نوشته شده توسط : تیم پزشکی

دندان های سفیدتر مانند موهای ضخیم و براق چیزی است که مردم بسیار به آن توجه می کنند. در واقع، آمریکایی ها بیش از $ 1.4 میلیارد دلار در خرید محصولات سفید کننده هر ساله هزینه می کنند. 

چرا دندان ها زرد می شوند؟

برای سفید کردن دندان ها باید بدانید چرا آنها زرد شده اند. عوامل متعددی وجود دارد از جمله ژنتیک، غذا و نوشیدنی که مصرف می کنید و چگونه رعایت بهداشت دهان و دندان. دندان از 4 بافت-میناییی تشکیل شده است، که پوشش قوی و سفیدی است که از دندان محافظت می کند، عاج به پشتیبانی از مینای دندان می پردازد و مواد زرد سختی است که حامل اعصاب می باشد، پالپ، در مرکز دندان است و شامل خون و رگ های لنف است، و سمان، که ریشه دندان را می پوشاند.
مینا و عاج بزرگترین نقش را در رنگ دندان بازی می کنند. مواد غذایی خاص و نوشیدنی ها مستقیما مینای دندان را لکه می کنند اما در طول زمان دو تا از بزرگترین مجرمان مواد غذایی تند و زننده و نوشیدنی ها هستند که باعث شکستن مینای دندان و تضعیف آن می شوند. همانطور که مینای دندان تجزیه می شود، عاج زرد زیر آن دیده میشود. این درمان ها بر سفید کردن دندان تمرکز می کند اما نکته مهم تقویت مینای دندان است. (بخوانید: دندان های خود را با این 12 خوراکی برق بیاندازید)

روش های خانگی سفید کردن دندان ها

خمیر جوش شیرین و آب لیمو

بی کربنات سدیم یا جوش شیرین ماده ای ساینده است که باعث سفیدتر شدن دندان می شود. این ماده بسیار قلیایی (در مقابل اسیدی) است بنابراین اگر غذاهای اسیدی می خورید این ماده باعث تعادل PH می شود و مانع از تجزیه مینای دندان با اسید می شود. همچنین اسیدیته آب لیمو را کاهش می دهد؛ لیمو به عنوان سفید کننده طبیعی استفاده می شود. 

مواد لازم

  • چند قاشق چایخوری جوش شیرین
  • آب لیمو و یا آب برای تشکیل خمیر
  • مسواک 

روش استفاده

جوش شیرین را با آب لیمو تازه مخلوط کنید تا خمیر تهیه شود. دندان های خود را پاک کنید. مقداری از خمیر را بر روی مسواک قرار دهید و مسواک کنید.
بگذارید خمیر به مدت 1 دقیقه بماند سپس آن را شستشو کنید. برای اسید تاثیری بر مینای دندان نخواهد گذاشت. اگر فقط از آب استفاده می کنید می توانید آن را تا 3 دقیقه بگذارید بماند.

جوش شیرین و سفیدی دندان

خمیر جوش شیرین و سفیدی دندان

اسکراب توت فرنگی، نمک و جوش شیرین 

توت فرنگی سرشار از ویتامین C است و می تواند پلاک تشکیل شده بر روی دندان های زرد را از بین ببرد. همچنین دارای آنزیمی به نام اسید مالیک است که به حذف لکه ها کمک می کند. نمک به عنوان بخش ساینده خمیر عمل می کند. جوش شیرین نیز به عنوان یک ساینده عمل می کند.

مواد لازم

  • یک تا سه عدد توت فرنگی بزرگ 
  • نمک
  • نصف قاشق چای خوری جوش شیرین (اختیاری)

روش استفاده

توت فرنگی ها را خمیر کنید و مقداری نمک دریایی و نصف قاشق چای خوری جوش شیرین به آن بیفزایید. دندان ها را پاک کنید و سپس مخلوط را بر روی مسواک قرار دهید و مسواک کنید. اجازه دهید مخلوط به مدت 5 دقیقه بماند، سپس شستشو کنید. این کار را هر شب انجام دهید.

اسکراب توت فرنگی و سفیدی دندان

توت فرنگی و سفیدی دندان

روغن نارگیل 

شستشوی دهان با روغن نارگیل روشی منحصر به فرد و قدیمی برای درمان زردی دندان است. اسید لوریک در روغن نارگیل باکتری های دندان را از بین می برد. همچنین به ارتقاء سلامت لثه، و تازه نگه داشتن نفس کمک می کند.

مواد لازم

  • یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل

روش استفاده

صبح، قبل از مسواک کردن دندان ها، یک قاشق غذاخوری و یا کمی کمتر روغن نارگیل داخل دهان بریزید. روغن را به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی دندان ها بکشید و دندان ها را آغشته کنید، سپس آن را تف کنید و دهان را شستشو دهید سپس مسواک بزنید.

روغن نارگیل و سفیدی دندان

روغن نارگیل وسفیدی دندان

نکاتی برای سفید کردن دندان ها

  • معمول. یک روال مشخص تعیین کنید و به طور منظم از این روش ها استفاده کنید.
  • از 3٪ پراکسید هیدروژن برای شستشوی دهان استفاده کنید. این ماده باعث سفید شدن دندان ها می شود.
  • سعی کنید از نوشیدنی های تیره، قهوه و نوشابه دوری کنید زیرا باعث لکه شدن دندان ها می شوند.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: راه های سفید شدن دندان



:: برچسب‌ها: سفید شدن دندان ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

عکس رنگی رحم( هیستروسالپینگوگرافی) چیست؟

عکس رنگی رحم یک نوع اشعه ایکس است که به رحم زن (رحم) و لوله های فالوپ(ساختارهایی که تخمک را از تخمدان به رحم منتقل می کنند) تابانده می شود. این نوع اشعه ایکس از مواد کنتراست استفاده می کند به طوری که لوله های رحم و فالوپ به وضوح در تصاویر اشعه ایکس نشان داده می شوند. نوع اشعه ایکس مورد استفاده فلوروسکوپی نامیده می شود که یک تصویر ویدئویی به جای یک تصویر ثابت ایجاد می کند.
رادیولوژیست می تواند رنگ را با حرکت اشعه در سیستم تولید مثل ببیند. سپس وجود انسداد در لوله های فالوپ یا سایر اختلالات ساختاری در رحم مشاهده می شود. 

چرا پزشک توصیه به گرفتن عکس رنگی رحم می کند؟

پزشک شما ممکن است این آزمایش را در صورت داشتن مشکل در بارداری یا مشکالت حاملگی مانند سقط جنین انجام دهد. عکس رنگی رحم می تواند به تشخیص علت ناباروری کمک کند.
ناباروری (بخوانید: ناباروری و طب باروری) ممکن است ناشی از:

  • اختلالات ساختاری در رحم، که ممکن است مادرزادی (ژنتیک) و یا اکتسابی باشد
  • انسداد لوله های فالوپ
  • بافت اسکار در رحم
  • فیبروئید رحم
  • تومورهای رحم یا پولیپ ها

اگر عمل جراحی لوله ای داشته اید، پزشک ممکن است عکس رنگی رحم را برای بررسی این عمل جراحی انجام دهد. اگر شما پیوند مجدد لوله (یک روش که لوله های فالوپ را بسته است) داشته اید، پزشک این آزمایش را انجام می دهد تا اطمینان حاصل شود که لوله های شما به درستی بسته شده اند. این آزمایش همچنین می تواند بررسی کند که انقباض مجدد لوله در هنگام باز شدن لوله های فالوپ موفق بوده است.

آماده شدن برای عکس رنگی رحم

- بعضی از زنان این آزمایش را دردناک می بینند، بنابراین ممکن است پزشک شما داروهای مسکن تجویز کند. این دارو باید حدود یک ساعت قبل از آزمایش مصرف شود. اگر عصبی هستید و می ترسید، پزشک یک آرامبخش تجویز می کند تا به شما کمک کند. ممکن است آنتی بیوتیک قبل یا بعد از آزمایش برای جلوگیری از عفونت تجویز شود.

- این آزمایش چند روز تا یک هفته پس از دوره قاعدگی شما انجام می شود. این کار برای اطمینان از اینکه شما باردار نیستید انجام می شود. همچنین به کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک می کند. اگر باردار هستید به پزشک اطلاع دهید زیرا این آزمایش برای جنین خطرناک است. همچنین اگر بیماری التهابی لگن یا خونریزی واژینال داشته باشید، نباید این تست را انجام دهید.بهتر است در سیکلی که قرار است اینکار را انجام دهید نزدیکی پیشگیری کننده داشته باشید.

- این آزمایش اشعه ایکس با استفاده از کنتراست رنگ ها انجام می شود. رنگ کنتراست یک ماده است که وقتی بلعیده یا تزریق می شود، به برجسته کردن اندام های خاص یا بافت های اطراف آن کمک می کند. این ماده ارگان ها را رنگ نمی کند و از طریق ادرار دفع می شود. اگر واکنش آلرژیک به باریم یا رنگ کنتراست داشتید به پزشک اطلاع دهید.

- فلز می تواند با دستگاه اشعه ایکس تداخل داشته باشد. بنابراین از شما خواسته می شود قبل از انجام آزمایش، هرگونه فلز مانند جواهرات، را از خود دور کنید. 

- اگر التهاب مزمن داریدو یا عفونت لگنی و یا اینکه داروی خاصی مصرف میکند قبلش حتما به پزشک اطلاع دهید.

در هنگام گرفتن عکس رنگی رحم چه اتفاقی می افتد؟

- در این آزمون باید لباس مخصوص بیمارستان بپوشید و به پشت دراز بکشید، زانوها را خم کرده و پاها را باز کنید. سپس رادیولوژیست یک اسپکولوم را وارد واژن می کند. این کار طوری انجام می شود که دهانه رحم، که در پشت واژن قرار دارد، دیده شود. ممکن است کمی اذیت شوید.

- رادیولوژیست سپس دهانه رحم را تمیز می کند و ممکن است یک بی حسی موضعی را به داخل دهانه رحم تزریق کند تا درد را کاهش دهد. تزریق ممکن است مانند ضربه باشد. سپس دستگاهی به نام کانولا به داخل دهانه رحم وارد می شود و اسپکولوم برداشته می شود. رادیولوژیست رنگ را از طریق کانول وارد می کند که به رحم و لوله های فالوپ وارد می شود.

- سپس شما را زیر دستگاه اشعه ایکس قرار می دهند و رادیولوژیست شروع به گرفتن اشعه های ایکس می کند. ممکن است از شما خواسته شود چندین بار موقعیت خود را تغییر دهید تا بتوانند زاویه های مختلف را ثبت کنند. ممکن است درد و گرفتگی عضلات را مشاهده کنید زیرا رنگ توسط لوله های فالوپی حرکت می کند. هنگامی که اشعه ایکس تابیده شد، رادیولوژیست کانول را در می آورد. بعد از آن هر گونه داروهای مناسب برای پیشگیری از درد و یا عفونت تجویز می شود.

خطرات عکس رنگی رحم

خطرات عکس رنگی رحم بسیار نادر است. خطرات احتمالی عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک به رنگ کنتراست
  • آندومتر (پوشش رحم) یا عفونت لوله فالوپ
  • آسیب به رحم، مانند سوراخ شدن

پس از آزمایش عکس رنگی رحم چه اتفاقی می افتد ؟

پس از آزمون، ممکن است دردهایی مشابه دوره قاعدگی داشته باشید. همچنین ممکن است ترشحات واژن یا خونریزی خفیف و یا لکه بینی واژینال را تجربه کنید. برای جلوگیری از عفونت در طول این مدت باید به جای تامپون از پد استفاده کنید.

بعضی از زنان همچنین پس از آزمون، سرگیجه و حالت تهوع را تجربه می کنند. این عوارض جانبی طبیعی هستند و در نهایت از بین خواهند رفت. با این حال، اگر علائم عفونت را تجربه کردید به پزشک اطلاع دهید، از جمله:

  • تب
  • درد شدید و گرفتگی
  • ترشحات بد بوی واژن
  • سرگیجه
  • خونریزی شدید واژینال
  • استفراغ

بطور کلی این عکس برداری بیشتر از 30 دقیقه طول نمیکشه، پس از آزمایش، رادیولوژیست نتایج را برای پزشک خود ارسال خواهد کرد. پزشک نتایج را به شما اعلام خواهد کرد و با توجه به نتایج، بررسیهای بعدی انجام می شود.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: عکس رنگی رحم



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

در اولین بسته آموزشی از سری آموزش های اوما،  هر آنچه را که مادر باردار در مورد تغذیه دوران بارداری باید بداند، آموزش داده شده است. در اولین بسته آموزشی در تغذیه  کلیه سوالات شما عزیزان در مورد خوراکی های دوران بارداری پاسخ داده میشود و هدف این است که با مطالعه این بسته کلیه سوالاتی که در ذهن شما درباره تغذیه دوران بارداری است پاسخ داده شود.  سعی شده مواد غذایی که مادر باردار در مورد مصرف آن شک دارد، مطرح شود. اما شما عزیزان اگر ماده غذایی خاصی مدنظر داشتید در قسمت دیدگاه اعلام کنید تا اطلاعا ت مربوط  به آن ماده غذایی در اسرع وقت در اختیارتان قرار گیرد. این بسته آموزشی از پنج بخش تشکیل شده است که درهر بخش به یکی از ضرورت های تغذیه مادر باردار پرداخته شده و مقالات و مطالب آموزشی آن معرفی میشود. 

در اولین  بسته آموزشی تغذیه دوران بارداری سعی شده مطالبی معرفی شود که سوالات رایج شما مادر باردار باشد. مادران مخصوصا در سه ماه اول بارداری وسواس خاصی دارند که چه ماده غذایی برای جنین مفید است؟مصرف چه ماده غذایی باعث سقط جنین میشه؟ چه ماده غذایی سرشار از کلسیم و اسفناج و آهن است؟ آیا مصرف عرقی جات در بارداری مشکل داره؟ چه میوه ای را بخوریم و از هر کدام چقدر؟ و سوالاتی از این قبیل که در این قسمت به کلیه سوالات شما پاسخ داده خواهد شد. این بسته آموزشی شامل 5 بخش می باشد که در هر بخش گروه های غذایی اصلی معرفی شده است:

بخش اول : مصرف میوه ها در دوران بارداری

خوردن انواع میوه در بارداری

1.  آیا خوردن سیب در بارداری مجاز است؟

سیب از میوه های رایج مصرفی بصورت روزانه است اما آیا باید در مصرف آن در دوران بارداری تغییری ایجاد کرد. در این مقاله " خوردن سیب در بارداری" بطور کامل درباره خواص سیب و نحوه مصرف آن و مقدار مصرفی سیب در دوران بارداری توضیح کامل داده شده است. 

2.  آیا خوردن انگور در بارداری مجاز است؟

شاید شنیده اید که خوردن انگور در بارداری باعث روشن تر شدن و رنگی شدن چشم جنین میشود.  در مقاله " خوردن انگور در بارداری"  به چگونگی مصرف انگور در دوران بارداری می پردازد و به شما می گوید چه زمانی انگور بخورید و چه زمان کمتر بخورید و یا حتی نخورید.

3. آیا خوردن گیلاس در بارداری مجاز است؟

در فصل تابستان این میوه قرمز خوشمزه می تواند طرفداران زیادی داشته باشد. اما مادر باردار چه کار کند، آیا او می تواند مانند فرد عادی گیلاس مصرف کند. چه ملاحضاتی برای او لازم است؟ چه مقدار می تواند مصرف کند؟ برای پاسخ به این سوال نیز به شما پیشنهاد میدهیم که مقاله " خوردن گیلاس در بارداری" را مطالعه کنید. 

4. آیا خوردن زردآلو در بارداری مجاز است؟

یکی دیگر از میوه های شیرین و پرطرفدار دوران بارداری که الانم فصلش هست شما احتمالا زیاد مصرف می کنید، زردآلو است. اما قبل از خوردن ما به شما پیشنهاد می کنیم ابتدا  با " خواص زردآلو در دوران بارداری" آشنا شوید.

5. آیا خوردن توت فرنگی در دوران بارداری مجاز است؟

توت فرنگی یکی از میوه های لذت بخش تابستانی است که تقریبا هیچ کس نمی تواند از آن بگذرد مخصوصا اینکه سرشار از ویتامین سی می باشد. اما مادر باردار چقدر می تواند مصرف کند؟ آیا برای مادر باردار مفید است؟ در این مقاله" خوردن توت فرنگی در دوران بارداری " به کلیه سوالات شما پاسخ داده می شود.

6. آیا خوردن هلو در دوران بارداری مجاز است؟

ماده غذایی کم کالری اما خوشمزه! آیا همچین ماده غذایی وجود دارد؟ بله هلو. هلو شبیه سیب است و بسیار مغذی و خوشمزه است. اما آیا می توان آن را به رژیم غذایی بارداری افزود؟ بله، اما مراقب باشید. در این مقاله نکات لازم در خصوص" خوردن هلو در دوران بارداری"  ذکر شده است.

7. آیا خوردن طالبی در دوران بارداری مجاز است؟

طالبی در فصول گرم وجود دارد و علاوه بر مزه خوبی که دارد خواص زیادی نیز دارد.مطالعات نشان می دهد خانم های باردار باید روزی دو فنجان میوه بخورند. در این مقاله  درباره "خواص طالبی در بارداری " ذکر شده است.

8.آیا خوردن هندوانه در دوران بارداری مجاز است؟

در این فصل گرما خوردن هندوانه خیلی میچسبه! اما تکلیف مادر باردار چیه؟ چقدر هندوانه می تواند بخورد؟ آیا خوردن آب هندوانه نیز مجاز است؟ در این مقاله با " خواص هندوانه در دوران بارداری" بیشتر آشنا میشوید.

9. آیا خوردن نارنگی در دوران بارداری مجاز است؟

نارنگی یکی از مرکبات نارنجی رنگ است و نزدیک ترین میوه به آن پرتقال است اما در مقایسه با دیگر مرکبات، نارنگی کوچک تر است و راحت تر پوست گرفته می شود. اما این میوه برای مادران باردار چگونه است؟ برای اطلاعات بیشتر درباره چگونگی مصرف نارنگی به مقاله " خواص نارنگی در بارداری" مراجعه کنید.

10. آیا خوردن آناناس در دوران بارداری مجاز است؟

در دوران بارداری،زنان از خوردن برخی ماده های غذایی مانند آناناس و پاپایا  اجتناب می کنند. زیرا شنیده اند که این میوه ها باعث سقط جنین مخصوصا در ماه های اول بارداری میشود. در این مقاله می خوانیم که آیا واقعا" خوردن آناناس در دوران بارداری" مجاز است یا نه؟

11. آیا خوردن کیوی در دوران بارداری مجاز است؟

فواید کیوی برای بارداری باعث تعجب شما می شود.  در بارداری  باید به سلامتی جنین نیز توجه کنید بنابراین مصرف مواد مغذی جهت تامین ویتامین ها و موادمعدنی ضروری است. برای اطالاعات بیشتر در باره آلرژِی زایی کیوی مقاله " خوردن کیوی در بارداری" را بخوانید.

12.آیا خوردن انار در دوران بارداری مجاز است؟

یکی از سوالات رایج در زمان بارداری این است که آیا انار در زیبا شدن جنین اثرگذار است یا نه؟ چه مقدار انار بخوریم؟چرا انار بخوریم؟   اما در مقاله" خوردن انار در بارداری:چه مقدار و چه زمان"  به توضیحات بیشتر می پردازیم و با خواص معجزه آسا انار در بارداری آشنا میشوید.

13.آیا خوردن موز در دوران بارداری مجاز است؟

پزشک باید مصرف موز را به عنوان منبعی از پتاسیم و کلسیم در طول بارداری  به شما تجویز کند. افسانه های قدیمی موز را عامل ایجاد مشکل در زایمان طبیعی می داند.  آبا افسانه ها وواقعیت دارد؟ در مقاله " خواص موز برای زن باردار" اطلاعات لازم را بدست آورید.

14. آیا مصرف انبه در دوران بارداری مجاز است؟

اگر در طول تابستان باردار هستید، احتمالا هوس انبه می کنید. در این مقاله " انبه در دوران  بارداری "  به شما درباره خواص انبه توضیح داده شده است.

15. آیا مصرف انجیر در دوران بارداری مجاز است؟

انجیر میوه ای مغذی شبیه به گلابی است که جزو خانواده توت می باشد. این میوه رنگ های متفاوتی دارد مانند سفید، سیاه و قرمز. مزه انجیر مانند عسل می باشد ولی خیلی عمیق تر و غنی تر است. اما این ماده شیرین در بارداری چگونه است؟ پاسخ خود را در مقاله " خوردن انجیر در دوران بارداری" بیابید.


بخش دوم: مصرف سبزیجات در بارداری

مصرف انواع سبزیجات در بارداری

1. آیا مصرف قارچ در دوران بارداری مجاز است؟

اگر قارچ بخوبی پخته شود، غذایی خوشمزه است. بیشتر مردم قارچ را در سالاد، سوپ و پیتزا می ریزند. اما  خوردن قارچ در دوران بارداری مجاز است؟برای یافتن پاسخ خود این مقاله را " خوردن قارچ در دوران بارداری" بخوانید.

2. آیا مصرف قارچ در دوران بارداری مجاز است؟

پیش از مصرف خیار در دوران بارداری به این نکته توجه کنید که خیار باعث واکنش های آلرژیک می شود.اما چگونه؟ این مقاله را " خوردن خیار در دوران بارداری" بخوانید.

3. آیا مصرف گوجه فرنگی در دوران بارداری مجاز است؟

بارداری دوره ای مهم در زندگی یک خانم است و تمام خانم های باردار در طول بارداری توجه زیادی به موادغذایی مصرفی دارند. اما در مورد گوجه فرنگی چقدر در بارداری بخوریم. پیشنهاد میدهم این مقاله " مصرف گوجه فرنگی در بارداری" را بخوانید.

4.آیا مصرف باقلا در دوران بارداری مجاز است؟

یکی دیگر از سوالات رایج درباره اثر باقلا در سقط جنین است. در این مقاله بطور کامل " خوردن باقلا در بارداری" درباره باقلا توضیح داده شده است.

5.آیا مصرف هویج در دوران بارداری مجاز است؟

هویج جزو سبزیجات مهم است زیرا حاوی مواد مغذی فراوانی می باشد. همان طور که آب هویج خوشمزه است، تاثیرات مثبت و پاک کننده ای نیز در بدن دارد به همین دلیل در طول بارداری توصیه می شود. مقاله پیشنهادی ما به شما در این زمبنه" خواص هویج دردوران بارداری" است.

6. آیا مصرف شلغم در دوران بارداری مجاز است؟

شلغم حاوی مواد معدنی و ویتامین های زیادی است. شلغم سرشار از ویتامین ث است. اما آیا مصرف آن در بارداری بی خطر است؟ اطلاعات بیشتر را با خواندن این مقاله " شلغم برای زنان باردار" بخوانید.

7. آیا مصرف سیر در دوران بارداری مجاز است؟

سیر یکی از مواد غذایی مغذی است که خواص فراوانی دارد. سیر به خاطر بو و مزه خاصی که دارد برای سلامتی مناسب می باشد. در این مقاله درباره "مصرف سیر در دوران بارداری " می خوانید.

8. آیا مصرف کاهو در دوران بارداری مجاز است؟

می توانید در دوران بارداری کاهو مصرف کنید. اما پیش از خوردن درباره مصرف کاهو در مقاله " خواص کاهو برای زن باردار" بیشتر بخوانید.

9. آیا مصرف جوانه گندم در دوران بارداری مجاز است؟

اگر باردار هستید سعی می کنید موادمغذی موجود در رژیم غذایی خود را افزایش دهید. مصرف مواد مغذی بسیار مهم است زیرا جنین به ویتامین ها و مواد معدنی برای سالم بودن و رشد نیاز دارد. یک خبر خوب را در در مقاله " جوانه گندم در بارداری " بخوانید.

10. آیا مصرف کرفس  در دوران بارداری مجاز است؟

کرفس یکی از سبزیجات محبوبی است که در سوپ و سالاد استفاده می شود. آیا خوردن کرفس در طول بارداری مشکل ایجاد نمی کند؟  برای یافتن پاسخ خود مقاله " خوردن کرفس در دوران بارداری " را بخوانید.


بخش سوم : مصرف گیاهان دارویی در بارداری

مصرف چای های گیاهی در بارداری

1. آیا مصرف عرق نعنا در دوران بارداری مجاز است؟

 آیا می دانید که مواد کافئین دار ممکن است اثرات منفی بر روی جنین شما داشته باشد. می دانید که در مصرف عرق نعناع و یا چای نعناع می بایست ملاحظاتی را لحاظ کنید؟ اگر نه، در این مقاله هر آنچه را راجع به " خوردن عرق نعناع در دوران بارداری"  باید بدانید باهم بررسی خواهید کرد.

2. آیا مصرف عرق رازیانه در دوران بارداری مجاز است؟

سند علمی لازم و کافی جهت اثبات اینکه آیا مصرف رازیانه در دوران بارداری مجاز است یا نه؟ وجود ندارد. اگر شما شرایط مصرف رازیانه را دارید و مصرف این گیاه به جنین شما وخودتان صدمه نمی زند، می توانید آن را مصرف کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله " عرق رازیانه و بارداری" را بخوانید.

3. آیا مصرف کاسنی در دوران بارداری مجاز است؟

 چه مقدار میتوانیم در دوران بارداری کاسنی بخوریم؟مصرف کاسنی در بارداری برای جنین ضرر ندارد؟شنیده ام موجب سقط جنین میشود؟ در آخر آیا خواص کاسنی در بارداری مضرراست؟

4. آیا مصرف زنجبیل در دوران بارداری مجاز است؟

زنجبیل غذایی فوق العاده است. زنجبیل را می توان در آشپزی استفاده کرد و خواص دارویی نیز دارد. این ماده عطر و طعم خوبی نیز به غذا می افزاید. در اروپا این ماده را برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ استفاده می کنند. اما پیش از استفاده از زنجبیل در بارداری باید مقدار مناسب آن را از طریق مقاله " خوردن زنجبیل در باراری"  بدانید. 

5. آیا مصرف دارچین در دوران بارداری مجاز است؟

هیچ ادویه یا داروی گیاهی در دوران بارداری نباید بدون مشورت با پزشک مصرف شود. برخی داروهای گیاهی و ادویه ها بسیار مفید هستند اما برخی باید در دوران بارداری مصرف نشوند. اما " مصرف دارچین در بارداری" چگونه است؟


بخش چهارم: مصرف مغزیجات و خشکبار در بارداری

مصرف مغریجات در بارداری

1. آیا مصرف پسته در دوران بارداری مجاز است؟

مصرف موادغذایی سالم در طول بارداری برای سلامتی شما و جنین لازم است. پسته ماده ای بسیار مغذی می باشد که مواد مغذی لازم را در این زمان برای شما فراهم می کند. اما باید مزایا و معایب مصرف آن در طول بارداری را بدانید. اما " مصرف پسته در دوران بارداری " چگونه است؟

2. آیا مصرف کنجد  در دوران بارداری مجاز است؟

در دوران بارداری که حساس ترین دوران برای شما است نسبت به خوردن هر چیز اهمیت می دهید. آیا این برای جنینم ضرر داره یا نه؟ چی رو چه مقدار بخورم؟ در مورد خرافات که از اطرافیان می شنوید حتما نگران خواهید شد. ممکن است مادرتان چیزی بگوید و یک نفر دیگه حرفی دیگر. در این مقاله سعی داریم که اثرات" مصرف کنجد در بارداری"  را باهم بررسی می کنیم

3. آیا مصرف کشمش در دوران بارداری مجاز است؟

هنگامی که فهمیدید باردار هستید زندگی شما تغییر می کند. برخی از این تغییرات مثبت هستند و برخی دیگر نیستند. یکی از بزرگترین تغییرات نگرانی درباره مواد غذایی است. کشمش در بارداری مفید است امااطلاعات بیشتر درباره کشمش را در مقاله " خوردن کشمش در دوران بارداری" بخوانید

4. آیا مصرف خرما در دوران بارداری مجاز است؟

خرما سرشار از مواد مغذی است و بهتر است در طول بارداری مصرف شود. در طول بارداری برای مصرف مواد غذایی با پزشک خود مشورت کنید. بهتر است مزایا و معایب " خوردن خرما در بارداری"  بدانید.


بخش پنجم : مصرف سایر خوراکی ها در بارداری

مصرف سایر خوراکی ها در بارداری

1. آیا مصرف تمبر هندی در دوران بارداری مجاز است؟

تمبر هندی میوه ای است که در غلاف رشد می کند و خمیر آن بسیار ترش مزه است. مزه ترش تمبر هندی در بارداری شما را وسوسه می کند. برای یافتن پاسخ و اطلاعات بیشتر این مقاله را " خوردن تمبر هندی در بارداری" بخوانید.

2. آیا مصرف جگر در دوران بارداری مجاز است؟

رژیم غذایی سالم باعث می شود فرزندی سالم داشته باشید. چیزی که می خورید تاثیر مستقیم بر رشد جنین دارد. در طول بارداری برخی غذاها را باید بیشتر و برخی را باید کمتر مصرف کرد. اما در مورد جگر حتما این مقاله را " خوردن جگر دربارداری" بخوانید.

3. آیا مصرف ماست در دوران بارداری مجاز است؟

 آیا خوردن ماست در بارداری امکان دارد و مشکلی ایجاد نمی کند؟ برای اطلاعات بیشتر در خصوص این ماده غذایی مقاله " خوردن ماست در بارداری" را مطالعه کنید.

4. آیا مصرف بستنی در دوران بارداری مجاز است؟

آیا نسبت به همه غذاها تمایل دارید؟ نگران نباشید کاملا طبیعی است. تا زمانی که موادمغذی موردنیاز بدن را مصرف نکنید این حالت عطش وجود دارد. احتمالا هوس کیک، آبنبات، بستنی و کلوچه می کنید اما سعی کنید خیلی از این موادغذایی نخورید. اما در مورد " خوردن بستنی در دوران بارداری" بیشتر یخوانید.

5.آیا مصرف ترشی در دوران بارداری مجاز است؟

فقط تصور کنید چند هفته قبل باردار شده اید و به مواد غذایی مختلف که تاکنون نخورده اید میل پیدا کرده اید. بارداری باعث تغییرات هورمونی زیادی می شود که باعث می شود غذاهای مختلفی مانند ترشی هوس کنید. اما آیا می توانید در بارداری ترشی بخورید. برای یافتن پاسخ خود مقاله " مصرف ترشی در دوران بارداری" را بخوانید.

6.آیا مصرف چای در دوران بارداری مجاز است؟

چای یکی ار بهترین و پرطرفدارترین نوشیدنی های جهان است. اگر وردن چای سبز در دوران بارداری ممنوع است آیا " خوردن چای در دوان بارداری"  مشکلی ندارد و مادر باردار می تواند چای را بخورد.

7. آیا مصرف زعفران در دوران بارداری مجاز است؟

در اینجاست که شما گیج میشوید و نمی دانید که زعفران بخورید یا نه؟ برخی از شماها می گویید فواید زعفران به مضرات آن نمیارزد و کلا آن را از غذای خود حذف می کنید. در این مقاله کلیه شک و شبهات شما را در مورد خوردن " زعفران در دوران بارداری"  برطرف می کنیم

8. آیا مصرف عسل در دوران بارداری مجاز است؟

این سوال را بارها از بیماران خود شنیده ام. آیا مصرف عسل در بارداری مجاز است. تنها به شما توصیه میکنم برای بافتن پاسخ کامل مقاله" مصرف عسل در بارداری" را بخوانید.

منبع:  تغذیه دوران بارداری



:: برچسب‌ها: تغذیه دوران بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

سیاری از نظرسنجی های مختلف وجود دارد که آمارهای مختلفی را ارائه می دهند. در اینجا برخی از یافته های آنها آمده است:

مجله نیوزویک در نظرسنجی خود دریافت که زوج های متاهل 68.5 بار در سال و یا به طور متوسط بیش از یک بار در هفته رابطه جنسی دارند. این مجله همچنین دریافت که زوج های متاهل 6.9 برابر در هر سال بیشتر از کسانی که ازدواج نکرده اند رابطه جنسی دارند.

بر اساس یک مطالعه دانشگاه شیکاگو به نام "سازماندهی رابطه جنسی: اقدامات جنسی در ایالات متحده"، حدود 32 درصد از زوج های متاهل دارای دو تا سه بار در هفته نزدیکی دارند، 80 درصد از زوج های متاهل دارای چندین بار نزدیکی در ماه یا بیشتر، و 47 درصد چند بار در ماه رابطه جنسی دارند.

در مطالعه ای دیگر که توسط دکتر دیوید شنارچ انجام شد بیش از 20،000 زوج مورد مطالعه قرار گرفتند و تنها 26 درصد از زوج ها یک بار در هفته نزدیکی دارند و سایرین یک یا دو بار در ماه نزدیکی دارند.

تعداد خاصی برای نزدیکی جنسی در هفته وجود ندارد

- بنابراین، هر چند وقت زوج های متاهل نزدیکی می کنند؟ در واقع بسیاری از مطالعات نشان می دهد این مسئله بستگی به زوج دارد.

- تمایل جنسی افراد، ازدواج آن ها و زندگی روزمره افراد متفاوت است. از آنجا که عوامل زیادی در نزدیکی نقش بازی می کنند تعیین دفعالت طبیعی کاری دشوار است. سوال بهتر این است که چه تعداد نزدیکی برای شما و همسرتان طبیعی است؟ 

- اگر هر دوی شما از نزدیکی یک بار در هفته یا یک بار در ماه خوشحال هستید، مهم نیست که زوج های دیگر چه کار کنند. اما اگر یک نفر یا هر دوی شما خوشحال نباشید، باید در خصوص آن حرف بزنید. در اکثر زوج ها، یک نفر همیشه تمایل جنسی بیشتری دارد. 

چند بار نزدیکی شما را خوشحال می کند؟

- یک مطالعه جالب به شادی مرتبط با میزان رابطه جنسی پرداخته است. در حالی که ممکن است به نظر برسد هر چقدر نزدیکی بیشتر باشد بهتر است اما در برخی مواقع میزان خوشحالی کاهش یافته است. این مطالعه توسط انجمن 
به طور کلی نزدیکی بیشتر باعث افزایش شادی می شود، اما لازم نیست به صورت روزانه باشد. بیش از یک بار هفته باعث افزایش خوشحالی نمی شود.

- البته اجازه ندهید این گفته بهانه ای برای کاهش نزدیکی باشد؛ شاید شما و همسرتان دوست داشته باشید بیشتر یا کمتر نزدیکی داشته باشید. مهم این است که ببینید چه حالتی برای شما مناسب است و مطابق شرایط خودتان تصمیم بگیرید. رابطه جنسی می تواند باعث آرامش و کاهش استرس شود و می تواند باعث نزدیکی زن و شوهر شود. بنابراین اگر هر دوی شما نزدیکی جنسی بیشتری می خواهید به کارتان ادامه دهید.

تمایل کم به نزدیکی جنسی و عوامل دیگر

- متأسفانه، بسیاری از مردم و حتی زن و شوهر هیچ میل جنسی ندارند و یا چیز دیگری باعث مهار میل جنسی آن ها می شود. به گفته مجله نیوزویک، 15-20 درصد از زوج ها در ازدواج "بدون نزدیکی" هستند که معادل داشتن ده بار نزدیکی در سال است. نظرسنجی های دیگر نشان می دهد که حدود 2 درصد از زوج ها به هیچ عنوان نزدیکی ندارند. البته، دلایل بیان نشدند – ممکن است نداشتن نزدیکی جنسی به دلایل مختلف باشد که کمبود میل جنسی یکی از آن ها است.

- میل جنسی کم ممکن است برای هر دو جنس اتفاق بیفتد، هرچند در زنان بیشتر گزارش می شود. طبق گفته های ایالات متحده آمریکا، 20 تا 30 درصد مردان دارای اختلال جنسی و یا عدم تمایل جنسی هستند و 30 تا 50 درصد از زنان در معرض کمبود یا عدم نزدیکی هستند. محققان می گویند هر چقدر بیشتر نزدیکی داشته باشید بیشتر به آن تمایل دارید.

- میل جنسی چیز جالبی است. به نظر می رسد بعضی از افراد با میل جنسی بالا یا پایین متولد می شوند، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند بر آن تاثیر بگذارد. چگونگی پیشروی رابطه شما می تواند تاثیر گذارد باشد، اما سوء استفاده جنسی مربوط به گذشته و یا مسائل دیگر جنسی نیز می تواند تاثیرگذار باشد.

چگونه می توان تعداد نزدیکی جنسی را افزایش داد؟

- اگر به این فکر می کنید که دیگران چقدر نزدیکی دارند به این معنی است که شما در نزدیکی جنسی آنچه می خواهید را ندارید. این حالت برای همه ما اتفاق می افتد. زمانی که استرس داریم، فرزند جدید داریم و یا دچار بیماری شده ایم. در این زمان ها به طور موقت دچاراین حالت می شویم.

- اما اگر شما و همسرتان مدتی طولانی نزدیکی نداشتید بهتر است با یک متخصص صحبت کنید. متخصص به شما کمک می کند ریشه مشکل را دریابید.

- فراتر از درمان، کتابهای زیادی درباره نزدیکی و ازدواج وجود دارد که به شما و همسرتان کمک می کند. اگر می خواهید همه چیز درست شود یک برنامه خوش گذرانی برای آخر هفته ترتیب دهید.

کیفیت در مقابل کمیت نزدیکی جنسی

- یکی از چیزهایی که باید در نظر بگیریم، کیفیت و تعداد نزدیکی جنسی است. اگر هر دوی شما عاشق نزدیکی هستید، عالی است! بسیاری از محققان توصیه می کنند به برنامه ریزی نزدیکی بپردازید. 

- اگر کیفیت نزدیکی شما کم باشد، باعث کاهش تعداد آن می شود. در یک ازدواج، نزدیکی کراواتی است که باعث اتصال می شود. اگر احساس ضعف جنسی دارید، سعی کنید دلیل احساسات منفی در مورد ازدواج، همسر یا خودتان را متوجه شوید. هنگامی که مشکل را بفهمید می توانید آن را برطرف کنید. بازی سرزنش را متوقف کنید و کارهای بهتر انجام دهید. همچنین در نظر داشته باشید یک متخصص میتواند به شما کمک کند تا وضعیت خود را بهبود دهید.

- آمار زیادی وجود دارد که تعداد دفعات نزدیکی را مشخص می کند. اما تعداد طبیعی و خاصی وجود ندارد. در واقع تعداد نزدیکی در زوج های مختلف متفاوت است.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: در هفته چند بار نزدیکی کنیم



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

برخی روش های خانگی برای درمان ریزش مو در خانم ها شامل ماساژ دادن پوست سر، مصرف ویتامین ها و مواد معدنی، استفاده از روغن جوجوبا، مریم گلی، شیرین بیان، خرما، رزماری و بیوتین می باشد. همچنین باید از نگرانی، افسردگی و رژیم غذایی نامناسب دوری کنید.
اگرچه در دنیا بیشتر آقایان از ریزش مو و کچلی رنج می برند اما خانم ها نیز با افزایش سن شاهد این مشکل هستند. دلایل زیادی برای ریزش مو در خانم ها وجود دارد.
به طور کلی خانم ها خیلی به ظاهر خود به خصوص مدل مو اهمیت می دهند و ترس از کچلی یکی از ترس های رایج بین خانم ها است. خوشبختانه روش های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد.
دلیل اصلی کچلی در آقایان بسته شدن و مسدود شدن فولیکول های مو است. این فولیکول ها ممکن است با سلول های مرده پوست یا گرد و خاک یا در اثر بیماری یا رادیکال های آزاد مسدود شوند. بنابراین با درمان بیماری می توانید از ریزش مو جلوگیری کنید. بهتر است پیش از درمان یا جلوگیری از ریزش مو، دلایل ریزش مو در خانم ها را بدانیم.

دلایل ریزش مو در خانم ها

  • شکستن مو (به خاطر پیچیدن یا کشیدن فیزیکی مو)
  • اختلالات مو
  • کمبود آهن
  • کمبود بیوتین (کمبود ویتامین ب)
  • سیفلیس
  • بیماری پوستی به خاطر آسیب به فولیکول ها
  • بیماری های خود ایمنی
  • شیمی درمانی یا پرتودرمانی
  • از دست دادن موقتی مو بعد از عمل جراحی، بیماری یا بارداری
  • تغییرات هورمونی یا اختلالات تیروئیدی

معمولا این دلایل باعث کچلی موضعی یا ریزش مو در قسمتی از سر می شود. در موارد ریزش شدید مو، کچلی کامل در مردها اتفاق می افتد اما این اتفاق در خانم ها خیلی کم پیش می آید. حال در ادامه می گوییم که برای ریزش مو چه باید کرد:

روش های درمان خانگی ریزش مو در خانم ها

جریان خون و ریزش مو

رسیدن خون و اکسیژن به تمام قسمت های بدن مهم است. اما در افرادی که جریان خون درستی ندارند سلول های پوست سر می میرند و باعث توقف رشد مو می شود. بنابراین باید جریان خون خود را تحریک کرده و از مقدار مناسب آهن در جریان خون مطمئن شوید. کمبود آهن باعث کم خونی می شود و بدون آهن نمی توانید سلول های قرمز خونی تولید کنید. در حضور آهن باید سطح پوست را تحریک کنید تا جریان خون در آن منطقه زیاد باشد و رشد مو و تحرک در سلول های فولیکول تحریک شود. ماساژ پوست سر بهترین راه برای افزایش جریان خون است. اما اگر در اثر ماساژ ریزش مو افزایش می یابد بهتر است دست از ماساژ بردارید.

کمبود ویتامین و مواد معدنی و ریزش مو

همان طور که گفته شد کمبود آهن در بدن باعث ریزش مو می شود. اما عنصری مهم تر در بدن ویتامین ب است. نوعی خاص از ویتامین ب به اسم بیوتین در رشد و سلامتی مو نقش مهمی دارد. باید مقدار مناسبی بیوتین در بدن داشته باشید. در بیشتر خانم ها بیوتین باعث کاهش ریزش مو و افزایش رشد مو می شود.

روغن جوجوبا و ریزش مو

روغن جوجوبا سال ها است که برای کاهش ریزش مو استفاده می شود. این روغن نقشی مهم در رشد مو دارد و با ماساژ آن به پوست سر و مو به خصوص جایی که کچل شده است می توانید رشد مو را افزایش دهید. 

خرما و ریزش مو

خرما برای ریزش مو در خانم ها بسیار مفید است. این ماده از تشکیل دی هیدروتستوسترون جلوگیری می کند. دی هیدروتستوسترون هورمونی است که باعث از بین رفتن فولیکول های مو می شود و نتیجتا باعث ریزش مو می شود. بنابراین مصرف خرما باعث افزایش سلامتی مو می شود.

رزماری و ریزش مو

رزماری برای سلامتی موها استفاده می شود. بهترین روش استفاده آن مخلوط کردن آن با روغن بادام است. این ماده را می توان مستقیما بر روی پوست سر یا منطقه کم مو قرار داد.

روغن شتر مرغ و ریزش مو

 این ماده به عنوان جایگزینی مناسب برای ترمیم مو در خانم ها توصیه می شود. به طور کلی این روغن مرطوب کننده است و باعث تحریک رشد مو در فولیکول ها می شود. این روغن را می توان مستقیم بر روی پوست سر قرار داد.

شیرین بیان و ریزش مو

این ماده نیز از تشکیل دی هیدروتستوسترون جلوگیری می کند. دی هیدروتستوسترون از تستوسترون می آید اما شیرین بیان به هورمون اجازه انتقال نمی دهد.

مریم گلی و ریزش مو

افزودن مریم گلی به رژیم غذایی باعث افزایش جریان خون می شود. مریم گلی باعث باز شدن رگ های خونی پوست سر می شود. این ماده باعث کاهش فشار خونمی شود بنابراین باعث افزایش خون و اکسیژن در سلول های پوست سر می شود و باعث تحریک رشد مو می شود.

پتاسیم و ریزش مو

غذاهایی مثل موز برای افرادی که مشکل ریزش مو دارند بسیار مناسب است. پتاسیم باعث افزایش جریان خون در پوست سر می شود. همچنین تعادل مایعات را بدن حفظ می کند و از عملکرد نامناسب فولیکول جلوگیری می کند.

رژیم غذایی نامناسب و ریزش مو

رژیم غذایی نامناسب بسیار خطرناک است زیرا می تواند تعادلی هورمونی را از بین ببرد. اگر غده تیروئید به درستی کار نکند که در اثر افزایش یا کاهش ناگهانی وزن اتفاق می افتد باعث ریزش مو می شود. هنگامی که تعادل هورمون ها به هم می خورد تستوسترون تبدیل به دی هیدروتستوسترون می شود و سلول های فولیکول را از بین می برد. بنابراین رژیم غذایی سالم بسیار مهم است.

نگرانی و افسردگی و ریزش مو

اگر از افسردگی یا نگرانی شدید رنج می برید تعادل هورمونی شما به هم می خورد. بنابراین سعی کنید افسردگی را از بین ببرید.
بهتر است با پزشک متخصص در خصوص نگرانی های خود صحبت کنید به خصوص اگر ریزش موی شما شدید است. درمان های خانگی به عنوان روش های تکمیل کننده درمان با دارو است. اما اگر قرص مصرف نمی کنید استفاده از این روش های باعث می شود مشکل ریزش موی شما تا حدی حل شود.

منبع: برای ریزش مو چه باید کرد



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

بارداری، زمان تحولات عاطفی و میل جنسی ناخوشایند است. هورمون های شما بیشتر از آنکه انتظار دارید، عصبی هستند. تنها راه اقدام، داشتن رابطه جنسی است. اما با پیشروی بارداری توصیه نمی شود نزدیکی واژینال داشته باشید. بنابراین تنها گزینه نزدیکی از پشت است. اما آیا در بارداری مجازه؟
اما، آیا در هنگام بارداری نزدیکی از پشت مجاز است و به شما یا جنین آسیب نمی رساند؟ در این مقاله به این مطلب می پردازیم.

آیا نزدیکی در هنگام بارداری مجاز است؟

اکثر متخصصین زنان و کارشناسان معتقدند که حتی در حاملگی هم می توانید از میل جنسی تان لذت ببرید. در حقیقت، داستان های فراوانی وجود دارد که رابطه جنسی می تواند باعث انقباض و سریعتر شدن روند کار شود. با این حال، تا زمانی که پزشک احساس می کند بارداری به خوبی پیشرفت می کند و مشکلی نیست می توانید با خیال راحت نزدیکی واژن داشته باشید.
گاهی اوقات خستگی، نوسانات هورمونی، حساسیت پستان و حالت تهوع بارداری است میل جنسی شما را کاهش دهد. علاوه بر این، با پیشرفت بارداری و مسائلی مانند درد پشت، افزایش وزن، و غیره، اشتیاق و میل جنسی کاهش می یابد. 

آیا نزدیکی از پشت در هنگام بارداری مجاز است؟

اگر بارداری شما بی خطر یا طبیعی است، می توانید تا زمانی که کیسه آب پاره شود از زندگی جنسی فعال خود لذت ببرید. با این حال، اگر می خواهید احتیاط کنید می توانید از نزدیکی از پشت استفاده کنید.
اگر چه، در طول بارداری، نزدیکی واژینال مجاز است اما هورمون های مضر، و میل جنسی ناپایدار می تواند شما را به امتحان روش های دیگر مجاب کند. اگر برای اولین بار نزدیکی از پشت را امتحان می کنید، باید تا زمان زایمان منتظر بمانید. شما حامله هستید، بنابراین در طول بارداری چیزهای جدید را امتحان نکنید. با این حال،اگرچه از نظر علمی مشکلی در رابطه از پشت در بارداری ایجاد نمیشود. اما این رابطه از نظر بهداشتی مناسب دوران بارداری نیست و توصضیه میشود که از این نوع رابطه در دوران بارداری بپرهیزید. همچنین در این دوران مادر از نظر روحی آمادگی انجام این رابطه را نخواهد داشت.

خطرات نزدیکی از پشت در بارداری:

احتمالا مقالات پزشکی زیادی در خصوص نزدیکی در بارداری مطالعه کرده اید. با این حال چند چیز وجود دارد که باید قبل از نزدیکی از پشت در بارداری بدانید. خطرات نزدیکی از پشت عبارتند از:

التهاب و سایر بیماری های مرتبط و نزدیکی از پشت:

هنگامی که حامله هستید، همیشه در معرض خطر ابتلا به هموروئید و یبوست (بخوانید: 5 راهکار برای رفع یبوست در بارداری) قرار می گیرید. نزدیکی از پشت این خطرات را افزایش می دهد و باعث بدتر شدن بیماری می شود زیرا نزدیکی از پشت منجر به التهاب در مقعد می شود. اگر دقت نکنید، نزدیکی از پشت منجر به خونریزی و پاره شدن مقعد می شود. بنابراین، اگر با مشکلاتی مانند، هموروئید و یا درد مقعد مواجه هستید بهتر است از نزدیکی از پشت بپرهیزید. 

مسائل بهداشتی در نزدیکی از پشت در بارداری:

بهداشت در بارداری بسیار مهم است. مقعد حاوی باکتری های خاصی است که می تواند به واژن آسیب برساند و برای مادر و جنین ضرر دارد. بنابراین، اگر نزدیکی از پشت دارید، نباید پس از نزدیکی از پشت آلت همسرتان وارد واژن شود. اگر تمایل دارید پس از نزدیکی از پشت، نزدیکی واژینال داشته باشید حتما همسرتان آلتش را با صابون و آب بشوید. اگر از کاندوم استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که او از کاندوم جدید استفاده می کند.

انقباض و نزدیکی از پشت در بارداری:

ارگاسم (بخوانید: پنج موهبت ارگاسم برای زنان) یک تجربه آسمانی است، اما در بارداری این تجربیات و غذاهای سالم می تواند منجر به عوارض جانبی شود. به طور مشابه، ارگاسم یکی از مسائل عمده و نگران کننده در هنگام نزدیکی از پشت است. اگر بعد از نزدیکی از پشت از انقباضات رنج بردید حتما به پزشک مراجعه کنید. زنانی که در معرض خطر درد زودرس زایمان هستند باید از نزدیکی از پشت اجتناب کنند. لطفا توجه داشته باشید که تناقضات و تحرک پذیری رحم بعد از نزدیکی در دوران بارداری طبیعی هستند. با این حال، اگر این حالت پس از مدت کوتاهی برطرف نشود، بهتر است بلافاصله متخصص زنان خود را ببینید. توجه داشته باشید که اگر در هفته سی و هفتم بارداری هستید، پس از انقباض طولانی مدت بعد از رابطه جنسی باید با پزشک خود مشورت کنید.

انسداد جفت و نزدیکی از پشت در بارداری

اگر با مسائلی مانند انسداد جفت (شرایطی که تحت آن جفت بخش اعظم دهانه رحم را پوشش می دهد) مواجه شدید و نباید نزدیکی از پشت داشته باشید. فشار و درد ناشی از آن در جفت می تواند منجر به خونریزی شود و بارداری را به خطر بیندازد.
اگر بارداری شما به خوبی پیش برود، نزدیکی در دوران بارداری خطرناک نیست. 
قبل از اینکه چیزی جدید را امتحان کنید، با شریک زندگی خود در مورد آن صحبت کنید. اگر شما نزدیکی از پشت دارید بهتر است از روانکاری برای راحتی و سهولت استفاده کنید. اگر قبلا نزدیکی از پشت را تجربه نکرده اید، بهتر است از آن اجتناب کنید یا به آرامی پیش بروید. در طول فرایند با همسر خود صحبت کنید و هیچ گونه ناراحتی را تحمل نکنید. نزدیکی از پشت نیاز جنسی شما را برآورده کرده و به جنین نیز آسیبی نمی رساند. 

منبع: نزدیکی از پشت در دوران بارداری



:: برچسب‌ها: نزدیکی و بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

در این مقاله می خوانیم:

آی وی اف چیست؟

چرا آی وی اف انجام می شود؟

چگونه می توانم برای آی وی اف آماده شوم؟

آی وی اف چگونه انجام میشود؟

عوارض جانبی مرتبط با آی وی اف چیست؟

آی وی اف چیست؟

آی وی اف (لقاح آزمایشگاهی) نوعی تکنولوژی تولید مثل است. این تکنولوژی شامل بازیابی تخمک ها از تخمدان های زن و پرورش آنها با اسپرم است. این تخمک بارور به عنوان نطفه شناخته می شود. نطفه پس از آن برای ذخیره سازی فریز می شود و به رحم زن منتقل می شود.
بسته به موقعیت شما، IVF می تواند از موارد زیر استفاده کند:

  • تخمک شما و اسپرم همسر شما
  • تخمک شما و اسپرم اهدا شده
  • تخمک های اهدا شده و اسپرم همسر شما
  • تخمک های اهدا شده و اسپرم اهدا شده
  • نطفه های اهدا شده

پزشک همچنین می تواند نطفه را داخل یک حامل جایگزین یا حامل حاملگی بارور کند. به عنوان مثال خانمی دیگر که فرزند شما را حمل می کند
میزان موفقیت IVF متفاوت است. طبق گزارش انجمن بارداری آمریکا، میزان تولد زنده برای خانم های زیر 35 سال که از IVF  استفاده می کنند 41 تا 43 درصد است. این میزان برای خانم های بالای 40 سال به 13 تا 18 درصد میرسد.

چرا آی وی اف انجام می شود؟

IVF به افرادی که دارای ناباروری هستند و می خواهند نوزاد داشته باشند کمک می کند. IVF گران و تهاجمی است، بنابراین زوج ها اغلب دیگر روش های باروری را امتحان می کنند. روش های دیگر شامل مصرف داروهای باروری یا تلقیح داخل رحمی می باشد. در طی این مراحل، پزشک اسپرم را مستقیما به رحم زن انتقال می دهد.
مشکلات نازایی که منجر به استفاده از آی وی اف می شود عبارتند از:

همچنین در صورتی که احتمال انتقال بیماری های ژنتیکی به فرزندان وجود داشته باشد، والدین از روش آی وی اف استفاده می کنند. آزمایشگاه پزشکی می تواند نطفه ها را برای ناهنجاری های ژنتیکی آزمایش کند. سپس یک پزشک فقط نطفه بدون نقص ژنتیکی را استفاده می کند.

چگونه می توانم برای آی وی اف آماده شوم؟

قبل از شروع آی وی اف، خانم ها برای اولین بار آزمایش تخمدان را انجام می دهند. این آزمایش شامل گرفتن نمونه خون و آزمایش آن برای سطح هورمون تحریک کننده فولیکول است. نتایج این آزمایش اطلاعات مربوط به اندازه و کیفیت تخمک شما را به پزشک می دهد.
دکتر همچنین رحم شما را بررسی خواهد کرد. این بررسی شامل انجام سونوگرافی می باشد، که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویر رحم استفاده می کند. پزشک همچنین می تواند از طریق مهبل و رحم یک نشانگر را وارد کند. این آزمایش ها می تواند سلامت رحم شما را نشان دهد و به پزشک کمک کند که بهترین راه برای لقاح انتخاب کند.
مردان نیاز به آزمایش اسپرم دارند. این آزمایش شامل استفاده از نمونه منی است که آزمایشگاه برای تعداد، اندازه و شکل اسپرم تجزیه و تحلیل خواهد کرد. اگر اسپرم ضعیف یا آسیب دیده باشد، یک عملیات به نام Intracytoplasmic sperm injection )ICSI)  ممکن است ضروری باشد. در ICSI، تکنسین اسپرم را به طور مستقیم به تخمک تزریق می کند. ICSI می تواند بخشی از روند IVF باشد.
انتخاب IVF یک تصمیم شخصی است. اما باید به عوامل مختلف توجه داشت.

  • با نطفه های استفاده نشده چه کار میکنند؟
  • چه تعداد نطفه انتقال داده می شود؟ هر چقدر تعداد نطفه ها بیشتر باشد احتمال بارداری چند قلو بیشتر می شود. اغلب پزشکان بیش از دو نطفه را انتقال نمی دهند.
  • در مورد امکان داشتن دوقلو، سه قلو یا حاملگی چند قلو چه احساسی دارید؟
  • در مورد مسائل قانونی و عاطفی مرتبط با استفاده از تخمک، اسپرم، نطفه اهدا شده و یا رحم استفاده شده  چه احساسی دارید؟
  • فاکتورهای مالی، جسمی و احساسی مرتبط با IVF چیست؟

آی وی اف چگونه انجام می شود؟

پنج مرحله IVF عبارتند از:

  • تحریک
  • بازیابی تخمک
  • تلقیح
  • کاشت نطفه
  • انتقال

اولین مرحله از آی وی اف: تحریک

یک زن به طور معمول در طی هر دوره قاعدگی یک تخمک تولید می کند. با این حال، IVF نیاز به چند تخمک دارد. استفاده از تخمک های متعدد، شانس لقاح را افزایش می دهد. داروهای باروری برای افزایش تولید تخمک ها استفاده می شود. در طی این مدت، پزشک آزمایش خون و سونوگرافی را به طور منظم برای نظارت بر تولید تخمک انجام می دهد.

دومین مرحله از آی وی اف: بازیابی تخمک

بازیابی تخمک به عنوان آسپیراسیون فولیکول شناخته می شود. این یک روش جراحی با بیهوشی است. پزشک یک سوزن سونوگرافی را از طریق واژن، به تخمدان و فولیکول حاوی تخمک وارد می کند. سوزن تخمک و مایع را از هر فولیکول مکش می کند.

سومین مرحله از آی وی اف: تلقیح

مرد نیز باید یک نمونه اسپرم به پزشک بدهد. تکنسین اسپرم را با تخمک در ظرف مخلوط می کند. اگر نطفه تولید نشود، ممکن است پزشک از ICSI استفاده کند.

چهارمین مرحله از آی وی اف: کشت نطفه 

پزشک تخمک های بارور را کنترل می کند تا اطمینان حاصل شود که آنها تقسیم و توسعه می یابند. نطفه ها در این زمان ممکن است برای شرایط ژنتیکی آزمایش شوند.

پنجمین مرحله از آی وی اف: انتقال

هنگامی که نطفه ها به اندازه کافی بزرگ باشند، می توان آنها را کاشت. این عمل معمولا 3 تا 5 روز پس از لقاح رخ می دهد. این عمل شامل قرار دادن یک لوله نازک به نام یک کاتتر وارد واژن است که از دهانه رحم عبور کرده و وارد رحم می شود. سپس پزشک نطفه را در رحم آزاد می کند.
بارداری زمانی اتفاق می افتد که نطفه به دیواره رحم بچسبد و کاشت انجام شود. این عمل 6 تا 10 روز طول می کشد. اگر حامله باشید، در آزمایش خون مشخص خواهد شد.

عوارض جانبی مرتبط با آی وی اف چیست؟

  • حاملگی چندقلو، که خطر زایمان زودرس و کاهش وزن جنین را افزایش می دهد.
  • سقط جنین (از دست دادن حاملگی) (بخوانید: راه های جلوگیری از سقط جنین، 8 روش)
  • حاملگی خارج از رحم (زمانی که تخمک خارج از رحم وارد می شود)
  • سندرم Hyperstimulation تخمدان، یک بیماری نادر که مایع زیادی در شکم و قفسه سینه جمع می شود.
  • خونریزی، عفونت، یا آسیب به روده یا مثانه (نادر)

منیع: سلامت بانوان اوما



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیم پزشکی
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...

:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : 0 0 | نظرات ()

صفحه قبل 1 ... 18 19 20 21 22 ... 23 صفحه بعد