قند خون نرمال چند است؟
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

 درمان دیابت به وسیله رساندن قند خون به حالت نرمال صورت می گرد. قند خون نرمال چند است و چگونه می توان به آن دست یافت؟ تفاوت بین قند و گلوکوز چیست؟ قند نامی کلی برای کربوهیدرات شیرین است که در آب حل می شود. کربوهیدرات غذایی است که حاوی کربن، اکسیژن و هیدروژن است.

قندهای متفاوتی وجود دارد. قندری که بدن ما بیشتر استفاده می کند گلوکوز است. قندهای دیگر که می خوریم مانند فروکتوز موجود در میوه ها یا لاکتوز موجود در شیر در بدن به گلوکوز تبدیل می شوند. سپس این گلوکوز به انرژی تبدیل می شود. بدن نشاسته را به قسمت های کوچک تقسیم می کند و به گلوکوز تبدیل می شود. غذاهای مفید برای دیابت وجود دارد.

هنگامی که صحبت از قند خون است، منظور گلوکوز خون است. در امریکا قند خون توسط اندازه گیری مقدار میلیگرم گلوکوز موجود در دسی لیتر خون اندازه گیری می شود. در کانادا و انگلیس، قند خون توسط میلی مول در لیتر گزارش می شود. می توان با ضرب مقدار گلوکوز کانادا در 18، مقدار گلوکوز امریکا را تعیین کرد. 

قند خون نرمال چند است؟

- گلوکوز در طول روز تغییر می کند. برای فردی که مبتلا به دیابت نیست، قند خون ناشتا زیر 100 میلیگرم بر دسی لیتر است. پیش از غذا قند خون نرمال 99-70 است و دو ساعت بعد از غذا کمتر از 140 است.

- این اعداد برای فردی که دیابت ندارد صدق می کند. اگر دیابت دارید، قند خون پیش از غذا 130-80 می باشد و یک تا دو ساعت بعد از غذا زیر 180 می باشد. پزشک سعی می کند قند خون فرد مبتلا را به قند خون فرد سالم نزدیک کند. قند خون پایین نیاز به رژیم غذایی مناسب دارد.

- آزمایش طولانی مدت گلوکوز نیز وجود دارد که به هموگلوبین HbA1c, A1C و A1c معروف است. این آزمایش مقدار متوسط دو سه ماه اخیر را تعیین می کند. HbA1c به صورت درصد بیان می شود که برای فردی که دیابت ندارد 7/5% می باشد و برای فردی که مبتلا است حدود 7% و در حالت کنترل پایین تر است.

- هنگامی که گلوکوز از مقدار نرمال بالاتر باشد، باعث تورم رگ های خونی و عصبی می شود. بنابراین گلوکوز بالا مطلوب نمی باشد.

- در افرادی که مبتلا به دیابت نیستند، عملکرد انسولین باعث می شود قند در محدوده نرمال باشد. اما در افراد مبتلا به دیابت عملکرد انسولین مشکل دارد. بنابراین شما باید با استفاده از رژیم مناسب (رژیم غذایی مادران باردار دیابتی)، ورزش، مصرف قرص و کاهش استرس به بدن کمک کنید قند در محدوده نرمال باشد. در افراد دیابتی شناختن جدول قند خون الزامی است.

- کمبود قند خون نیز مشکل ایجاد می کند.  اگر انسولین مصرف می کنید یا قرص های sulfonylurea و meglitinide مصرف می کنید احتمال کاهش قند خون شما وجود دارد. کاهش قند خون باعث سرگیجه، سردرگمی و از حال رفتن می شود. با چیز هایی که قند خون را پایین می آورند، آشنا باشید.

مقدار نرمال قند خون

در حالت ناشتا:

برای افراد بدون دیابت: 99-70 میلیگرم بر دسی لیتر 
برای افراد مبتلا به دیابت 130-80 میلیگرم بر دسی لیتر

دو ساعت بعد از غذا:

برای افراد بدون دیابت: کمتر از 140 میلیگرم بر دسی لیتر 
برای افراد مبتلا به دیابت: کمتر از 180 میلیگرم بر دسی لیتر

HbA1c:

برای افراد بدون دیابت: کمتر از 7/5%
برای افراد مبتلا به دیابت: 7% یا کمتر

آزمایش قند خون

  1. می توانید با انجام آزمایش خون نوک انگشت، مقدار گلوکوز را تعیین کنید. همچنین می توانید از اندازه گیری CGM استفاده کنید. به طوری که یک سنسور به زیر پوست وارد می شود.
  2. برای افرادی که انسولین تزریق می کنند، آزمایش خون باید به صورت مرتب انجام شود. 
  3. برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که انسولین تزریق نمی کنند، تعداد تست به خود فرد بستگی دارد. اگر می خواهید قند خون را به خوبی کنترل کنید، می توانید بعد از خوردن غذاهای مختلف یا انجام فعالیت های مختلف مقدار گلوکوز را تعیین کنید و به مقدار و نوع غذا توجه کنید تا اطلاعات موردنیاز را به دست آورید.
  4. آزمایش روزانه در یک زمان به شما اطلاعات سودمندی نمی دهد. با برنامه ریزی آزمایش انجام دهید؛
  5. به عنوان مثال پس از تغییر قرص یا استفاده از دارویی خاص. 
  6. منبع: قند خون




:: برچسب‌ها: قند خون نرمال چند است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: