نوشته شده توسط : تیم پزشکی

کم خونی یکی از عارضه های رایج افراد است که بیشتر در خانم ها و کودکان شایع تر است. در این مقاله بیشتر صحبت من خانم ها هستند. کم خونی در آقایان هم دیده میشود. اما هیچ زمان آقایان نباید سرخود قرص آهن استفاده کنند، باید حتما آزمایش خون بدهند و در صورت پایین بودن همگلوبین و هماتوکریت ، آزمایش دفع خون در مدفوع هم انجام شود و اگر دفع خون نداشتند، شروع به مصرف قرص آهن کنند، اما در کودکان پسر و دختر کم خونی رابج است و بسته به میزان کم خونی و سن کودک ، شربت یا قرص آهن تجویز میشه . در ادامه مقاله توضیح مختصری در مورد کم خونی و علائم آن میدهم و بعد قرص های کم خونی موجود در داروخانه های ایران را بهمراه قیمت معرفی میکنیم. 

علائم شایع کم خونی فقر آهن

در هر سن چقدر باید  قرص آهن مصرف کنید؟

بهترین قرص های آهن موجود در ایران

قرص آهن را چگونه بخوریم؟

عوارض مصرف قرص آهن چیست؟


کم خونی به معنی کاهش تعداد هموگلوبین های حمل کننده اکسیژن در خون است. یک مشکل جهانی بشمار میرود. 25 درصد جمعیت جهان کم خونی دارند و 50 درصد این کم خونی ها ، کم خونی فقر آهن است [1].  در خانم ها کم خونی مینور هم رایج است که باید توسط پزشک از کم خونی فقر آهن متمایز شود، چون پروتکل درمان کم خونی  کاملا متفاوت است. در کم خونی فقر آهن دو مارکر اصلی که در آزمایش خون بررسی میشود، هموگلوبین و هماتوکریت است البته سایر مارکرها هم بررسی میشود.  

علائم شایع کم خونی فقر آهن

علائم کم خونی دارای طیف گسترده است که درهر فرد ممکنه یک یا چند علامت ظاهر شود، در مطالعات مختلف علائم ناشی از کم خونی فقر آهن بررسی شده [2] که شامل موارد زیر است:

  1. سردرد
  2. رنگ پریدگی 
  3. بی حالی
  4. خستگی
  5. ضعف
  6. افسردگی
  7. احساس سستی
  8. سرگیجه کاذب
  9. ناخنهای قاشقی شکل
  10. خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها
  11. زخم غیرطبیعی گوشه لب
  12. عدم داشتن تمرکز
  13. سندرم پای بیقرار

در مقاله چاپ شده در مجله Annals of Medical and Health Sciences Research در سال 2014، ارتباط بین افزایش شیوع پیش فعالی (اختلال کم توجهی) با کمبود آهن و کم خونی بررسی شده است. بعد از اندازه گیری سطح آهن، ویتامین دی، منیزیم، کلسیم و فسفر در خون، مشخص شد که کودکان مبتلا به بیش فعالی داراری سطح پایین تر آهن و فرنتین هستند. فرنتین آهن را برای استفاده طولانی مدت ذخیره میکند و مارکر ذخیر فرنتین در بررسی های آزمایش خون بسیار مهم است. 

علت های رایج کم خونی فقر آهن

  • قاعدگی مخصوصا پریود های سنگین و طولانی
  • زخم معده
  • سرطان دستگاه گوارشی
  • خونریزی های دستگاه گوارش بعلت مصرف طولانی مدت آسپرین و ایبوپروفن
  • خونریزی ناشی از تروما و ضربه

ادامه در لینک زیر

بهترین قرص آهن برای درمان کم خونی





:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 17 فروردين 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: