نوشته شده توسط : تیم پزشکی

دلیل اصلی کچلی در مردان و زنان بسته شدن و مسدود شدن فولیکول های مو است. این فولیکول ها ممکن است با سلول های مرده پوست یا گرد و خاک یا در اثر بیماری یا رادیکال های آزاد مسدود شوند. بنابراین با درمان بیماری می توانید از ریزش مو جلوگیری کنید.

ریزش مو و بیماری تیروئید

کم کاری و پرکاری شدید و طولانی مدت تیروئید می تواند موجب ریزش مو شود. مو به طور یکنواخت کم پشت می شود. رشد مو معمولا با درمان موفقیت آمیز بیماری تیروئید شروع می شود، هرچند رشد مو چند ماه طول می کشد و ممکن است ناقص انجام شود. معمولا کم کاری یا پرکاری کوتاه مدت یا خفیف باعث ریزش مو نمی شود.

برخی از انواع کم کاری (16 علائم کم کاری تیروئید در زنان ) و پرکاری تیروئید به طور ناگهانی شروع می شوند و در اوایل تشخیص داده می شوند، در حالی که برخی دیگر ماه ها یا سال ها قبل از تشخیص در بدن حضور دارند. ریزش مو به علت بیماری تیروئید چند ماه پس از شروع بیماری تیروئید ظاهر می شود. در چنین مواردی، ریزش مو ممکن است با درمان تیروئید برطرف شود.

ریزش مو و درمان ضد تیروئید

داروهای ضد تیروئید (کاربیمازول و پروپیلتایورا سیل) در موارد نادر می تواند باعث ریزش مو شود.  اکثر افراد مبتلا به کم کاری و پرکاری تیروئید مبتلا به بیماری تیروئید خود ایمنی هستند. اگر یک فرد مبتلا به بیماری خود ایمنی تیروئید باشد، بیشتر در معرض سایر بیماری های خود ایمنی قرار می گیرد. آلوپسی آریاتا یک بیماری خودایمنی است که باعث ریزش مو در افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی تیروئید می شود. در اغلب موارد این مشکل گذرا است و پیشرفت نمی کند، اما متأسفانه می تواند باعث طاسی شود. سایر بیماری های خود ایمنی نادر هستند. سندرم تخمدان پلی کیستیک همچنین با بیماری های خود ایمنی تیروئید همراه است و ممکن است باعث ریزش مو شود؛ ویژگی های دیگر بیماری خود ایمنی تیروئید پریودی های نامنظم، چاقی و آکنه است.
 


جلوگیری از ریزش مو در زنان

همه افراد ریزش مو دارند. ریزش مو به تعداد 50 تا 100 مو در روز طبیعی است. هنگامی که شما از آن غافل شدید، مو با نرخ غیرطبیعی می ریزد." بر خلاف افکار عمومی، ریزش مو فقط در مردان رخ نمی دهد: 40 درصد از زنان در آمریکا نیز آن را تجربه می کنند.

کم مویی برای زنان زیبا نیست!!!!!

به طور معمول کچلی مردان پذیرفته شده تر است. اما هنگامی که زنان شروع به از دست دادن مو می کنند، آسیب روانی می بینند که می تواند به اندازه سایر بیماری ها جدی باشد و عوارض احساسی می تواند به طور مستقیم بر سلامت جسمی تاثیر بگذارد. مطالعات نشان داده است بیماران مبتلا به ریزش مو اعتماد به نفس (اعتماد به نفس چیست | راه های افزایش اعتماد به نفس ) و تصویر بدنی نامناسبی دارند که بر زندگی اجتماعی و احساس جذابیت آن ها تاثیر می گذارد.

الگوی ریزش موی در زنان(FPHL)

الگوی ریزش موی زنان

- رایج ترین علت ریزش موی پیشرونده در زنان FPHL است که بر حدود 30 میلیون زن آمریکایی تاثیر گذاشته است. FPHL ظاهری متمایز دارد. مو به طور عمده در بالای سر و تاج سر نازک می شود و معمولا با گسترش در قسمت مرکزی مو شروع می شود. 

- الگوی ریزش موی زنانه با کاهش میزان فولیکول های موی مشخص شده است، در حالیکه فولیکول های مو کوچکتر می شوند و موهای شکننده تر، نازک تر و شکننده تری تولید می کنند و در نهایت تولید مو متوقف می شود. فولیکول های مو نه تنها کوچک می شوند، بلکه با کاهش تعداد کل فولیکول ها کاهش پیدا می کنند. "

- بر خلاف مردان، زنان تمایل دارند که موهایشان را حفظ کنند. ریزش مو در زنان به ندرت به طاسی می انجامد، در حالی که در مردان بیشتر به طاسی منجر می شود.

تشخیص ریزش مو در زنان

از آنجایی که زنان به علل مختلفی دچار ریزش مو می شوند و هر یک به درمان های مختلف نیاز دارند، توصیه می شود با متخصص پوست تماس بگیرید. تشخیص معمولا بر اساس چند عامل است - جلوگیری از علل دیگر ریزش مو، ظاهر و الگوی ریزش مو و سابقه پزشکی (هر چند FPHL معمولا نشانه ای از اختلال در پزشکی نیست).

این مسئله مانند لایه برداری پیاز است که باعث ریزش مو می شوند. اغلب، ریزش مو می تواند به علت ترکیبی از عوامل، به ویژه بعد از 50 سالگی، با انواع بیماری ها در زنان شروع شود.

دلایل ریزش مو در زنان

  • شکستن مو (به خاطر پیچیدن یا کشیدن فیزیکی مو)
  • اختلالات مو
  • کمبود آهن 
  • کمبود بیوتین (کمبود ویتامین ب)
  • سیفلیس
  • بیماری پوستی به خاطر آسیب به فولیکول ها
  • بیماری های خود ایمنی
  • شیمی درمانی یا پرتودرمانی
  • از دست دادن موقتی مو بعد از عمل جراحی
  • ریزش مو پس از زایمان
  • تغییرات هورمونی یا اختلالات تیروئیدی
  • یائسگی:  نزدیک به 50 درصد از زنان قبل از سن 50 سالگی ریزش مو را تجربه می کنند که اغلب با یائسگی ( دوران یائسگی چیست) بدتر می شود. هورمون های شما از رشد مو حمایت می کنند. هنگامی که استروژن از بین می رود، مو شروع به تغییر می کند.
  •  بیماری:  بیماری تیروئید، دیابت، لوپوس یا کم خونی( با علائم و علت کم خونی آشنا شوید)  یکی از 30 بیماری هستند که می توانند باعث بروز ناگهانی ریزش مو شوند، که ریزش مو اغلب می تواند اولین علامت بیماری باشد. سایر شرایط عبارتند از: سقط جنین، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و برخی از درمان های سرطان.
  • استرس یا تروما: ممکن است چند ماه پس از یک رویداد استرس زا (مانند طلاق یا از دست دادن همسر)، کاهش وزن ناگهانی یا افزایش بیش از حد، تب بالا یا جراحی باعث ریزش مو شود. این ریزش طبیعی موقت است - اما اگر استرس (همه چیز در مورد استرس) همچنان ادامه یابد، ممکن است طولانی مدت باشد.
  • رژیم غذایی و تغذیه نامناسب: پروتئین کم، آهن کم، ویتامین D کم و کلسیم می تواند باعث ریزش مو شود. اما مصرف مکمل های غذایی برای ریزش مو مناسب نیست. یک مطالعه منتشر شده در مجله پوست درمانی بالینی و تجربی نشان می دهد که سطوح بالای مکمل ها می تواند باعث ریزش مو شود و مکمل نباید استفاده شود مگر اینکه یک کمبود واقعی باشد.
  • دستکاری شدید: کشیدن مو بر مو استرس وارد می کند و باعث ریزش مو ناشی از آلوپسی کششی می شود. بنابراین استفاده منظم از رنگ ها، نرم کننده ها و دیگر محصولات مویی مانند اتوهای مو و فردهنده مو نیز باعث ریزش مو می شود.

معمولا این دلایل باعث کچلی موضعی یا ریزش مو در قسمتی از سر می شود. در موارد ریزش شدید مو، کچلی کامل در مردها اتفاق می افتد اما این اتفاق در خانم ها خیلی کم پیش می آید. حال در ادامه می گوییم که برای ریزش مو چه باید کرد:

درمان ریزش مو در زنان

- تنها داروی بدون نسخه که  برای ریزش موی زنان تایید شده است، منوکسیدیل است که درمان موضعی برای کاهش میزان ریزش مو می باشد.  معمولا یک سال طول می کشد تا ببینید درمان چگونه است: اگر مصرف قرص متوقف شود، ریزش مو دوباره شروع می شود. در حالیکه درمان ممکن است موجب رشد مو شود، معمولا این روند تغییر وضعیت را تغییر نخواهد داد.

- اگر ماینوکسیدیل اثر نداشته باشد، دیگر داروها مانند اسپرینولاکتون (آلدکتون) (قرص اسپیرونولاکتون و نحوه مصرف آن)، داروی مناسب برای درمان فشار خون بالا، مناسب است. سایمتیدین (Tagamet)، یک کلاس از مسدود کننده های هیستامین Ketoconazole، یک داروی ضد قارچی و گاهی اوقات هورمون جایگزین (HRT) است.

11 درمان خانگی ریزش مو در خانم ها

ادامه در لینک زیر

 

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد؟

 

 



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

سینوزیت به خاطر حساسیت یا عفونت تنفسی ایجاد می شود که بر خوابیدن و بازدهی کار شما تاثیر می گذارد. مشکل سینوزیت باعث عفونت سینوزیتی می شود. این بیماری مشکلاتی مانند گرفتگی بینی، ترشحات سبز رنگ غلیظ، درد صورت ، سرفه، تب با درجه پایین و سردرد شدید ایجاد می کند. اگر گرفتگی بینی دارید راه های زیادی برای رفع مشکل سینوزیت وجود دارد. در این مقاله مروری کامل بر سینوزیت خواهیم داشت:

حقایقی در مورد سینوزیت

چند نوع سینوزیت داریم؟

علائم سینوزیت چیست؟

علت و عوامل خطر سینوزیت چیست؟

تشخیص سینوزیت چگونه است؟

جلوگیری از سینوزیت

درمان سینوزیت


سینوزیت

سینوزیت چیست

- سینوس یک فضای خالی در بدن است. انواع مختلفی از سینوس وجود دارد، اما سینوزیت بر سینوس های پارانازال، فضاهای پشت صورت که به حفره بینی ختم می شود، تاثیر می گذارد. سینوس های پارانازال همانند غضروف غشای مخاطی همانند بینی عمل می کنند. آنها ترشح لایه ای به نام مخاط تولید می کنند. این مخاط کانال بینی را مرطوب نگه می دارد و تکه های ذرات خاک و میکروب ها را گیر می اندازد.

- سینوزیت زمانی رخ می دهد که مخاط ایجاد می شود و سینوس ها ملتهب می شوند. پزشکان اغلب به سینوزیت به عنوان رینوسینولیت اشاره می کنند، زیرا التهاب سینوس ها تقریبا همیشه با التهاب بینی شناخته شده به عنوان رینیت رخ می دهد.

حقایقی در مورد سینوزیت

در اینجا برخی از نکات کلیدی در مورد سینوزیت وجود دارد. 

  • افراد دارای چهار جفت سینوس هستند (فضاهای خالی پشت استخوان صورت).
  •  آلرژی، باکتری یا ویروس می تواند باعث التهاب سینوس ها یا سینوزیت شود.
  •  معمولا سینوزیت بدون درمان برطرف می شود، اما گاهی اوقات مراقبت های پزشکی مورد نیاز است.
  •  سینوزیت مزمن بیش از 12 هفته طول می کشد.

چند نوع سینوزیت داریم؟

سینوزیت همیشه شامل تورم بینی و ایجاد مخاطی می شود، اما انواع مختلفی وجود دارد و می توانند طول مدت زمان مختلفی داشته باشند. انواع مختلف عبارتند از:

  1.  سینوزیت حاد: این سینوزیت تا 4 هفته طول می کشد و شایع ترین نوع است.
  2.  سینوزیت زیر حاد: علائم طولانی تر از دوره حاد طبیعی، بین 4 تا 12 هفته طول می کشد.
  3.  سینوزیت مزمن: نشانه ها پس از 12 هفته باقی می مانند و یا به طور مداوم باز می گردند. ممکن است نیاز به درمان تهاجمی تر و احتمالا جراحی داشته باشید.

انواع سینوزیت و عفونت های سینوسی چیست؟

سینوزیت ممکن است به چندین روش طبقه بندی شود. روش طبقه بندی به طول مدت (حاد، زیر حاد یا مزمن) و نوع التهاب (عفونی یا غیر عفونی) بستگی دارد. 

  •  عفونت حاد سینوسی (سینوزیت حاد یا رینوسینوزیت حاد باکتریایی) معمولا کمتر از 3-5 روز طول می کشد.
  •  عفونت زیر حاد یک تا سه ماه طول می کشد.
  •  عفونت مزمن سینوسی بیش از سه ماه طول می کشد. سینوزیت مزمن ممکن است بیشتر به سینوزیت مزمن با یا بدون پولیپ بینی یا سینوزیت آلرژیک قارچی طبقه بندی شود.
  •  سینوزیت مجدد ساله چند بار ایجاد می شود.
  • در مورد دوره های زمانی بالا هیچ توافق پزشکی وجود ندارد.
  •  سینوزیت غیر عفونی ناشی از تحریک کننده ها و شرایط آلرژیک است و در ادامه عفونت حاد، زیر حاد و مزمن دیده می شود.

 سینوزیت آلوده معمولا توسط عفونت ویروس بدون عارضه ایجاد شود. به ندرت، رشد باکتری باعث عفونت سینوسی و عفونت قارچی سینوس می شود و بسیار نادر است. عفونت های سینوسی مزمن و زیر حاد معمولا در نتیجه درمان ناتمام عفونت حاد سینوسی ایجاد می شوند. زمان و درمان بازیابی بستگی به نوع سینوزیت دارد.

 

ادامه در لینک زیر 

 

11 درمان سریع سینوزیت به روش خانگی

 

 



:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

اگر چه اصطلاح "میگرن" اغلب برای توصیف سردرد شدید استفاده می شود، سردرد میگرنی ناشی از تغییرات فیزیولوژیک خاصی است که در مغز اتفاق می افتد و منجر به درد مشخص و علائم مرتبط با میگرن می شود. میگرن معمولا با حساسیت به صدا، نور و بو ارتباط دارد. این مشکل ممکن است همراه با تهوع یا استفراغ باشد. این نوع سردرد اغلب شامل درد در یک طرف سر است، اما در بعضی موارد، بیماران ممکن است درد را در دو طرف داشته باشند. درد اغلب به صورت تپش توصیف می شود و ممکن است با تمرین فیزیکی بدتر شود. در این مقاله مفصل درباره میگرن می خوانید: 

سردرد میگرنی چیست؟

علائم داشتن میگرن چیست؟

چگونه می توانید بگویید میگرن یا نوع دیگری از سردرد دارید؟

تشخیص میگرن چگونه است؟

درمان دارویی میگرن 


سردرد میگرنی چیست؟

همه سردردها نشانگر میگرن نیستند و میگرن تنها وضعیتی نیست که می تواند سردرد شدید و ناتوان کننده را ایجاد کند. به عنوان مثال، سردرد خوشه ای سردرد بسیار شدیدی است که یک طرف سر را به صورت مکرر تحت تاثیر قرار می دهد. درد گاهی اوقات به صورت "دریل کردن" توصیف می شود و در بعضی موارد می تواند دردناکتر از درد میگرن باشد. سردرد خوشه ای کمتر از میگرن دیده می شود. سردرد تنشی علت شایع تر سردرد است. این سردرد به دلیل انقباض عضلات پوست سر، صورت و گردن رخ می دهد.

علائم داشتن میگرن چیست؟

میگرن اغلب در دوران کودکی، نوجوانی یا میانسالی آغاز می شود. میگرن ممکن است در چهار مرحله پیشرفت کند: مرحله مقدماتی (پرودروم)، اورا، سردرد و فاز نهایی (پست دروم)، هر چند شما ممکن است تمام مراحل را تجربه نکنید.

مرحله مقدماتی 

یک یا دو روز قبل از میگرن، ممکن است متوجه تغییراتی ظریف در مورد شروع میگرن شوید، از جمله:

مرحله اورا

اورا ممکن است قبل یا در طی میگرن رخ دهد. اکثر مردم مبتلا به میگرن اورا را تجربه نمی کنند. اورا علائم سیستم عصبی است. آنها معمولا اختلالات بینایی، مانند چشمک های نور یا موجی، بینایی را نشان می دهند. گاهی اوقات نیز می توان به احساسات (حسی)، حرکت (موتور) یا اختلال گفتاری (کلامی) منجر شود. عضلات شما ممکن است ضعیف شوند یا ممکن است احساس کنید که کسی به شما دست زده است. هر یک از این علائم معمولا به تدریج شروع می شود، بیش از چند دقیقه طول می کشد و به مدت 20 تا 60 دقیقه ادامه می یابد. نمونه هایی از میگرن اورا عبارتند از:

  •  پدیده های بصری، مانند دیدن اشکال مختلف، نقاط روشن و یا چشمک زدن نور
  •  از دست دادن بینایی
  •  احساسات سوزنی شدن در دست یا پا
  •  ضعف یا بیحسی در صورت یا یک طرف بدن
  •  دشواری صحبت کردن
  •  صداهای شنیداری یا موسیقی
  • حرکات غیر قابل کنترل یا حرکات دیگر

گاهی اوقات میگرن با اورا ممکن است با ضعف اندام همراه باشد.

مرحله حمله

اگر میگرن درمان نشود معمولا به مدت 4 تا 72 ساعت طول می کشد. فراوانی سردرد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. میگرن ممکن است به ندرت رخ دهد یا چند بار در ماه اتفاق بیفتد. در طی میگرن، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

مرحله فاز نهایی 

فاز نهایی بعد از حمله میگرنی رخ می دهد. در طول 24 ساعت ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • گیجی
  • به هم خوردن حالت روحی
  •  سرگیجه
  • ضعف
  •  حساسیت به نور و صدا

ادامه در لینک زیر

9 درمان دارویی میگرن | علت میگرن | تشخیص میگرن

 

 



:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

هزاران سال است که سرکه سیب به عنوان تونیک سالم استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد سرکه سیب خواص زیادی دارد از جمله به کاهش سطح قند خون کمک می کند.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب در فرآیند تخمیر دو مرحله ای ساخته می شود. ابتدا سیب ها برش داده می شوند یا خرد می شوند و با مخمر ترکیب می شوند تا شکر آنها به الکل تبدیل شود. سپس، باکتری ها برای تبدیل الکل به اسید استیک اضافه می شوند. تولید سنتی سرکه سیب حدود یک ماه طول می کشد، اما برخی از تولید کنندگان به طرز چشمگیری سرعت این روند را افزایش داده اند به طوری که تولید آن در یک روز انجام می شود. اسید استیک جزء اصلی فعال سرکه سیب است.

همچنین به عنوان اسید اتانولی شناخته شده است که یک ترکیب ارگانیک با طعم ترش و بوی قوی است. اصطلاح استیک، از واژه استوم، کلمه لاتین سرکه، گرفته شده است. حدود 5-6٪ از سرکه سیب شامل اسید استیک می باشد. همچنین حاوی مقادیری آب و اسیدهای دیگر مانند اسید مالیک است.

  • یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه سیب حاوی حدود سه کالری می باشد و تقریبا بدون کربوهیدرات است.
  • اسید استیک دارای خواص مختلفی برای از دست دادن چربی است
  • اسید استیک اسید چرب با زنجیره کوتاه است که در بدن به استات و هیدروژن تبدیل می شود.

چرا سرکه سیب باعث لاغری شکم میشود؟

برخی از تحقیقات حیوانی نشان می دهد که اسید استیک در سرکه سیب ممکن است به کاهش وزن کمک کند:

1-  سطح قند خون را کاهش می دهد:

در یک مطالعه بر روی موش، اسید استیک توانایی کبد و عضلات را بهبود می بخشد تا قند را از خون بگیرد.

2-  سطوح انسولین را کاهش می دهد:

در همان تحقیقات بر روی موش، اسید استیک نسبت انسولین به گلوکاگون را کاهش می دهد، که ممکن است باعث سوزاندن چربی شود.

3-  بهبود متابولیسم:

مطالعه دیگری بر روی موشهای تحت تاثیر اسید استیک، افزایش آنزیم AMPK را نشان داد که باعث افزایش سوزاندن چربی و کاهش تولید چربی و قند در کبد می شود.

4-  ذخیره سازی چربی را کاهش می دهد:

درمان موش های دیابتی چاق با اسید استیک یا استات، آنها را از چاقی محافظت می کند و باعث کاهش چربی شکم و چربی کبد می شود.

5-  سوزاندن چربی:

مطالعه بر روی موشهایی که رژیم غذایی با چربی بالا دارند، افزایش قابل توجهی در ژن های مسئول سوزاندن چربی را نشان میدهد.

6- کاهش اشتها:

مطالعه دیگری نشان می دهد که استات مراکز مغز را که اشتها را کنترل می کند، سرکوب می کند که باعث کاهش اشتها می شود (رژیم لاغری | چگونه لاغر شویم؟). سرکه سیب باعث سیری می شود و مصرف کالری را کاهش میدهد

مطالعه انجام شده در زمینه سرکه سیب و لاغری

مطالعات انجام شده در زمینه سرکه سیب

در یک بررسی بر روی 11 نفر، افرادی که سرکه با غذای با کربوهیدرات مصرف کرده بودند، یک ساعت بعد از خوردن غذا، پاسخ 55٪  کاهش قند خون را نشان دادند. همچنین مصرف روزانه  کالری آن ها 200-275 کالری کاهش یافته است. علاوه بر اثرات سرکوب کننده اشتها اسید استیک، سرکه خالی شدن معده را کاهش داده است.

در یک تحقیق کوچک دیگر، مصرف سرکه سیب با وعده غذایی نشاسته ای، سرعت خالی شدن معده را به طور قابل توجهی کاهش داد. این مسئله باعث افزایش احساس سیری و کاهش قند خون و انسولین شد. گاستروپارس، یا تخلیه تاخیری معده، عوارض رایج دیابت نوع 1 است. زمان بندی انسولین با غذا مشکل ساز می شود، زیرا پیش بینی زمان افزایش قند خون بعد از غذا دشوار می شود. از آنجایی که سرکه باعث می شود غذا زمان بیشتری در معده باقی بماند، مصرف آن با غذا سبب تشدید گاستروپارس می شود.

یک مطالعه نشان می دهد سرکه سیب به شما کمک می کند وزن و چربی بدن را از دست بدهید. نتایج یک مطالعه انسانی نشان می دهد که سرکه سیب دارای اثرات بسیار قابل توجهی بر وزن و چربی بدن  دارد. در این مطالعه 12 هفته ای، 144 بزرگسال چاق ژاپنی هر روز 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه، 2 قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر) سرکه یا یک نوشیدنی پلاسبو مصرف کردند. به آنها گفته شده بود مصرف الکل خود را محدود کنند، اما رژیم و فعالیت معمول خود را در طول مطالعه ادامه دهند.

ادامه در لینک زیر

سرکه سیب و لاغری شکم: زمان و طریقه مصرف آن

 

 



:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مهر 1397 | نظرات ()