مترونیدازول چیست+نحوه مصرف آن
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

 مترونیدازول همچنین برای جلوگیری از عفونت بعد از جراحی، به ویژه جراحی زنان و عمل جراحی در روده، که در آن بسیاری از باکتری های بی هوازی یافت می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

- مترونیدازول همچنین برای درمان عفونت با پروتوپس ها استفاده می شود. این میکرو ارگانیسمها نیز بی هوازی و حاوی Trichomonas vaginalis  هستند که باعث عفونت تریکوموناس واژن می شود و سایر پروتوپس ها مانند Entamoeba histolytica  که سبب ایجاد دیسترومیت آمیوبیک و Gardia lambila  (که سبب جیاردیا شدن) می شود.

- قرص های مترونیدازول خوراکی است، اما ممکن است از طریق شیاف یا از طریق وریدی (تزریق داخل وریدی) برای عفونت های جدی تر استفاده شود.

قرص مترونیدازول چگونه عمل می کند؟

- مترونیدازول با وارد کردن سلول های باکتری و پروتئوزایی و دخالت در مواد ژنتیکی (DNA) کار می کند. قرص به DNA آسیب می زند و باعث می شود باکتری ها و پروتئوزا DNA جدید ایجاد نکنند. این در نهایت منجر به کشتن میکروارگانیسم های مترونیدازول می شود که عفونت را پاک می کند.

- برای اطمینان از اینکه میکروارگانیسم های حساس به عفونت نسبت به مترونیدازول واکنش می دهند، پزشک نمونه ای از بافت شما را برای مثال یک نمونه خون یا سواب از منطقه آلوده می گیرد.

- مترونیدازول به عنوان بخشی از درمان سه گانه برای از بین بردن یک نوع از باکتری های هلیکوباکتر پیلوری از روده استفاده می شود. وجود این باکتری ها در روده با زخم معده و دوازدهه (منطقه روده به طور مستقیم بعد از معده) مرتبط است. از بین بردن پیلوری H از روده اجازه می دهد تا زخم ها بهبود یابد و همچنین از تکرار آنها جلوگیری می کند.

مقاله پیشنهادی اوما: 4 نوع عفونت واژن+درمان و پیشگیری

- مترونیدازول در ترکیب با یک مهارکننده پمپ پروتون مانند لانزوپرازول یا اومپرازول و آنتی بیوتیک کلاریترومایسین یا آموکسی سیلین برای این منظور استفاده می شود. مهار کننده های پروتون پمپ تولید اسید را در معده کاهش می دهند و به ایجاد محیطی در معده کمک می کنند که در آن آنتی بیوتیک ها می توانند به طور موثرتری در مقابل باکتری ها کار کنند. آنها همچنین به بهبود زخم کمک می کنند.

آزمایش خون و بررسی بافت خون برای واکنش مترونیدازول

چگونه مترونیدازول را مصرف کنم؟

  • مدت زمان جذب دوز مترونیدازول تجویز شده به نوع و شدت عفونت تحت درمان (یا پیشگیری) و همچنین سن و عملکرد کبد بستگی دارند. مهم است که دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید. 
  • سعی کنید مقدار دارو در طول روز به طور مرتب پخش شود.
  • اگر فراموش کردید که یک دوز را مصرف کنید، این دوز را ترک کنید و دوز بعدی را به طور معمول بعد از آن مصرف کنید. دو دوز (قرص) را همزمان مصرف نکنید.
  • قرص مترونیدازول باید با غذا یا پس از غذا مصرف شود. قرص ها باید با یک لیوان آب کامل مصرف شود. از جویدن و یا خرد کردن قرص بپرهیزید.
  • در صورت مصرف شربت مترونیدازول باید مقدار دقیق آن را از پزشک بپرسید. از قاشق چای خوری استفاده نکنید، زیرا دوز دقیق را مشخص نمی کند.
  • دوره تجویز مترونیدازول را به پایان برسانید، حتی اگر احساس می کنید بهتر شده اید یا به نظر می رسد که عفونت از بین رفته است. متوقف کردن دوره ابتدایی احتمال ابتلا به عفونت (درمان خانگی عفونت زنان) را افزایش می دهد و باکتری ها به آنتی بیوتیک مقاوم می شوند.

مترونیدازول را دقیقا مطابق با توصیه پزشک مصرف کنید. دارو را طبق برچسب تجویزی مصرف کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا به مدت طولانی تر از زمان توصیه شده مصرف نکنید. درست قبل از اندازه گیری دوز، سوسپانسیون (مایع) خوراکی را تکان دهید. داروی مایع را با دوز سرنگ، یا با قاشق مخصوص دوز یا فنجان دارو اندازه گیری کنید. 

اگر در حال درمان عفونت واژن هستید، همسرتان نیز باید مترونیدازول را مصرف کند. مترونیدازول معمولا تا 10 روز پشت سر هم مصرف می شود. ممکن است لازم باشد این دوز را چند هفته بعد تکرار کنید. نسخه دارو را به طور کامل مصرف کنید. علائم شما قبل از رفع عفونت به طور کامل برطرف می شود. فراموش کردن یا مصرف نکردن قرص خطر ابتلا به عفونتی را که به آنتی بیوتیک مقاوم است، افزایش می دهد. مترونیدازول عفونت ویروسی مثل آنفولانزا یا سرماخوردگی را درمان نخواهد کرد.

مترونیدازول همراه با آزمایشات خاصی نتایج غیر معمولی ایجاد می کند. بنابراین در صورت مصرف این قرص، به پزشک خود بگویید. این دارو را در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت، نگهداری کنید

 

ادامه در لینک زیر 

مترونیدازول چیست+نحوه مصرف آن

 

 





:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 19 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: