نوشته شده توسط : تیم پزشکی

فولیکول ساختار عملکردی  است که بخشی از تخمدانها را تشکیل میدهد و تخمک سلولی است که از دیواره داخلی فولیکول بصورت منظم و در سیکل قاعدگی بالغ میشود . علاوه برآن فولیکول دارای سلول های دیگری هم هست که استروژن لازم برای بالغ شدن تخمک را آزاد می کند. در توضیح بیشتر فولیکول یک ساک احاطه کننده سلول تخم  در تخمدان انسان است . وقتی یک فولیکول برای بالغ شدن تحریک میشود بزرگ شده و پر از مایع میشود. تخمک به یکی از دیواره های فولیکول متصل میشود. وقتی یکبار فولیکول بطور کامل بالغ میشود و تخمک گذاری انجام میشود. فولیکول تخمک را آزاد میکند. سپس تخمک بسمت لوله فالوپ راهی میشود..

سلول های تخمک در اولین هفته رویان دختر ایجاد میشود. و بعد از اولین قاعدگی، هر ماه بصورت منظم یکی از این تخمک ها آزاد میشوند و کم کم تعداد آنها کم میشود. به همین دلیل است که با بالارفتن سن تعداد این تخمک ها کم میشود و احتمال باردار شدن در سنین بالا کم شده و احتمال سقط بالا می رود.

فولیکول تخمدان چیست؟

فولیکول های تخمدان کیسه های کوچک پر از مایع هستند که در تخمدان های زن یافت می شوند. آنها هورمون هایی را که بر مراحل چرخه قاعدگی تأثیر می گذارد، ترشح می کنند و زنان با حدود 300 تا 400 هزار فولیکول بلوغ را شروع می کنند. هر کدام دارای توانایی برای تخمک گذاری برای باروری است. فولیکولها و اندازه و وضعیت آنها بخش مهمی از ارزیابی باروری است.

ارزیابی فولیکول ها شامل اسکن اولتراسوند لگنی رحم و تخمدان و همچنین آزمایش خون آنتی مولرین (آزمایش آنتی مولرین هورمون (AMH) چیست؟)  می باشد. اسکن اولتراسوند لگن اندازه و تعداد فولیکول های موجود در تخمدان های شما را به عنوان تعداد فولیکول ارزیابی خواهد کرد. نتایج این اسکن و همچنین آزمایش خون شما به متخصص باروری کمک می کند تا باروری و در نتیجه توانایی خود را برای باروری ارزیابی کنید.

چگونه فولیکول ها به شانس بارداری مربوط می شوند؟

دو عامل اصلی در مورد باروری زن وجود دارد:

  •  کیفیت تخمک
  • تعداد فولیکول

تعداد فولیکول های موجود در تخمدان شما به یک متخصص باروری در مورد وضعیت باروری شما می گوید. این به این دلیل است که فولیکول ها حاوی تخمک نابالغ هستند. این تخمک های نابالغ رشد می کنند تا زمانی که فولیکول های موجود در آن ها به اندازه مطلوب برسند، در نتیجه آزاد می شوند (تخمک گذاری). اگر شما مقدار زیادی فولیکول داشته باشید، پس احتمال دارد که تخمک یشتری تولید کنید و این احتمال را افزایش می دهد که یکی از این تخمک ها به اندازه کافی سالم باشد تا بارداری موفقی داشته باشد.

کیفیت تخمک توسط سن شما و همچنین شیوه زندگی شما تعیین می شود. به عنوان مثال در یک زن مسن تر، کیفیت تخمک ها، بویژه پس از 35 سالگی کاهش می یابد، و به طور معمول از اواسط دهه 40، بیشتر زنان نمی توانند به طور طبیعی تخمک گذاری کنند. متاسفانه، کیفیت تخمک های شما را نمی توان آزمایش کرد.

اندازه طبیعی فولیکول برای بارداری چقدر است؟

فولیکول نرمال و بالغ که آماده لقاح و تخمک گذاری است در حدود 18 تا 30 میلی متر قطر دارد. در سیکل منظم، فولیکول های مختلفی بزرگ و بالغ میشوند  اما تنها یک فولیکول می تواند پروسه بالغ شدن را در هر ماه کامل کند. با مراحل باردار شدن بیشتر آشنا شوید.

مقاله پیشنهادی اوما: 6 روش ارزیابی ذخیره تخمدان

ادامه در لینک زیر 

اندازه طبیعی فولیکول برای بارداری

 

 





:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: