نوشته شده توسط : تیم پزشکی

خلط گلو یا چرک به علت تجمع چرک پشت گلو یا در اثر آبریزش در عقب بینی ایجاد می شود که باعث ناراحتی می شود. غدد درون گلو و بینی شما حدود 1 تا 2 لیتر مخاط در روز تولید می کنند. این مخاط حاوی سلولهایی است که کانال سینوس را پوشش می دهند و دارای چندین وظیفه مهم می باشند. این مخاط باعث رطوبت و پاکسازی کانال بینی، به دام انداختن ذرات خارجی، متوقف کردن آن ها و فیلتر کردن آن ها در راه سیستم تنفسی، مبارزه با عفونت و رطوبت هوا می شود. اغلب اوقات متوجه قورت دادن مخاط نمی شویم.

علائم خلط گلو و چرک

  •  سرفه چرک و خلط 
  •  احتقان گلو
  • تنگی نفس

علت خلط گلو چیست؟

1-  آبریزش از عقب بینی:

آبریزش از عقب بینی زمانی اتفاق می افتد که حجم زیادی مخاط در بینی و گلو تجمع می کند و باعث ایجاد خلط و سرفه می شود. خلط در طول شب در گلو ایجاد می شود و صبح باعث گرفتگی می شود.

2-  سرماخوردگی و یا آنفولانزا:

در طول سرماخوردگی یا آنفولانزا (آنفولانزا | علائم، درمان و واکسن آنفولانزا)، مخاط شفاف و رقیقی در بینی و پشت گلو ایجاد می شود. هنگامی که بدن شروع به واکنش به ویروس می کند، مخاط رقیق غلیظ می شود و زرد یا سبز می شود. این یکی از نشانه های قابل توجه ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا است.

3-  آلرژی یا حساسیت فصلی:

عده زیادی از مردم هر ساله از حساسیت فصلی رنج می برند. بر خلاف سرماخوردگی، علائم آلرژی فصلی (آلرژی | علائم، علت و درمان آلرژی) مانند عطسه، سرفه، خارش چشم و البته گلو درد، همه یک باره اتفاق می افتد. انواع مختلفی از آلرژن ها وجود دارد که باعث ایجاد این علائم می شوند، از اواخر زمستان تا تابستان. گرده درخت و گل یکی از مهمترین عاملان آلرژی فصلی است و علائم آن تا زمانی که آلرژن ها از بین رفته اند، ادامه دارد.

4-  غذاها:

متاسفانه بعضی از غذاها می توانند مخاط گلو را ایجاد کنند. شیر و محصولات شیر مانند ماست، پنیر و کره باعث ایجاد مخاط بیش از حد در گلو می شود. این مواد مولکولهای پروتئینی را به نام کازئین حمل می کنند که ترشحات مخاط را افزایش می دهد و هضم آن ها دشوار است. همراه با محصولات شیر، کافئین، قند، نمک، چای های غیر گیاهی، (به ویژه چای سیاه)، باعث ایجاد مخاط بیش از حد می شوند. سویا یکی از مواد غذایی گیاهی است که بیشترین مخاط را ایجاد میکند. کسانی که گوشت و لبنیات نمی خورند و محصولات سویا را جایگزین گوشت و لبنیات کرده اند، بیشتر در معرض تولید مخاط هستند.

5-  بارداری:

بسیاری از زنان علائم احتقان بینی، سرفه و عطسه در دوران بارداری را تجربه می کنند. این علائم بسیار رایج هستند و همراه با کمر درد و بیماری صبحگاهی دیده می شوند. استروژن باعث افزایش تولید مخاط و ایجاد مخاط رقیق یا غلیظ می شود.

25 روش درمانی خانگی برای خلط گلو و سینه

اختلالات گلو مانند ورم لوزه، گلودرد (گلو درد بدون علائم سرماخوردگی، علت چیست؟) ، زکام، لارنژیت (التهاب حنجره) اغلب علائمی از مخاط در گلو دارند. عفونت های ویروسی مانند آبله مرغان، سرخک، مونونوکلئوز، سرفه یا کراوپ ممکن است باعث ایجاد مخاط گلو شود. اگر گلو از دود سیگار، هوای آلوده و یا گازهای شیمیایی تحریک شده باشد، مخاط نیز می تواند بر روی پوشش گلو و بینی قرار گیرد. مخاط گلو موجب بد نفس کشیدن می شود زیرا حاوی پروتئین بالا است و باکتری های بی هوازی تولید می کند.

ادامه مطلب در 

25 روش درمان خلط گلو و سینه

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

فیناستراید چیست؟

فیناسترید مانع تبدیل تستوسترون (تستوسترون چیست؟ ) به دی هیدروتستوسترون (DHT) در بدن می شود. DHT در رشد هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) دخیل است. فیناستراید برای درمان ریزش مو در مردان استفاده می شود. همچنین برای درمان علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) در مردان مبتلا به پروستات بزرگ شده موثر است.

فیناستراید در درمان پروستات

فیناستراید (Proscar) به تنهایی یا به صورت ترکیب با داروهای دیگر (دوکسازوزین (Cardura)) برای درمان هیپرتروفی خوش خیم پروستات (BPH، بزرگ شدن غده پروستات) استفاده می شود. فیناستراید برای درمان علائم BPH از جمله تکرر ادرار و سخت ادرار کردن استفاده می شود و ممکن است احتمال احتباس ادراری حاد (عدم ادرار ناگهانی) را کاهش دهد. همچنین ممکن است نیاز به جراحی پروستات را کاهش دهد.

فیناستراید در درمان ریزش مو

فیناستراید و چگونگی عمل کردن آن

فیناستراید (Propecia) برای درمان ریزش موی مردانه (نازک شدن تدریجی مو روی پوست سر که منجر به ریزش مو و یا کچلی در قسمت بالای سر در مردان می شود) مورد استفاده قرار می گیرد. فیناستراید (Propecia) برای درمان ریزش مو در گیجگاه و درمان ریزش مو در زنان یا کودکان استفاده نمی شود. فیناستراید در دسته داروهایی است که مهار کننده های 5-آلفا ردوکتاز نامیده می شوند. فیناستراید با از تولید هورمون مردانه که باعث بزرگ شدن پروستات می شود به درمان BPH می پردازد. فیناستراید با جلوگیری از تولید هورمون مردانه در پوست سر که از رشد مو جلوگیری می کند، ریزش مو در مردان را درمان می کند.

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد؟

 نکات مهم قابل توجه در مصرف فیناستراید

  • این دارو ترجیحا برای مردان استفاده می شود.
  • فیناستراید بهتره توسط خانم ها یا کودکان مصرف نشود.
  • اگر فیناستراید در دوران بارداری مصرف شود می تواند باعث ایجاد نقص های مادرزادی شود. قرصهای فیناستراید نباید توسط خانم های باردار مصرف شود.

قبل از مصرف فیناستراید باید بدانید:

  • اگر به فیناستراید حساسیت دارید نباید آن را مصرف کنید.
  • فیناستراید هرگز نباید توسط خانم ها یا کودکان مصرف شود. فیناستراید از طریق پوست جذب می شود بنابراین خانم ها یا کودکان نباید به قرص های فیناستراید دست بزنند.
  • استفاده از فیناستراید ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد (آیا سرطان پروستات درمان دارد؟). اگر نگران این مسئله هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

برای اطمینان از اینکه فیناستراید برای شما امن است، در صورت وجود مشکلات زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  •  بیماری کبد یا آزمایش آنزیم کبدی غیرطبیعی.
  • سرطان پروستات؛
  •  اختلال عضلانی مثانه؛
  •  تنگی مجرای ادرار؛
  •  اگر قادر به ادرار کردن نیستید؛ یا
  •  اگر به داروی مشابه این دارو ( dutasteride Avodart) آلرژیک هستید.

اگر چه فیناستراید برای زنان استفاده نمی شود، اما اگر خانم در دوران بارداری در معرض این دارو قرار بگیرد نقص های مادرزادی ایجاد می شود. قرصهای فیناستراید نباید توسط خانم های باردار مصرف شود. اگر یک خانم به طور تصادفی با قرص شکسته یا خرد شده در تماس قرار بگیرد، باید محل تماس را با آب و صابون بشوید.

چگونه باید فیناستراید مصرف کنم؟

  1. پزشک شما آزمایش خون انجام خواهد داد تا مطمئن شود بیماری ندارید که مانع از استفاده از فیناستراید شود.
  2. تمام نوشته های روی برچسب دارو را با دقت بخوانید و به آن عمل کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا زمان طولانی تر از دوز توصیه شده مصرف نکنید.
  3. این دارو را همراه با یک لیوان پر از آب مصرف کنید.
  4. فیناستراید را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. دارو را هر روز در یک زمان خاص مصرف کنید.
  5. از فیناستراید به طور منظم برای بیشترین بازدهی و تاثیر استفاده کنید. 
  6. ممکن است قبل از بهبود علائم شما 3 ماه یا بیشتر طول بکشد. اگر علائم شما بهبودی نداشت، استفاده از دارو را ادامه دهید و به پزشک خود بگوئید.
  7. در صورت استفاده از فیناستراید، ممکن است نیاز به آزمایشهای خون مکرر داشته باشید. پزشک همچنین آنتی ژن خاص پروستات (PSA) را برای بررسی سرطان پروستات آزمایش خواهد کرد.
  8. دارو را در دمای اتاق دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید. بطری را محکم ببندید.

ادامه مطلب در 

فیناستراید | عوارض قرص فیناستراید

 

 



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

آووكادو به عنوان میوه باروری برای مردان و زنان شناخته شده است. آووكادو، میوه ای به شکل گلابی و به رنگ سبز تیره است. این میوه به خاطر طعم و مزه اش محبوب است. 

ارزش تغذیه ای آووکادو:

یک آووکادو شامل مقادیر مواد مغذی زیر می باشد:

مواد مغذی               مقدار در هر وعده
کل کالری                        322
کالری از چربی                 265
کل چربی                        29.47 گرم
چربی اشباع شده               4.273 گرم
چربی اشباع نشده              3.65 گرم
کلسترول                           0 
سدیم                             14 میلی گرم
پتاسیم                            975 میلی گرم
کل کربوهیدرات              17.15 گرم
فیبر                              13.5 گرم
قند                               1.33 گرم
پروتئین                         4.02 گرم
ویتامین آ                       14 میکروگرم
ویتامین ث                     20.1 میلی گرم
کلسیم                           24 میلی گرم
آهن                            1.11 میلی گرم

اگرچه آوکادو کاملا مفید است، اما باید مقدار مصرفی خود را تحت کنترل داشته باشید.

چه مقدار آووکادو باید در یک روز بخورید؟

یک آووکادو در روز برای مغز و اعصاب مفید است. اما بهتر است مصرف روزانه خود را به نیمی از میوه محدود کنید زیرا مصرف بیش از حد می تواند منجر به عوارض جانبی شود.

آیا مصرف آووكادو در بارداری خوب است؟

مصرف آووكادو در بارداری مشکلی ایجاد نمی کند، زیرا حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی مهم - فلدس و پتاسیم است که برای رشد و تکامل جنین مهم می باشد. آووکادو پر از چربی های خوب و سایر ویتامین ها و مواد معدنی است که همه آنها تاثیر مثبتی بر بارداری دارند.

بهترین زمان برای خوردن آووکادو در حین بارداری چه زمانی است؟

بهتر است در ابتدای بارداری آووکادو را با توجه به فولات بالا آن، در رژیم خود جای دهید. سطوح پایین فولات در بارداری های اولیه با نقص های لوله عصبی مرتبط است. بنابراین، اگر روزانه یک آووکادو مصرف کنید، مانع از اختلالات عصبی در فرزندتان می شوید.

14 مزایای آووکادو در طول بارداری

مزایای مختلف خوردن میوه های آووكادو، به شرح زیر است:

1. منبع عالی اسید فولیک:

فقدان اسید فولیک می تواند باعث ایجاد نقص در نوزادان شود. بنابراین، جنین نیاز به فولیک اسید برای رشد مناسب ارگان ها دارد. آووکادو منبع غنی از فولیک اسید است و حدود 5 میکروگرم اسید فولیک در هر نیم فنجان میوه وجود دارد.

2. درمان کم خونی:

  • کمبود آهن در دوران بارداری می تواند منجر به کم خونی در زنان باردار شود. آووکادو حاوی مقادیر فراوانی آهن مورد نیاز در دوران بارداری است.

3. هضم غذا:

  • بیماری های معده و یبوست در دوران بارداری شایع است. محتوای فیبر غنی در آووکادو به هضم کمک می کند و باعث حرکت روده می شود.

4. غنی از ویتامین ها:

  • آووکادو غنی از ویتامین ها است. این میوه غنی از ویتامین های B1، B2، B5، B6، C، E و K می باشد که برای رژیم مادران ضروری است و برای رشد جنین مهم است.

5. مبارزه با بیماری صبحگاهی:

  • این یکی دیگر از علائم اولیه بارداری اولیه است که شما را در سه ماه اول خسته می کند. ویتامین C موجود در آووکادو در این شرایط مفید است.

6. سطح کلسترول و قند را کنترل می کند:

  • مصرف منظم آووکادو در کنترل کلسترول و قند در دوران بارداری موثر است.

7. تسکین گرفتگی و درد پا:

  • گرفتگی عضلات پا نیز در طول بارداری رایج است و آووکادو می تواند از گرفتگی عضلات پا جلوگیری کند. آووکادو پتاسیم بیشتری نسبت به موز دارد، و پتاسیم همراه با کلسیم به کاهش گرفتگی عضلات کمک می کند.

8. افزایش رشد مغز جنین:

  • یک فنجان آووکادو حاوی 22 میلی گرم کلر است که برای رشد مغز جنین و نیز توسعه عصب ضروری است.

9. غنی از مواد معدنی:

  • آووکادو مقدار کلسیم، پتاسیم، منیزیم، نیاسین، فسفر، مس، روی و منگنز مورد نیاز روزانه را فراهم می کند.

10. کمک به جذب مواد مغذی:

نه تنها آووکادو مواد مغذی زیادی را فراهم می کند، بلکه همچنین به سیستم شما کمک می کند مواد مغذی را از مواد غذایی دیگر جذب کند. به عنوان مثال، آووکادو جذب آنتی اکسیدان کاروتنوئیدها را از سیب زمینی شیرین، سبزیجات برگ و هویج فراهم می کند.

11. غنی از چربی سالم:

  • کالری اضافی در طول بارداری برای رشد جنین لازم است و چربی های لازم برای آن ضروری است. آووکادو حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است که برای شما و نوزاد شما مفید است.

12. کاهش خطر افزایش وزن:

  • از آنجایی که آووکادو غنی از فیبر است، احتمال افزایش وزن را کاهش میدهد. تقریبا 25٪ فیبر محلول است که به باکتری های دستگاه گوارش کمک می کند تا سلامت متابولیک را بهبود بخشد.

13. کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی:

  • سطح پتاسیم بالا در میوه سبب کاهش احتمال ابتلا به پره اکلامپسی می شود زیرا سطح فشار خون پایین است. بنابراین می تواند خطر مشکلات قلبی را در آینده کاهش دهد.

عوارض جانبی آووکادو در دوران بارداری:

در اینجا شرایطی وجود دارد که ممکن است شما مجبور به محدود کردن و یا متوقف کردن مصرف آوکادو شوید:

  •  اگر چربی شما بالا است و در حال تلاش برای مدیریت وزن هستید، از خوردن بیش از حد میوه اجتناب کنید. کالری زیاد، هر چند از چربی های خوب، می تواند باعث افزاش چربی شود.
  •  اگر به لاتکس حساسیت دارید، باید مصرف را محدود کنید زیرا غذاهایی مانند آووکادو و موز به آلرژی های لاتکس مرتبط هستند.

بهتر است با پزشک خود در موارد فوق صحبت کنید.

چگونه آووکادو بخوریم؟

شما می توانید از خوردن آووکادو خام با استفاده از تنقلات مختلف لذت ببرید.

  1.  آووکادو سرخ شده: بافت سفت آوکادو خام را می توان برای سرخ کردن استفاده کرد. 
  2.  ترشی آوکادو: آوکادو را به قطعات کوچک ریز کنید و آن را در آب نمکی خیس کنید. 
  3.  آووکادو رنده شده برای پخت و پز: آوکادو را رنده کرده و برای سالاد استفاده کنید.
  4.  تخم مرغ را با آووکادو بپزید: تخم مرغ و آوکادو یک ترکیب عالی می دهند. یک تخم مرغ را روی آووکادو بشکنید و پنج دقیقه بگذارید پخته شود.

4 دستور غذایی ساده با استفاده از آووکادو:

ادامه در 

١٤ علت مصرف آووكادو در بارداري

 

 



:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 ارديبهشت 1397 | نظرات ()