

  •  صبحانه: املت اسپانیایی با 3 تخم مرغ، پنیر 1 اونس، فلفل قرمز، زیتون سیاه و سالسا و پرتقال.
  •  ناهار: گوشت و برنج قهوه ای.
  •  شام: 4 اونس (114 گرم) ماهی هویج، عدس و کلم بروکلی.

رژیم غذایی 14 روزه کم کاری تیروئید


رژیم روز جمعه

  •  صبحانه: یک فنجان پنیر با 4/1 فنجان گردو، خرد شده و دارچین و سیب.
  •  ناهار: 4 اونس (114 گرم) ماهی قزل آلا کنسرو شده با نان غلات و هویج.
  •  شام: گوشت مرغ با سس مارینارا، اسکواش اسپاگتی و تمشک.

مقاله پیشنهادی اوما: 8 رژیم لاغری سریع و موثر

ادامه در لینک زیر 

رژیم پروتئین برای لاغری

 

 



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()