نوشته شده توسط : تیم پزشکی

آیا داشتن بیماری صبحگاهی در کل حاملگی طبیعی است؟

این مسئله غیر معمول است، اما برای برخی از مادران باردار رخ می دهد: در تعداد کمی از خانم ها بیماری صبحگاهی به دومین و حتی سومین سه ماهه بارداری می رسد. با این حال، اگر از حالت تهوع یا استفراغ در سه ماهه اول رنج می برید، با پزشک خود صحبت کنید. بیماری صبحگاهی طولانی مدت می تواند باعث ناراحتی شما شود و حالت بسیار شدید بیماری می تواند منجر به کم آبی بدن و جلوگیری از افزایش وزن سالم شود.

چه چیزی باعث حالت تهوع بارداری می شود؟

دلیل حالت تهوع در بارداری هنوز مشخص نیست. اما دلایل محتمل حالت تهوع و استفراغ در بارداری شامل:

1- گنادوتروپین جفتی انسان

مهم ترین هورمونی که در بارداری ترشح می شود هورمون گنادوتروپین جفتی است. این هورمون توسط جفت و در هفته 9 بارداری تا هفته 12 بارداریتولید می شود. بیشتر خانم ها در سه ماهه اول بارداری حالت تهوع زیادی دارند. خانم هایی که بیشتر از حالت تهوع بارداری رنج می برند مقدار هورمون گنادوتروپین بیشتری دارند.

2- چند قلو

اگر دو قلو یا چند قلو باردار باشید، احتمال حالت تهوع شدید در شما بیشتر است. هنگامی که دو قلو باردار هستید مقدار هورمون گنادوتروپین بیشتری نسبت به حالتی که یک بچه باردار هستید تولید می شود. با این هورمون اضافی در بدن، حالت تهوع و استفراغ بیشتری را در بارداری تجربه می کنید.

3- حساسیت به بو

در بارداری مقدار استروژن بدن افزایش می یابد. این مسئله باعث قوی شدن حس بویایی می شود. بو اولین عامل ایجاد حالت تهوع می باشد. 

4- سیستم گوارش حساس

حساس شدن سیستم گوارش در طول بارداری باعث حالت تهوع می شود. در برخی خانم ها، عفونت هلیکوباکتر پیلوری باعث حالت تهوع و استفراغ می شود.

5- استرس

استرس در طول بارداری امری طبیعی است. اما در بیشتر خانم ها استرس باعث حالت تهوع می شود.

6- رژیم غذایی پرچربی

مطالعات نشان می دهد غذای چرب باعث حالت تهوع بارداری می شود. 

آیا بعضی از زنان باردار بیشتر از دیگران تحت تاثیر بیماری صبحگاهی قرار می گیرند؟

در حین بارداری احتمال تهوع و استفراغ بیشتر است اگر:

- دوقلو یا چندقلو باردار باشید. این مسئله به خاطر سطوح بالاتر hCG استروژن و یا هورمون های دیگر در سیستم شما می باشد. همچنین در این حالت بیشتر از دیگر افراد در معرض بیماری صبحگاهی قرار می گیرید. از سوی دیگر، برخی از زنانی که دوقلو باردار هستند تهوع و استفراغ ندارند.

-  تهوع و استفراغ در حاملگی قبلی داشته اید.

-  سابقه تهوع یا استفراغ به عنوان عارضه جانبی قرص های ضدبارداری دارید. این مسئله احتمالا مربوط به واکنش بدن شما به استروژن است.

-  مستعد ابتلا به بیماری حرکت هستید.

-  در طول بارداری سابقه خانوادگی تهوع دارید. اگر مادر یا خواهر شما بیمار صبحگاهی شدید داشته باشد، احتمال بیشتری برای این مشکل وجود دارد.

-  سابقه سردرد میگرنی دارید.

-  دختر باردار هستید. مطالعات متعدد نشان داده است که حدود 55 درصد از زنانی که دختر باردار هستند، در سه ماهه اول مشکل تهوع و استفراغ شدید دارند.

چه کسی در معرض خطر حالت تهوع بارداری است؟

حالت تهوع و استفراغ در بارداری طبیعی است. حدود 75% خانم های باردار حالت تهوع را تجربه می کنند. اما در صورت وجود موارد زیر احتمال حالت تهوع افزایش می یابد: اگر شما سابقه حالت تهوع و استفراغ به دلیل بیماری حرکتی، بویایی قوی و میگرن داشته باشید احتمال حالت تهوع بارداری در شما زیاد است. تحقیقات نشان می دهد بیشتر خانم هایی که حالت تهوع و استفراغ شدید در بارداری تجربه می کنند، دختر باردار هستند.

علائم حالت تهوع بارداری

  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • بیزاری از غذا
  • استفراغ
  • افسردگی
  • از دست دادن وزن
  • کم آب شدن بدن

تمام خانم ها همه این علائم را تجربه نمی کنند. برخی از خانم ها علائم را به صورت خفیف تر مشاهده می کنند. برخی در سه ماهه اول بارداری، بیزاری از غذا و از دست دادن وزن را تجربه می کنند. در موارد شدید، حالت تهوع در کل بارداری دیده می شود و گاهی نیاز به بستری دارد.

حالت تهوع چه زمانی در بارداری شروع می شود؟

بیشتر اوقات حالت تهوع در هفته ششم بارداری شروع می شود. اما در برخی افراد حالت تهوع در هفته چهارم بارداری شروع می شود. در سه ماهه دوم بارداری علائم حالت تهوع محو می شود. اما اگر بد شانس باشید علائم حالت تهوع را تا هنگام زایمان مشاهده می کنید.

حالت تهوع بارداری کی تموم میشه؟

زمان پایان آن کاملا مشخص نیست، بسته به تغییرات هورمونی شما متغییر خواهد بود اما معمولا تا هفته 16 بارداری یعنی ماه چهارم بارداری ادامه خواهد داشت که در برخی از مادران تا ماه پنجم بارداری و یا حتی ممکنه تا آخر بارداری ادامه دار باشد.

حالت تهوعی که کل روز به طول می انجامد؟

یکی از مشکلات حالت تهوع ادامه داشتن آن در کل روز است اما در بیشتر موارد حالت تهوع در ابتدای روز دیده می شود. شدت علائم بارداری های مختلف متفاوت است.

آیا نکته مثبتی در خصوص حالت تهوع وجود دارد؟

حالت تهوع جنین را از بیماری های منتقله از غذا مصون نگه می دارد. بیشتر بیزاری از غذا در بارداری بیزاری نسبت به غذاهایی است که برای بدن مادر یا جنین ضرر دارد. نکته جالب دیگر در خصوص حالت تهوع بارداری این است که حالت تهوع در هفته 6 تا 18 بارداری مشاهده می شود. در این زمان جنین با سرعت در حال رشد است و نسبت به تغییرات شیمیایی حساس است. خانم هایی که در طول بارداری حالت تهوع را تجربه می کنند، احتمال باهوش شدن فرزندشان بیشتر است.

آیا بین حالت تهوع و سقط جنین ارتباطی وجود دارد؟

حالت تهوع نشانه بارداری سالم است. مطالعات نشان می دهد احتمال سقط جنین در خانم هایی که در بارداری حالت تهوع را تجربه می کنند کمتر است. اما این مسئله به این معنی نیست که افرادی که حالت تهوع ندارند سقط جنین را تجربه می کنند. 

 آیا برای بیماری صبحگاهی دارو وجود دارد؟

اگر هیچ چیز دیگری کمک نکرد، با پزشک خود در مورد داروها برای از بین بردن حالت تهوع صحبت کنید.  اگر قصد دارید دوباره باردار شوید، ابتدا قبل از بارداری و در دوران بارداری شروع به مصرف مولتی ویتامین کنید. این کار به جلوگیری از بیماری صبحگاهی کمک می کند.

 آیا بیماری صبحگاهی نشانه ای از بارداری سالم است؟

لزوما این گونه نیست. تعدادی از مطالعات نشان داده اند که زنانی که سقط جنین داشته اند کمتر در معرض تهوع قرار گرفته اند

ادامه در لینک زیر 

حالت تهوع بارداری کی تموم میشه

 

 





:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: